Långa Lugnet

Långa Lugnet
äntligen händer det grejor i falun!
hur är det nu i dessa moderna tider; -tidigare hette det: "jag tänker alltså finns jag". anno 2005 heter det istället: "vi har en webbsida, alltså finns vi".
kort sagt, för dig som är nyfiken på årets upplaga av långa lugnet finns nu en hemsida till beskådan: www.langalugnet.se. för dig som ännu inte bokat in helgen den 12-14 augusti finns bara en uppmaning: gör det nu! torsdag 11 rm cykelcross, fredag 12 träning på banan och invigning, lördag 13 uci mtb marathon world cup/långa samt samkväm på kvällen och slutligen söndag den 14 lilla lugnet.
välkommen till falun

Långa Lugnet
Kommer att bli riktigt jobbigt tror jag. Elva mil kring Falun! Jag som tyckte att "gamla" Långa Lugnet var jobbig, blir nog att ta det lite piano om man inte ska gå in i väggen helt och hållet. Undrar hur mycket grusväg det blir, har tyckt att det varit lite segt med det tidigare och nu när banan är förlängd antar jag att det blir ännu mer grus.

Åhh vad härligt när man gått i mål, (dryga timmen efter vinnaren)

See you there.

/Franz

Långa Lugnet
Jag hade mer problem med den slagiga terrrängen än grusvägarna, men min framgaffel var heller inte ordentligt inställd så det kanske var helt ok med en bättre pumpad gaffel. Jag låg dock bakom en cyklist med biltemacykel och jumpadojjer som körde som ett fullständigt as. Det gick hur fort som helst överallt med pakethållare, lås, skärmar och stöd, så jag ska inte klaga..Det måste varit en elitidrottare som fått för sig att testa cykel. Imponerande.

Långa Lugnet
Cykelcross på torsdagen? Hittar inget om det på hemsidan.
Kan vara värt att dra upp redan på torsdagen o kika på det i så fall.

Långa Lugnet
Hej men! Jag vill också knäcka Tomas Frischknekt :-).. hur anmäler man sig ,mejla? ska ni lägga nån anmälning på sidan senare västen ?

mvh Srecko

Långa Lugnet
Givetvis så är man anmäld till sin första World Cup, ska bli helkul. Ser verklig fram emot kartan över bansträckningen och banprofilen, kan ana att det blir en del klättring.

Lite synd att det inte är bättre spridning med seedning i startleden för övriga tävlingsåkare och motionärer, gillar Vasaloppsmodelen för seedning som tex FMT och MTB-Vättern använder, eliten sprids ut över 7 led så dom lär ju inte behöva trängas, 4 personer i första ledet kommer att se lite roligt ut :-)

Långa Lugnet
Zimp-Man skrev:
-------------------------------------------------------
> en fråga bara.. vad är cykelcross?

Antingen detta:
story1.4.jpg

Eller detta:
CycloCross-14.jpg

Dvs, ungefär MTB-cross country fast på racer med mönstrade däck.

Senast redigerad av en moderator:
Långa Lugnet
Burner skrev:
-------------------------------------------------------
> hhhm. 11 mil?? nej fy bubblan va långt..
>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
> det är inte vad du åker på, utan hur du åker...

Är du man eller
mus.jpg
??=)

Långa Lugnet
lägg märke till ändringen i programmet för crossens räkning. torsdag kväll smäller det!
förhoppningsvis kan vi hoppas på ett gäng mtb-are på startlinjen både torsdag och lördag.
nu på söndag (12/6) kör vi andraslingan, samling klubblokalen på lugnet kl 9.00. beräknar vara tillbaka till lunch.

Långa Lugnet
Nu är det ju som sagt sommar västen.
Då kan vi väl köra banan mitt i veckan också? Jag vill gärna öva på alla alingor.

Långa Lugnet
sju mil eller elva mil, det är ju så enkelt att lägga upp loppet efter rådande förutsättningar.
mer mat, lugnare tempo. det är ju trots allt så att du får möjlighet att passera en av dalarnas absolut största metropoler; grycksbo, med sitt pappersbruk. som grädde på moset finns i år även törnbergs stig och norlingberg med. back to the roots alltså...
framåt, framåt, framåt!

Långa Lugnet
del två genomåkt ytterligare en gång, denna dag! ännu bättre stigar och finare vägar m större backar mer av allt det allra bästa..
ytterligare en chans för dig som är nyfiken på banan uppdagar sig i detta nu. på söndag den 19 juni kl 08,00 falu ck´s klubblokal åker vi ytterligare en gång och njuter i fulla drag m öppna sinnen. turen är runt 50 km och vi beräknar att landa på lugnet efter förrättat värv vid 12-tiden.
ta nu chansen och häng på!

Långa Lugnet
efter midsommar kommer än mer långa lugnet. varför ligga i hängmattan när du kan komma ut i friska naturen och njuta? dagen efter midsommardagen, alltså söndag den 26 juni bär det av igen. kl 8.00 falu ck´s klubblokal på lugnet samling och avfärd. vi kör första och sista slingan, det blir exakt 55 km. tillbaka klubblokalen kl 11.00. därefter fortsatt midsommarfirande.
ha en skön helg och dyk upp på söndag!

Långa Lugnet
Banan är nu körd helt och hållet. 107 km är den som den är nu.
Törnberg är lika fin som vanligt. Den nya stigen som leder till Strömbo gillar jag. :)
Dundra fram på gamla banvallen från Lustebo till Grycksbo blir nog också häftigt.

Långa Lugnet
banan kan härmed anses godkänd hos högre ort. under veckan som gått har vi haft besök av beat wabel, teknisk delegat, från uci, som åkt alla tre slingorna. hans omdömen var kristallklara. banan håller hög klass. bra blandning mellan tekniska och fantomsnabba, vindlande grusvägspartier. totala längden är i storleksordningen 105 km, antalet höjdmeter ca 1300 och beräknad segrartid, vid torrt underlag cirkus 3.40 timmar. den nya delen mäter 55 km och den ensam är oerhört värd en anmälan!
generellt kan sägas att de tekniska partierna till största delen ligger i utförslöpa och klättringarna mestadels på tekniskt lätt underlag.
självklart är det sveriges snyggaste och snabbaste bana. jag skulle bli förvånad om inte segrarens snitt hamnar över 30 km/h!
jag säger det igen, välkommen till falun och sveriges första världscuptävling i mtb marathon!
mer info på www.langalugnet.se

Långa Lugnet
Kul med så positivt omdömme!
Attans vad sugen man blir, synd att man inte är hemma då!
Jag får träna upp mig i Davos där jag kommer att befinna mig istället och komma nästa år, då får ni se upp!

Långa Lugnet
Fint flyt hade jag igår på banan..
Västen: är det du som har röjt undan lite pinnar och så i utförslöpan till den uttorkade sjön?
Jag kommer inte kunna vara med på arbetshelgen då jag ska tävla..
Dom ställen som varit lite blöta var ju fina nu då vi haft strålande väder. Ser bra ut!

Långa Lugnet
Jag kollade på deras hemsida och såg att starten skiljer sig från en vanlig långlopps tävling.
Nu skall nämligen tjejerna starta 3 minuter efter herrarna (tävlingsklasser).
Skall bli intressant och se hur länge man kan hålla undan för Gunn-Rita Dahle och Paola Pezzo.

Men dom tyckar kanske inte det är så kul att först passera svansen av alla oss motionärer som anmält oss i tävlingsklass för att kunna mäta oss med världseliten.

Hoppas på fint väder och är nyfiken på årets bana då det blir 5:e gången jag kör.

/Pilen

Långa Lugnet
Risken är nog liten om du inte har poäng i WC=)
Startfållor
Tävlingsklasser
Fålla 1. Regerande VM och OS-mästare samt ledaren i World Cup, herrar och damer.
Fålla 2. Platserna 2-50 i World Cup, Herrar
Fålla 3. Platserna 2-50 i World Cup, Damer
Fålla 4. Övriga med World Cup poäng, Herrar
Fålla 5. Övriga med World Cup poäng, Damer
Fålla 6. Platserna 1-50 i Långloppscupen, Herrar
Fålla 7. Platserna 1-50 i Långloppscupen, Damer
Fälla 8. Övriga herrar och damer i tävlingsklass.
Fålla 9. Motionsklass Långa Lugnet, herr och da

Långa Lugnet
Hittade det här på Lugnet sidan nu.

Nya starttider och startfållor!

De nya starttiderna som gäller är följande:
10.00 Herrar tävlingsklass, World Cup/ Långa Lugnet
10.03 Damer tävlingsklass, World Cup/ Långa Lugnet
10.10 Motionsklass Långa Lugnet
10.10 Motionsklass Lugna Turen,

Följande startfållor kommer att användas.
Kl. 10.00
Fålla 1 - Regerande VM- och OS mästaren samt ledaren i World Cup, Herrar
Fålla 2 - Platserna 2-50 i World Cup, Herrar
Fålla 3 - Övriga åkare med World Cup poäng, Herrar
Fålla 4 - Platserna 1-50 i Långloppscupen, Herrar
Fålla 5 - Övriga herrar i tävlingsklass
Kl. 10.03
Fålla 6 - Regerande VM- och OS mästaren samt ledaren i World Cup, Damer
Fålla 7 - Platserna 2-50 i World Cup, Damer
Fålla 8 - Övriga åkare med World Cup poäng, Damer
Fålla 9 - Platserna 1-50 i Långloppscupen, Damer
Fålla 10 - Övriga damer i tävlingsklass
Kl. 10.10
Fålla 11 - Motionsklasser herrar och damer, Långa Lugnet
Fålla 12 - Motionsklasser herrar och damer, Lugna Turen (35 km)

Långa Lugnet
Jag kollade på www.langalugnet.se och då fanns det till höger en flik.
"Nya starttider och startfållor."
Såg ut enligt följande.
(Alltså tolkade jag det som om alla i tävlingsklass oavset poäng fick starta före damerna.)

----------------

Följande startfållor kommer att användas.
Kl. 10.00
Fålla 1 - Regerande VM- och OS mästaren samt ledaren i World Cup, Herrar
Fålla 2 - Platserna 2-50 i World Cup, Herrar
Fålla 3 - Övriga åkare med World Cup poäng, Herrar
Fålla 4 - Platserna 1-50 i Långloppscupen, Herrar
Fålla 5 - Övriga herrar i tävlingsklass
Kl. 10.03
Fålla 6 - Regerande VM- och OS mästaren samt ledaren i World Cup, Damer
Fålla 7 - Platserna 2-50 i World Cup, Damer
Fålla 8 - Övriga åkare med World Cup poäng, Damer
Fålla 9 - Platserna 1-50 i Långloppscupen, Damer
Fålla 10 - Övriga damer i tävlingsklass
Kl. 10.10
Fålla 11 - Motionsklasser herrar och damer, Långa Lugnet
Fålla 12 - Motionsklasser herrar och damer, Lugna Turen (35 km)

----------------

/Pilen

Långa Lugnet
Jag tror rätt många av dom bästa kommer.
Har jag inte helt fel går VM i långlopp i Norge helgen efter.
Så många kanske tar Lugnet som en uppladdning inför VM.

/Pilen

Långa Lugnet
Jodå, jag hade rätt angående VM i Norge.
Kollade alldeles nyss på www.uci.ch och kunde se följande schema.

----------------
13.08.2005 UCI World Cup MX # 6 (Falun) SWE
20.08.2005 UCI World Championships MX (Lillehammer) NOR
21.08.2005 UCI World Cup DH/4X #7 (Pila) ITA
21.08.2005 UCI World Cup DH/4X #7 (Pila) ITA
31.08.2005 UCI World Championships XC/DH/4X/Relay (Livigno) ITA

------------------

Eftersom det inte är någon XC samma helg som Falun kanske vi kan räkna med Brentjens, Kessiakoff m.fl.

/Pilen

Långa Lugnet
Mattias E du kan få min autograf om inte proffsen kommer. Det finns gubbar som kör hårt! Med en ny ram så blir man farlig, får kompensera åldern med prylar.

Långa Lugnet
Jag ska ju köra, bara en sådan sak.. ;)
Flera lag kommer att finnas på plats hela veckan innan Långa Lugnet. Så kom i tid du med!

Missa inte cyclocrosstävlingen!

Långa Lugnet
anledningen till att ingen karta finns ute på nätet är pga önskemål från markägare. senast veckan innan tävling kommer kartan ligga ute. eventuellt lägger vi ut en översiktskarta samt höjdkurvan under vecka 29.
så här ser data kring banan ut i dagsläget.
slinga 1: ca 38 km, går ut till sundborn och tillbaka, relativt kuperad och m ett antal tekniska stigpartier, främst utför.
slinga 2: ca 55 km, stångtjärn, stensjön, strömbo, oxberg, grycksbo, lundbergs fäbodar och in t falun igen. lättåkt m något skrammelparti, snabba skogs- & grusvägar samt stigar. fantastikt fin!
slinga 3: 14 km, på lugnet och regementsområdet.
totalt antal höjdmeter på hela banan ca 1300. beräknad segrartid 3,30-3,40. (troligtvis ett snitt på över 30km/h.)
nu på fredag genrepar vi, så här ser körschemat ut ifall du vill ansluta och bara köra en eller flera slingor.
avfärd falu ck´s klubblokal 9.00.

tillbaka på lugnet efter sundborn, slinga 1 10,30-10,45
tillbaka på lugnet efter grycksbo, slinga 2 12,45-13,00
tillbaka på lugnet efter regementet, slinga 3 13,45-14,00

Långa Lugnet
(lite OT)
Om man har vägarna förbi Falun, vilket jag har ibland. Finns det nån skyltad bra MTB bana man kan köra?

Långa Lugnet
yes, det finns fyra markerade banor på lugnet, två huvudspår m avstickare. kartor finns på välkommen till falun eller på cykel & fjäll.

långa lugnetbanan är spikad: 106 km uppdelat på tre slingor där den första är den mest tekniska, den andra och tredje snabb och lättåkt. fantastiskt!
välkommen i augusti!

Långa Lugnet
När kommer det en lista på deltagare? Hade varit bra att få sin anmälan & betalning bekräftad på något sätt. Vid anmälan kom det ett email, men efter betalning har det jag inte fått någon bekräftelse.
Det hade även varit trevligt med en höjdkurva....

Tillbaka
Topp