Långärmad cykeltröja för blåsiga dagar.

Matthew

Medlem
Hej.

Jag letar efter en långärmad cykeltröja som är vindtät. Vill gärna att ärmarna och framsidan ska vara skyddad mot vind men ryggen ska inte vara det. Vill ha en bra passform samt att tröjan ska komma utan foder på insidan, alltså som en vanlig cykeltröja. Fickor är ett måste.

Någon som har något tips?

förslag kolla in 7mesh hemsida. mycket duktiga på svettfria ändå täta kläder, till skillnad från exempelvis rapha. frakt och tullfritt inom europa.

Varför vindtät tröja? Det är ju kombinationen vindhastigheten + egen hastighet som ger avkylning. De dagar som det blåser mycket motvind blir hastigheten betydligt lägre.

Det är en strålande idé. Tyvärr har inte många tillverkare förstått det. Jag köpte precis en sådan tröja på Decathlon i Barcelona för ca 15 år sedan. Året efter såg jag likadana i ny färg på Decathlon i Milano. Jag ångrar att jag inte köpte en till då, för under åren senare har jag letat efter en liknande tröja, utan att hitta någon. Det är nog det cykelplagg jag har använt mest och jag fortfarande kvar den. Jag bytte t o m blixtlåset när det gick sönder.

Varför vindtät tröja? Det är ju kombinationen vindhastigheten + egen hastighet som ger avkylning. De dagar som det blåser mycket motvind blir hastigheten betydligt lägre.

Så styrkan i den kalla vinden är alltid konstant? Och därför ska man inte skydda sig mot den? Vindtät tröja är kanon de dagar man vet att västen ändå aldrig hade åkt av.

Det finns massor av tröjor som uppfyller några av kraven. Men de brister alltid på minst en punkt. Jag har sökt i flera år med samma krav som i ursprungsinlägget, utan resultat. Oftast är tyget för isolerande. Jag vill ha sommartyg. Det går att justera till rätt temperatur med en tröja under om det är kallt. Eller så så täcker det vindtäta tyget för stort eller för litet område, t ex bara bröstet utan armarna, eller hela baksidan.

Det finns massor av tröjor som uppfyller några av kraven. Men de brister alltid på minst en punkt. Jag har sökt i flera år med samma krav som i ursprungsinlägget, utan resultat. Oftast är tyget för isolerande. Jag vill ha sommartyg. Det går att justera till rätt temperatur med en tröja under om det är kallt. Eller så så täcker det vindtäta tyget för stort eller för litet område, t ex bara bröstet utan armarna, eller hela baksidan.
Har du provat Raphas Brevettröja som jag nämnde ovanför?

Perfetto fungerar och blir man för varm/blöt går det öppna.

Det är en av de mest använda tröjorna jag har. Annars kör jag gärna med väst och lösärmar om man befarar större skillnad i temp under rundan.

Men måste säga att perfetton är ett rejält bra plagg!

Har kört med tre exemplar av Rapha Windblock Brevet jersey, två LS och en SS. De är utmärkta på rundor med skiftande väder samt som pendlartröjor på höst och vår. Bra sidofickor framtill också för nyckel, plånbok, passerkort mm. Tyvärr är tyget i ryggen lite tunnare och fickorna har inte riktigt tålt mina behov av att stuva fullt så det blir väl en förfrågan om att laga framöver.

Har kört med tre exemplar av Rapha Windblock Brevet jersey, två LS och en SS. De är utmärkta på rundor med skiftande väder samt som pendlartröjor på höst och vår. Bra sidofickor framtill också för nyckel, plånbok, passerkort mm. Tyvärr är tyget i ryggen lite tunnare och fickorna har inte riktigt tålt mina behov av att stuva fullt så det blir väl en förfrågan om att laga framöver.
Jag har en långärmad sån, en av mina bästa tröjor som går att anpassa för det mesta så länge det inte blir för blött.

Tillbaka
Topp