Då jag och min kompis cyklade Stockholm-Bryssel 2009 så köpte vi rätt så grova vägkartor för relevanta områden (3 kartor: nordväst-Tyskland, Nederland och Belgien) och stakade ut kursen på dessa. Fördelen var dels att det inte drog batteri och att man fick viss översikt på köpet. Sen tog vi ut en ungefärlig rak linje och följde den sånär som på intressanta städer o.l. Nackdelen var att vi inte hade någon sorts cykelvägsinformation. I Tyskland och Nederland var det rätt så bra med cykelleder längs de trafikerade vägarna medans småvägarna var det rätt så fint att cykla utan. Papperskartor kan man även rita på när man får tipps från andra cyklister pch lokalbefolkningen.
Cykelkartor har i min erfarenhet för liten utsträckning för att bli relevanta när du ska så långt för du får dels för små områden per karta (=många kartor) och dels noll översikt över var du generellt är på väg.
En allmän topografisk karta kan också vara trevligt att ha digitalt eller fysiskt för väst-Europa så du kan undvika att ta bergsryggar på tvären helt i onödan, om du nu inte har en särskild affinitet till klättring. Av någon anledning visar man inte backar på vägkartor...
För övernattning kan vi varmt rekommendera warmshowers.org, ett sorts Couchsurfing för cyklister på resa där man får duscha/tälta/bo gratis och umgås lite med de lokala. Det går på gentjänsten att du erbjuder det till andra hos dig när du har möjligheten. Du borde dock sikta på att ha tält och sovsäck med dig om du ska ha gott om valmöjligheter, även om en hel del erbjuder inomhus övernattning som vi i Malmö.
Och nej, du är inte knäpp. (ta det från någon som heller inte tror han är det själv).
På tal om navdynamo så kan jag bara varna om att effekten man får ut kanske inte är i linje med förväntan, med knappa 3W på de typiska. Det är en Nice-to-have men om du ändå släpar på en powerbank så kommer du sannolikt ha tillräckligt kräm till att klara dig genom en dag eller mellan två restaurangbesök och snarare lägga energin på att cykla fram dig. Det är ju ingen ödemark du ska forcera precis.
20min på restaurant med 12w-laddare är (typ) det samma som 1h20min med 3W från cykeln. Med det sagt så kör jag själv med navdynamo på resa, men har sällan behövt den för laddning utan snarare för belysning.
Om du inte är gramjägare så ka jag också tippas om Schwalbes Marathon Plus-däck. Jag och sambon har mellan oss gjort tillsammans närmare 1000 mil på våra utan en enda punka på 4 däck. De väger rätt saftigt men man slipper tänka på punkteringar. Allt efter vad man önskar. :-)
Lycka till, det är inte så långt till Spanien!