Långa "enduro-style" byxor för vintern?

Ultralite

Aktiv medlem
Hej
skulle gärna vilja ha ett par starkt vattenavvisande brallor för vintern med lite style. Kollar på Ion scrub select, Race Face Agent winter, O´neal predator...

DWR behandling brukar ju tvättas bort efter ett tag och suger väl dessutom igenom i stjärten när man sitter ner.

Någon som har tips? NSMB verkar gilla RF Agent...

Senast ändrad:
Hade ett par RF Agent hemma och provade men skickade tillbaka.
De är rätt korta i benen, jag brukar ha L men testade ett par XL av den anledningen och de var för korta i benen och för stora i övrigt.

Men om jag fattat det rätt ska benlängden åtgärdas till nästa år.

Kan vara bra att veta. :)

Schreddan sa:
De är rätt korta i benen, jag brukar ha L men testade ett par XL av den anledningen och de var för korta i benen och för stora i övrigt.

Tack! Jag är 183 85 kg med normala ben...störigt om de är för korta...

Ultralite sa:
Schreddan sa:

Yepps, de blir nog korta även på dig, jag är 186 cm och 82 kg.

Köpte ett par Alpinestars All Mountain 2 byxor inför förra vintern. Får under både långkalingar och ett par rätt rejäla Ion K-packt knäskydd. Sitter lagom tajt och verkar hålla vätan ute... har dock inte tvättat dem än så vet inte hur dem hanterar det^^

Höstens bästa köp var ett par FOX attack water pant. De är mjuka med bra stretch och lite tjockare än Sweet Hunter enduro som även de kan rekomenderas. Fox byxorna känns mer som softshell än ett par hårdskalsregnbrallor men det är bara bra.

Vattentätheten är "lagom" , man blir alltid blöt genom svett eller byxöppningar ändå och man drar sig inte för att använda dem fast det inte kommer regna men är kallt och ruggigt.

Byxorna är enkla med 2 användbara fickor och snäpplåsning i midjan som funkar fint, inget onödigt som lära väger och ger fler sömmar.

Jag gillar.

Ultralite sa:
Schreddan sa:

Jag älskar mina raceface agent! Körde 6h med dom idag och trots att det inte var blött som jag trodde var de riktigt sköna hela vägen. Över 5 grader är de dock rätt varma, så för höst och vårblöta skulle jag behöva ett par andra egentligen. När det är lite för kallt för att komfortabelt köra utan vattentätt, men för varmt för dessa. Är ganska identisk med dig i måtten och medium sitter perfekt, men det beror såklart på midjemåttet också. 30 brukar jag dra på levi's 511, for what it's worth.

AX3L sa:
Ultralite sa:
Schreddan sa:

Jag älskar mina raceface agent! Körde 6h med dom idag och trots att det inte var blött som jag trodde var de riktigt sköna hela vägen. Över 5 grader är de dock rätt varma, så för höst och vårblöta skulle jag behöva ett par andra egentligen. När det är lite för kallt för att komfortabelt köra utan vattentätt, men för varmt för dessa. Är ganska identisk med dig i måtten och medium sitter perfekt, men det beror såklart på midjemåttet också. 30 brukar jag dra på levi's 511, for what it's worth.

Hur är materialet i dem? Är de softshellmjuka eller prasselyttertyg?

glitch sa:
AX3L sa:
Ultralite sa:
Schreddan sa:

Hur är materialet i dem? Är de softshellmjuka eller prasselyttertyg?

Mina är shorts för övrigt, läste inte TS helt..

Men det är ett ganska styvt material som är mitt emellan softshellmjukt och fyll-styvt typ nylontyg. Väldigt trevligt material iaf, håller formen bra och är följsamt men prasslar inte alls. Om det nu är samma i långbyxorna.

Nu faller ju dessa brallor på kravet på starkt vattenavvisande. Men jag har kört med mina Norröna Fjörå/Flex1 långbrallor i ett par år nu och de fungerar väldigt bra. De är lite vattenavstötande, dvs om det regnar lite lätt så pärlar sig vattnet på dem. Men att grisköra i vatten och lera gör att man blir blöt. Men det går nog att impregnera dem igen så blir det bättre, men det är inga galonisar, snarare har de bra andningsfunktion.

Om du kan tänka dig att tulla på vattentätheten är de värda att kolla in tycker jag.

Hade lagt ett par agent i varukorgen men sen när jag skulle beställa var de slut. Blev ett par Fox istället. Hoppas de blir bra. Hittade inga recensioner på oneals predator förutom många som klagade på att de var för korta. Jaja nu får vi se...tack för alla tips!

Senast ändrad:
AX3L sa:
Ultralite sa:
Schreddan sa:

85 kg och 30 i midja på jeans. Är du Johnny Bravo? ;-)

Rattnalle sa:
AX3L sa:
Ultralite sa:
Schreddan sa:

85 kg och 30 i midja på jeans. Är du Johnny Bravo? ;-)

Haha, lite vad jag tänkte ?

Luthman Photography sa:
Nu faller ju dessa brallor på kravet på starkt vattenavvisande. Men jag har kört med mina Norröna Fjörå/Flex1 långbrallor i ett par år nu och de fungerar väldigt bra. De är lite vattenavstötande, dvs om det regnar lite lätt så pärlar sig vattnet på dem. Men att grisköra i vatten och lera gör att man blir blöt. Men det går nog att impregnera dem igen så blir det bättre, men det är inga galonisar, snarare har de bra andningsfunktion.

Om du kan tänka dig att tulla på vattentätheten är de värda att kolla in tycker jag.

+1 har ett par Norröna Svalbard flex-1. Jättebra byxa, ännu bättre om de hade haft ytterligare en knapp vid foten för att få tight fit runt ankeln. Bra alternativ som är mer praktisk även när man inte cyklar.

feeblesmith sa:
Luthman Photography sa:

+1 har ett par Norröna Svalbard flex-1. Jättebra byxa, ännu bättre om de hade haft ytterligare en knapp vid foten för att få tight fit runt ankeln. Bra alternativ som är mer praktisk även när man inte cyklar.

Hur är de att trampa runt i? Som jag förstår det så är det en friluftsbyxa och inte en byxa för just cykling!?

Fjörå Flex1 gillar jag, hade GoreTex varianten tidigare. Med GoreTex varianten blev jag blöt från insidan, andas för lite. Annars är väll Endura MT5 eller vad dom heter bra. Har bara testat shortsen dock.

Jag såg nyligen en modell som hade vattentätt tyg på hela baksidan och en mindre tätt tyg fram som andas bättre. Kan inte komma på vilket märke det var... nån som vet?

Är där några som är vattentäta på rumpdelen? Jag cyklar gärna bikepark i regn men att sitta på en våt lift är sällan dagens höjdpunkt.

Jag gillar RevolutionRace Hyper Pro Pants, vettigt pris för en smålänning som mig (dessutom nedsatt nu, 640kr). Kan inte uttala mig om hur de står sig mot övriga i tråden, och har inte hårdtestat hur vattenavvisande dom är.. men duggregn et.c. är inga problem. Finns bra vädringsmöjligheter tack vare långa dragkedjor på sidorna.

..Ser nu att den beskrivs som "lätt vattenavvisande" så det kanske faller på det då?

Ett mer slitstarkt alternativ är GPX Pro. Reklamfilm med "känd från Göteborg"-cyklist (och terräng): https://www.instagram.com/p/BWK0fTFFCXd/

Senast ändrad:
Bümp!

happymtb.fr sa:
Jag såg nyligen en modell som hade vattentätt tyg på hela baksidan och en mindre tätt tyg fram som andas bättre. Kan inte komma på vilket märke det var... nån som vet?
Raggamuffin sa:
Är där några som är vattentäta på rumpdelen? Jag cyklar gärna bikepark i regn men att sitta på en våt lift är sällan dagens höjdpunkt.

Jag letar också långbyxor som är vattentäta i rumpan men inte i övrigt (det blir för svettigt). Det är näst intill obegripligt att det inte är standard på långbyxor gjorda för lite svalare väder, då det också brukar innebära att det är blött på marken.
Lustigt nog finns det rätt många vandringsbrallor som är vattentåliga i häcken, men de blir nog för bylsiga om man ska få plats med knäskydd, plus att de jag provat inte har optimal passform för att sitta och trampa. För tajt kring skrevet och knäna helt enkelt när man böjer benen såpass mycket som man gör.

En annan grej är att eventuella benfickor borde kunna sitta på baksidan av låren. På framsidan är de både utsatta och gnaver mot benen när tyget sträcks.

Och jag slog till på O´neal Predator III som blev jättebra. För att få plats med hockey skydd som är TLD kalsongskydd och knäskydd så valde jag storlek 36 i midja. Ganska stort alltså men då får det plats utan problem och det skaver inte över knäskydden och nu vet jag inte om de tänkt på det men man kan dra om de åtdragbara remmarna för att minska/öka i midjan så man drar igenom en ögla för skärp så känns de inte för stora när man kör utan skyddskallingarna. Mycket bra alltså. Jag ger de 4 av 5 möjliga Hucks!

Makten sa:
Bümp!

happymtb.fr sa:
Raggamuffin sa:

Jag letar också långbyxor som är vattentäta i rumpan men inte i övrigt (det blir för svettigt). Det är näst intill obegripligt att det inte är standard på långbyxor gjorda för lite svalare väder, då det också brukar innebära att det är blött på marken.
Lustigt nog finns det rätt många vandringsbrallor som är vattentåliga i häcken, men de blir nog för bylsiga om man ska få plats med knäskydd, plus att de jag provat inte har optimal passform för att sitta och trampa. För tajt kring skrevet och knäna helt enkelt när man böjer benen såpass mycket som man gör.

En annan grej är att eventuella benfickor borde kunna sitta på baksidan av låren. På framsidan är de både utsatta och gnaver mot benen när tyget sträcks.

Får förhoppningsvis hem mina Madison Zentih DWR 4 Seasons byxor i veckan. De påstås ha vattentäta paneler över rumpan och vattenfrånstötande med DWR coating i övrigt.
Får återkomma med utlåtande då.

glitch sa:
Får förhoppningsvis hem mina Madison Zentih DWR 4 Seasons byxor i veckan. De påstås ha vattentäta paneler över rumpan och vattenfrånstötande med DWR coating i övrigt.
Får återkomma med utlåtande då.

Det där med vattenavstötande brukar ju tyvärr vara rätt meningslöst om man tvättar brallorna ofta. Vilket man lär göra om de inte ska lukta apa:-P I övrigt såg de rätt säckiga ut, så de passar nog inte mina smala ben så bra.

Sen vete fan om jag vill handla kläder på nätet. Har hittills aldrig lyckats pricka rätt storlek på något plagg, någonsin:-/ Å andra sidan har man väl inget val eftersom det märkligt nog knappt säljs cykelkläder (XC och LVG undantaget) i svenska butiker. Fattar verkligen inte varför.

Nån i tråden som har erfarenhet av Endura MT500 Spray II? De ser perfekta ut på pappret men det framgår inte riktigt hur tjocka de är. "Softshell" kan ju betyda vad som helst. Är det bara ett tunt tyglager frampå eller är det lite tjockare?

https://www.endurasport.com/product/mt500-spray-trouser-ii/

Tyvärr var det lite knepig färg måste jag säga. Svart är tråkigt och orange passar inte till mycket.

Cyklat några gånger med lina hunter enduro byxor nu från sweet.
Riktigt najs, dock inget vattentätt. Men rejält tyg nog för att fungera i dugg en dag.
Inte testat hällregn än.

Raggamuffin sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
marr sa:
Cyklat några gånger med lina hunter enduro byxor nu från sweet.
Riktigt najs, dock inget vattentätt. Men rejält tyg nog för att fungera i dugg en dag.
Inte testat hällregn än.

Fixar de sitta på blöt lift?

Oprövat tyvärr..

Du har ju inte så långt dit, kan väl åka dit och sitta lite? Liften behöver ju inte röra sig :)

Hahaha

Har nu kört två turer med Endura MT500 Spray och är mestadels nöjd. Kvaliteten är av allt att döma ypperlig och de sitter väldigt skönt med gott om plats för knäskydd. Tyget frampå är nåt slags tunt softshell-liknande, icke prassligt men inte heller direkt isolerande. Det är måttligt vindtätt trots att det ska vara det, så jag är tvungen att köra gundekallingar lik förbannat. Dock är uppsidan av detta att de andas sjukt bra i förhållande till hur mycket de skyddar.
Hade jag köpt i butik så hade det nog blivit medium, för large som jag chansade på är ordentligt säckiga i röven och ganska rymliga över låren. Drar jag upp dem högt så sitter de dock mycket bekvämt och är lagom långa (jag väger 77 kilo och är 185 cm). Jag tänker att det kanske är lika bra med rymliga byxor när de ändå mest ska användas när det är kallare än +5° eller så. Men särskilt vackert är det inte.
Stort plus för riktiga bältesöglor så man slipper joxa med kardborrförsedda spänngrunkor (såna finns förstås också). När jag spolat hojen och råkat drälla vatten på byxorna så har det pärlat och runnit av på ett mycket övertygande sätt, så jag tror de fixar regnskurar ganska bra. Åtminstone tills man tvättat dem.

Helhetsmässigt får de 4 av 5 torra arslen, vilket kanske hade kunnat vara 5 av 5 med en mindre storlek. Risken är förstås att de blivit onödigt korta och inte suttit lika trevligt över knäskydden då. Det ständiga abret med att svenska cykelbutiker inte har vett att ta hem ordentliga grejer.

byxor.jpg

Foto: Peter Chowra

Jag har kört några turer i mina Madison zenith 4 seasons dwr och ger dem också 4/5.
Dock har det varit rätt torrt och endast ett par minus men då har jag kört med bibs och benvärmare under bara, inga extra vindskydd och det har funkat bra för mig som är frusen.
Jag köpte medium på inrådan av Madison som haft lite olika på sina storlekstabeller hos ÅF.
Jag drar 32/32 i jeans på 181 och 82 kg.
De sitter bra med rätt längd och knäskydden ryms bra men midjemåttet är maxat dvs. justerkarborrebanden max öppna. Så man ska nog inte vara bredare över midjan än jag är.
De är mjuka och stretchiga med lite styvare vattentät panel på rumpan och baksidan.
Hur det är att sitta på en blöt grusig sadel återstår att se.
Plus för att de ser ut som vilka friluftsbyxor som helst. Har haft dem en del i parklek med sonen mm.

Poängavdrag för de kassa sidofickorna som är trånga att få ner händerna i samt har grova blixtlås som river på händerna.
Sen finns en ficka som går diagonalt bakåt från höften för mobil / plånbok .etc. den ryms knappt en modern telefon i och skulle man lägga sig på sidan skulle man landa rakt på luren. Den konstiga skärningen gör det svårt att komma åt grejerna också.

Så hittills kanonbyxor men med kassa fickor. Sen återstår att se hur de håller och faktiskt funkar när det blir blött på riktigt.

Tillbaka
Topp