Långa cykelbyxor med bib och pad

sanfar

Aktiv medlem
Lyfter denna tråd lite. Min fru letar efter ett par cykelbyxor med pad, bib, långa ben men inte så varma. Det är ca 6-8 grader, blåst och regn, många vinterbyxor är för varma för denna skånska "vinter". Men man vill gärna ha vattenavstötande och vindtätt material, men inget fluff på insidan. =)

Nya förslag så här några år senare?

Rattnalle

Aktiv medlem
Ha en sommarbyxa med stoppningen. De sitter väldigt mycket bättre än byxor i tjockt tyg. Sedan något utanpå.

De flesta tights är anpassade för kontintal, dvs Skånsk, evighetshöst. Man får vara rätt varm av sig och inte ha några som helst problem med kalla knän för att t ex mina Pearl Izumi med softshellpaneler ska funka under nollan. De var inte i tunnaste änden av skalan när jag provade olika. Jag behöver iaf ja knävärmare under om det är minusgrader. Reglerar eventuell överskottsvärme vid halsen istället.

NLC

Aktiv medlem
Eftersom jag förra hösten köpte de bibs som jag tipsade om ovan kanske ett kort utlåtande kan vara på sin plats. Rapha Core Winter Tights med pad är inte lika flossade/varma som de Classic Winter Tights jag tidigare använt. De har en söm tvärs över benet, typ där mudden på en kortbent byxa skulle börja och en söm (som vanliga Core bibsen) i midjan för hängslena. Att de är billigare än andra Rapha bibs märks helt enkelt.

Användarmässigt har jag använt dem för att cykelpendla under den senaste omgången av "evighetshöst" och eftersom de är lite tunnare i tyget blir underbenen skitiga under byxan och röven sur om man cyklar i regn utan skärmar. Det känns lite som de är avsedda för svalt men torrt väder helt enkelt.

Har (mer eller mindre) bytt tillbaka till vanliga bibs med olika tights över alternativt flossade 3/4 bibs. Om någon är intresserad av ett par beg Core Winter Tights i S så finns det ett par till salu

ers

Aktiv medlem
https://www.xxl.se/craft-ideal-wind-bib-tights-cykelbyxa-herr-svart/p/1150264_1_style

Dessa köpte jag vid nyår och har använt 3ggr nu i temp mellan 3-7grader och minst sagt blöta förhållande och jag fryser inte det minsta i dessa. Upplever dock att storleken är lite mysko då jag är 184cm och valde XL där benen är lite för långa med överdelen med hängslena är lite för kort. Men men, det fungerar och jag fryser inte :)

ers

Aktiv medlem
sanfar sa:
Problemet är snarare att hon blir för varm i de vanliga vinterbibsen. :)
OK, jag förstår. Detta är dock höst bibs då Craft även har en mer isolerad vintervariant på dessa men även dessa kans vara för varma för henna...

Fishy

Aktiv medlem
Kan rekommendera dessa:

https://www.wiggle.se/dhb-thermal-bib-tights-herr/

Prisvärda och inte för varma.
Cyklat med dom ner till +2-3 och då 7 mil landsväg.
Kallare än så drar jag på ett par bib-shorts över tightsen. (jag är förvisso väldigt varm av mig)

Enda nackdelen är att blöjan är ganska tunn.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
kan annars rekommendera bekväm sadel, så behövs ingen blöja. ett annat alternativ är pälsöverdrag på den obekväma sadeln.

men hjälper tyvärr bara vintertid...

Dr D

Medlem
Castelli Nanoflex tights gillar jag. De klarar temperaturer strax över nollan galant. Inte vindtäta någonstans iofs, men man håller värmen bra ändå.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer