Långa billingeracet

Långa billingeracet
Då va de avklarat då,4tim 38min. på en tuff varierande bana (ibland lera ibland mer lera!) KUL! Lyckades pajja reglaget till framväxeln efter 2mil så de vart till att köra på lilla klingan 6,1 mil.... Nåväl, det räckte för det mesta. Nästa år hoppas jag på mer kamrater i spåret samt en tid under 4 timmar;)

Långa billingeracet
Bra jobbat Kari!

En ny tävling i stort sett utan barnsjukdomar. Ni måste ha lagt ned en hel tid på banmarkeringen?
Banan var omväxlande och innehöll allt i lagom mängd. Det kändes lite som 2st tävlingar. Först en på Billingen och sedan en i Ryd.

Bara en parantes. Ställa sportklassen sist i starten tyckte jag inte var så lyckat. Särskilt inte med tanke på ungdomsklasserna som stod framför. I långloppscupen kan man ju köra tävling som klubblös, men det gick ju inte här och att då få starta sist var inte så kul. Det kanske hade räckt med längre sträcka på grusvägar innan småstigarna för att lösa problemet?

Hoppas på att det blir en framtida klassiker...

Omdömet är att det var ett bra arrengemang!

Långa billingeracet
greger !!
Om du syftar på pojkar 15-16 som stod längre fram än sport så kan jag säga att efter 4 mil när alla kom in för varvning så var det en pojke 15-16 som var tvåa in.
Med andra ord han hade en elitcyklist framför sig.
Så att ställa dom någon annan stans än där dom stod skulle vara fel.

Grejem med att du inte kan köra i någon annan klass än sport när du inte är med i en klubb är att man kan bara lösa engångslicens i sportklassen och ungdomsklasser.

Kari

Senast redigerad av en moderator:
Långa billingeracet
Deli skrev:
-------------------------------------------------------
> Så vad blir omdömet om tävlingen ???
> Nyfiken Tävlingsledare Kari

Omdömet blir "med beröm godkänt"! Fantastiskt rolig bana med en variation som gör att man ej tycker det blir tråkigt!

Långa billingeracet
roj63 skrev:
> när kommer resultaten på hemsidan?

De finns här,http://www.scf.se/vastergotland/files/%7B029340C4-639A-450B-928C-A89E5112289C%7D.pdf!

Långa billingeracet
Det var en bra och tuff tävling som innehöll perfekta mängder av väg och stig. Kul med tekniska stigar som inte var grusade. Visst var det lite trångt i början när man startade i sportklassen, men vad gör det när man har 8h på sig att bli trött?

Ser redan fram emot nästa år.

Långa billingeracet
Måste bara säga att jag håller med er. Jag tycker det var en riktigt rolig bana. Den var krävande men ändå väldigt rolig.

Jag måste nog säga att efter att ha åkt MTB-Vättern ett par år så måste jag nästan säga att den här banan var mycket roligare än vad MTB-Vättern är. Långa Billingeracet kan mycket väl vara en av de bästa långloppen i Sverige just nu!!

PS: Kul att det var klassindelat också, så att alla parter får en rättvis chans att tävla mot varandra i den klass man tillhör.

Långa billingeracet
Helt klart det mest krävande långloppet jag cyklat och jag har kört BST, FMT och Ränneslätt. Roligt var det också, härliga utförslöpor, lera, gegga, sten, rötter och sist men inte minst härlig natur. Så ska xc vara.
Missade pilen några gånger så lite bättre banmarkeringar med band för oss trötta och färgblinda vore inte fel ;) Pastan efteråt fungerade. Annars kanon!

Kommer om ett år igen!

Långa billingeracet
Kan väl nästan bara hålla med ovanståeende. Fantastisk ban. Så här tycker jag ett långlopp i mtb ska vara. Mycket skog, stig och mindre grusväg. Bra avvägt! Ett lika stort minus för banmarkeringen. Cyklister ska inte behöva fundera på vart man ska åka. Det ska vara uppenbart när man jagar tid/placeringar. Nu vet jag att att minst 6 st åkare körde fel. Antalet pilar var inte riktigt konsekvet heller. en del kurvor har 2-3 pilar, andra bara en mitt i svängen. Kommer man i 30 km/h på grusvägen bör det väl sitta en innan, en i svängen och en efter som visar att du är på rätt väg?
Kommer tillbaka pga de härliga stigarna.

Långa billingeracet
Får se, i år var jag inte hemma, och så verkar det bli så dyrt med all utrustning som måste ersättas!
Men lite sugen är jag allt!

JLarsson skrev:
> Verkar precis vad man vill ha! Nästa år, då j-ar.
>
> Justus: Ska du inte köra långloppens långlopp?
> SiR?
>
>
>
> ----------------------------------
> Speed kills, but what a way to die

Långa billingeracet
Vi tackar för all den fina kritiken vi fått och jag lovar att det blir bättre märkt nästa år.
Vi har ju inte gjort så att folk ska köra fel med flit.
Hoppas ni inte tror det.
Men det är hetl rätt är det någon som kört fel så måste vi ju bättre oss.

Tack för att ni kom och körde.

Kari

Långa billingeracet
Detta var nog bland de bästa jag åkt.
Iaf långlopp, helt klart.
Många här pratar sig så varma om Ränneslätt. Men det här var bättre.

Första halvan var GRYM!

Strupen på slutet kändes lite i benen.
Själv åkte jag aldrig fel men man ska inte behöva vara tveksam eller fundera över vart man ska.
Så markeringen var enda minuset.

Långa billingeracet
Öijer skrev:
> Detta var nog bland de bästa jag åkt.
> Iaf långlopp, helt klart.

Klart man är nöjd när man tar andra platsen! Grattis!

Långa billingeracet
Tack. :)

Jag hade varit nöjd med banan även om jag blivit 32:a.
Som Anders Ljungberg, som blev 4:a eller 5:a, sa ; "Jag åkte hela tävlingen med ett léende"

Långa billingeracet
Härligt att höra alla positiva kommentarer!!!!! Ett supergrattis till din andraplats Öijer! Du såg riktigt fräsch ut när du kom i mål.

För egen del blev det bara 6 km innan jag tog mig an en klubbkompis som låg i ytterkurvan efter första nerförslöpan. Ärligt talat var jag inte speciellt ledsen för det - fanns INGENTING i benen så jag är tveksam till om jag skulle tagit mig runt ändå. (Lär nog få bita i styret rejält på Lugnet i helgen. Sitta på cykeln en gång under fyra veckor är ingen bra uppladdning).

Banmarkeringen lär vara åtgärdad till nästa år om jag känner Kari o Skövdefolket rätt. Vet en som var fly förbannad över att ha kört fel. Att han sen låg trea när han körde fel gjorde väl inte det hela bättre precis...

Kul med ett lopp som verkligen är mountainbike, och kul att allt flöt på så suveränt som det gjorde. Matkontrollerna var visst helt suveräna också. Lite marknadsföring av loppet inför nästa år så lär det bli betydligt fler startande också!

Långa billingeracet
Hej.

Förutom vårat eget ideella arbete med Långa Billingeracet, har nedanstående företag bl.a bidragit med arbetsinsatser, priser/varor och sin kunskap.

Skövde CK rekommendrar företagen bl.a beroende på vänligt bemötande, prisvärdhet och positiv inställning till cykelsporten.

TACK TILL:

SKANDIA MÄKLARNA, COOP FORUM, MHASA HB, TIDANS CYKEL med Zintesi och Focus, BC-Reklam, SISU Idrottsutbildarna, CYCLECOMPONENTS.COM, EVALDS MTB GARAGE, SLA, VOLVOBOLAGEN, ALLEBIKE, MAXIMAL SPORTS, DUELLS, VELO SPORT.

Mariann, ICA Maxi, Selecta, Länsförsäkringar, Statoil Hallenbergsrondellen, Jysk, GePe Foto, Mc Donalds, Sweden by horse Kinnekulle, Billinge Energi, BR-Leksaker, Preem, Skövdebostäder, Metsä Tissue AB, Elektrohuset, Skara Sommarland, Åkeri Daniel Karlsson, Skulltorps Överskott, Beijer, Inspiration, Lassagårdens Keramik, Madame Chic, Vadsbolås, ÖB Skövde, Semper Reklamservice, Tibro Kök, GS Möbler, Lantmännen, Lindströms Bilel & Diesel AB, Elicom AB, Lindas Klipphörna, Skaraborgs Miljöhantering och ett antal anonyma företagare och privatpersoner.

Roland Abelsson
Skövde Cykelklubb

Långa billingeracet
Som ni kanske sett från tidigare länkar om Billingeracet så var jag ju tveksam till att ställa upp pga alla backar, men jag ställde upp och tog mig runt, men det var det jobbigaste långlopp jag kört.
Jag insåg redan i första backen upp till Billingen att det skulle bli en lång dag på jobbet.

Anki, jag tror att det bara var du som jag hade efter mig efter första stigningen, men jag hörde sedan att du hjälpt en klubbkompis som hade vurpat efter 6 km, synd annars hade jag kanske fått sällskap i kön.

Lite kommentarer från loppet.
Första 30 km var grymt jobbiga, backarna runt Öglunda var det värsta jag sett, inte minst pga av lervällingen, fick säkert gå 30-40 min på dom första 40 km.
Sista slingan ner mot Rydsskogarna var kanon fin, väldigt kul cykling förutom strupen på slutet som jag fick gå uppför.
En grymt fin men jobbig bana med 900 höjdmeter på 81 km, Billingen upp tre gånger!!!
Det är inte kul att cykla ensam i 6 timmar och 20 minuter, men det blir väl så när man är enda motionären i Herrar sport klassen.
Jag hade dessutom två trevliga gubbar efter mig sist blev jag inte.
Tack Kari och ni andra i Skövde CK för ett trevligt långlopp, lite mer reklam nästa år och ett 40 km lopp för motionärer så kan ni nog dra mycket folk.
Inget tack till den skäggprydde flaggvakten på slutet som mycket uppmuntrande utryckte sig....men va faan har du gjort grabben!!!! (menade förmodligen att jag tillbringat lite mycket tid på banan)

Jonas Fägerhag

Långa billingeracet
Som en av (de minst aktiva) arrangörena är det kul att läsa så många uppskattande omdömen om vårt sätt att försöka arrangera ett långlopp. Jag har själv kört alla långlopp ingående i LL-cupen och aldrig haft riktigt bråttom i något (för det förmår och vågar jag inte) men jag njuter av att få vara med och jag njuter av att kunna genomföra´t. Jag har själv bara kört delar av banan och körde Ryddelen i lördags. För att citera någon annans inlägg "med ett ständigt leende". Jag håller med Fäger att den delen skulle bli en riktig pärla med riktig MTB-cykling och långloppskänsla. Men jag tror åxå att alla som tränar lite skulle kunna genomföra hela varvet som du gjorde om man bara är inställd på att det tar tid. För oss i arrangörsstaben återstår att lösa en bra tävling för både yttersta eliten och motionärer. En del i det är att lyssna på era inlägg och ta del av synpunkter och idéer. Om vi nu får för oss att göra´t en gång till.

Långa billingeracet
Jag är riktigt justerad i ryggen efter Billingeracet. Blev påkörd och flög över styret när jag skulle passera en cyklist strax innan depån i Öglunda, vid sidan av stigen var någon form av stenrös vilket bjöd min rygg på en riktig omgång. En stunds smärtsam promenad till Öglunda i leran blev avslutningen på min dag och jag var lämnade tävlingen strax innan halv tolv efter lite hjälp i depån. Jag är väl lite färgad av olyckan, men jag tycker nog att banan var lite tveksam ur säkerhetssynpunkt bitvis. I alla fall när det var trängsel och kamp om positionerna lite längre fram i fältet. Det var dock roligt så länge det varade och jag hoppas på revansch nästa år.

Långa billingeracet
Några vurpor blev det allt.
En idé: kör bara i trakterna runt billingen. 8 mil som dom första 4 skulle vara så grymt. >:-)

Långa billingeracet
Det verkar vara en rolig tävling. Jag funderar på att körat 2006 då den verkar kul. Vet att det det är ett bra område. Var det inte i skövde som man funderade på att anlägga MTB-VM för ett par år sedan.

Kul iallafall. Tror att jag ska stcka till Skövde i maj och delta.

Långa Billingeracet går tidigare inför 2006 va??

Tillbaka
Topp