Längd-diff på ben och distanser under klossar.

94tibe14

Aktiv medlem
Tänkte se om någon vill dela med sig av sina erfarenheter kring problem relaterade till längddifferens på benen samt hur ni handskats med detta,

Kort version, vad hade ni för problematik och hur löste ni det?

Lång version, (så kort det går dock)

Har under de senaste åren av cyklande haft ett ständigt återkommande problem med ena knät som en stund in i varje runda blir svagt, instabilt och stelt. Det ter sig inte i någon överdriven smärta, men obehag. Jag sökte hjälp för detta hos en fysio som gjorde en väldigt grundlig och ordentlig undersökning och kom fram till att inget är trasigt i knät, men att mina lår är väldigt olika i styrka. Min rehab blev därav att träna styrketräning med endast ena benet. Detta gjordes ordentligt och skillnad kom direkt, knäproblemen kom allt senare i rundorna och var inte av lika allvarlig grad. Rent teoretiskt tänkte jag att när nu benen igen blivit lika starka bör det gå att köra på som vanligt igen. Jag hade fel och efter några veckors uppehåll pga cykelbyte var problemet tillbax. Jag har sedan en tid tillbaks bokat bikefit och ser fram emot detta då jag tänkt börja ge mig på mer långdistans och bikepacking äventyr, men häromdagen ute på en runda (med det återkommande problemet som vanligt) såg jag att svettfläckarna på den nya sadeln nu syntes tydligt och en stor belastningsskillnad finns. Min teori är att grunden till allt detta kan vara en skillnad i längd på benen (kanske låter uppenbart, men något jag aldrig reflekterat över). Vill av den anledningen höra era insikter och ev erfarenheter. Jag har nu gått med problemet i 2 år så någon drastisk åtgärd blir inte av, speciellt nu när bikefit äntligen är bokad och väntande.

Allt gott,

Det finns några trådar om det sedan tidigare (såklart). Och konsenus verkar vara att det är otroligt ovanligt att man verkligen har olika långa ben, utan mer troligt att du bara snedbelastar.

Jag har också knäproblem sedan 20 år (båda knäna, men det vänstra är värre). För min del är det viktigaste att få klossarna i rätt position och vinkel. Dessutom måste jag fokusera på att "träffa rätt" i rörelsen. Jag har dålig stabilitet och kommer jag lite snett så liksom viker sig benet och jag får ont. Lyckas jag kan jag cykla många timmar och dagar i sträck utan problem.

Inga personliga erfarenheter att tillföra på områden men Cam Nicholls har feltalet videos på hans kanal med Niell Stanbury som jobbar med bikefit som jag kan rekommendera. Bland annat denna:

Verkar inte lätt att fastställa om en längdskillnad finns eller ej.
Mera läsning om problemet: https://www.stevehoggbikefitting.com/bikefit/2011/04/foot-correction-part-3-shimming/
det är faktiskt enligt en ortoped lätt att mäta benlängsskillnad på någon halv cm när.

stå med raka knän, fäll framåt i höfterna som en fällkniv så du med händerna gärna når tårna. be någon titta om det är någon höjdskillnad höger och vänster stuss. klart.

om man sedan vill konstatera om eventuell skillnad finns ovan eller nedom knäna, sitt på en köksstol med knäna böjda 90 gr, se om det finns en höjdskillnad på underbenen.

sen vid cykling är förstås eventuell skillnad mindre väsentlig, eftersom benen då aldrig är raka, och man enkelt kompenserar genom att ta ut olika böj i höfter och knän.

Jag har ett lite kortare lårben på grund av jag brutit av de en gång och fått de opererat ihop så lite olika benlängd. Men eftersom det sitter i lårbenet ska man inte shimsa upp de utan justera klossarna. Bara om underbenen är olika långa man kan shimsa.

Bästa är så klart och vänta på bikefiten och om den är riktig så kollar de hur du fungerar och var längdskillnaden sitter innan de börjar shimsa hit och dit.

Jag har ett lite kortare lårben på grund av jag brutit av de en gång och fått de opererat ihop så lite olika benlängd. Men eftersom det sitter i lårbenet ska man inte shimsa upp de utan justera klossarna. Bara om underbenen är olika långa man kan shimsa.

Bästa är så klart och vänta på bikefiten och om den är riktig så kollar de hur du fungerar och var längdskillnaden sitter innan de börjar shimsa hit och dit.
Hej! Jag har också benlänhsskillnad. Sitter framförallt i lårbenet, men även lite i underbenet. Blir inte klok på klossarnas position vid justering. Det bör ju vara så att klossen på skon skjuts bakåt (mot hälen) på det längre benet och att den ev på den andra skon skjuts lite framåt., eller tänker jag fel?

Tillbaka
Topp