Långa Billingeracet 2012

• Trådstartare Trådstartare jbm
  • Start datum Start datum
Långa Billingeracet 2012
Efter Öglundabacken fortsätter man rakt fram på grusväg (fortsätter svagt uppför).

Strupen (sista Backen innan mål på 75 km) är ca:800 m lång klättring uppåt är 96 höjdmeter. Självklart beror det på var man räknar ifrån, här har jag räknat från man svänger ut på grusvägen nedanför slalombacken tills man kommer upp till asfalten (där backen slutar!)

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
För några år sedan cyklade jag strupen på morgonen innan loppet, jag tänkte att det skulle vara intressant att prova på backen utan att man hade ett par timmar tävlingstempo i benen. Den var helt vidrig även då. Ser verkligen fram emot den på lördag eftermiddag :)

Långa Billingeracet 2012
Morgonens cykling på tävlingsbanan visade att gårdagens regn inte påverkat banan, om nu John Pohlman, Åsa Bodén och Kurt Kempes efterträdare på SMHI har rätt kommer Skövde inte få något mer regn (som påverkar banan - även om det kommer en regnskur nu!). Fredagens prognos visar soligt, uppåt 14-15 grader samt måttlig vind. Tävlingsdagen = vx molnighet med temp på 14-16 grader.

rekordstigen1.jpg

Rekordstigens chikan väntar....

endurostigen1.jpg

Endurostigens början

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
>
> Endurostigens början

Hoppas ni någon gång får testa den i andra åkriktningen jmf med racet, den är ju faktiskt ännu roligare då....

Långa Billingeracet 2012
Ni som tvekar, upp till Billingen och efteranmäl er. Ni kan inte skylla på något, solen skiner, ingen vind och perfekta stigar i skogen. Själv får man sticka ut nu och hålla koll på pilningen innan dom tävlande kommer.

Långa Billingeracet 2012
Jag kom i mål precis före han som vann :) Tyvärr så hade jag bara klarat av öglunda-rundan då. Jag minns inte namnet för jag var så förbaskat trött, men det gick fort vill jag lova.

Vilket väder vi fick !

Långa Billingeracet 2012
Just hemkommen från, åter igen, ett underbart och roligt race på Billingen. Tack alla som har jobbat hårt med banan. Den var perfekt! Ett perfekt arrangemang!
Rekordstigen och endurostigen har allt man kan önska sig.

Långa Billingeracet 2012
Nyss hemkommen från ett relativt lyckat deltagande. Hade siktat på 4 timmar. Men hamnade på 4.37 ungefär. Fick sån sjuk kram i båda benen, bak- och framsida. Fick lägga mig o åma mig i 10 min innan det släppte. Hände vid 55km ungefär. Kunde inte hålla något tempo efter det.
Men klarade sista backen upp *stolt*

Sjukt fina stigar, lite sönderkörda lerhål, men inget som störde för mycket.
Snabba nedförsåkningar!

Tack för ett perfekt anordnat race och tack till alla som stod i depåerna. Stort stöd och givmilda med det man behövde.

Nu inriktar vi oss på Ränneslätt

Långa Billingeracet 2012
Premiär på Billingen. Körde fan och flinade åt alla stigar, backar och lerhål. Riktigt rolig bana! Den hade det mesta i man kan tänka sig. :) Vädret var ju också toppklass. Tumme upp!

Långa Billingeracet 2012
Det är säkert folk som brutit vid nån varvning och inte hunnit plockas bort än. Kommer säkert korrigeras. Eller så går det att bli elit på några månader!! :)

Långa Billingeracet 2012
Kanon rakt igenom, solsken, varmt och gott! Kanonstigar och perfekta funktionärer. Att man sedan som ärkefetto med dryga 20 mil i benen innan putsade min tid från ifjol med ca 30 min, blir liksom grädde på moset. (Hur sedan i h-e människor kan cykla runt på tider under tre (eller för den delen fyra) timmar är för mej obegripligt!:)

Tack för en otroligt lyckad dag!

Långa Billingeracet 2012
alm skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är första korrekta tid i motion?

4:35:13 alla med tider under det har säkert fuskat med typ stödhjul, genvägar, träning osv! ;)

Långa Billingeracet 2012
Snabbast i H Motion var Mikael Högblad med 3.20. De två första i Motion och nr 1 i Sport har sannolikt brutit men kört i mål och därmed registrerats för målgång. Kommer att korrigeras på LLC hemsida.

Långa Billingeracet 2012
Åh vilken bra bana, torr och fin och den höll till alla tävlande, inkl mig som hörde till de 10 sista! Skönt att det fanns mat kvar i den sista depån också.

Långa Billingeracet 2012
Tack för en utmärkt tävling! Som vanligt riktigt bra bana, lagom mycket surhål och fina stigar. Tyvärr gav min rygg upp vid 55km och sedan dubbelkramp i båda ljumskarna vid 60km, tiden blev därefter men det var väntat efter en otursam vinter. Nu är det bara att ladda om inför Lida om tre veckor.

Kul med så många deltagare, någon som har en siffra på antalet?

Långa Billingeracet 2012
Befinner mig som lite i bakvattnet efter några långa dagar med sena kvällar. Men om jag har räknat rätt så är det 749 anmälda och i så fall drygt 60 fler än tidigare rekord. Fler kör Långa banan och många väljer russinet, Öglunda Motion som ute i Öglunda kanske har några av de finaste partierna på en svensk cykeltävling. Jag tror att Lennart "Morfar" Svensson kammar banan innan tävlingen... Nog inte riktigt sant men inte var det många kottar på banan eller? Och, han och hustru Kerstin jobbar en lååång dag för alla cyklister på sin guldbröllopsdag just idag. Hatten av för detta par och alla andra funktionärer som gjort dan möjlig.

Långa Billingeracet 2012
Några bilder från tävlingen, har lite drygt 500 st så sortering måste ske först, fler kommer sedan på Billingeracets hemsida.

DSC_2468.JPG

DSC_2516.JPG

DSC_2535.JPG

DSC_2545.JPG

DSC_2565.JPG

DSC_2618.JPG

DSC_2686.JPG

DSC_2698.JPG

DSC_2716.JPG

DSC_2753.JPG

DSC_2768.JPG

DSC_2839.JPG

DSC_2882.JPG

DSC_2935.JPG

DSC_3013.JPG

Senast ändrad:
Långa Billingeracet 2012
anfa skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det ngn som har koll på totala antalet
> höjdmeter ?

Precis.
Är det nå'n som har loggat och blev det isf en pålitlig logg?
Jag vill också veta hur många höjdmeter jag avverkat.
Min suunto T6 verkar ha fått spel och min iPhone 3Gs tog en liten omväg om Island och Canada så den är nog inte helt pålitlig :)

Långa Billingeracet 2012
Loggen ser ok ut på kartan.

Distans: 73,87 km
Höjdstigning: 1.127 m
Höjdförlust: 981 m
Min höjd: 86 m
Max höjd: 309 m

Puls får du oxå :)
Medelpuls: 85 % av maximal
Maxpuls: 96 % av maximal

Långa Billingeracet 2012
Vilken skillnad i höjdmeter.