Längd kedja

Jim.E

Aktiv medlem
Längd kedja
Hej, behöver ett svar på en fråga! Jag är inte hemma och kan därför inte kolla på min cykel. Men hur många länkar ska de vara till ett 1x11 system, har kikat och de tycks vara 118 länkar på de flesta kedjor som är gjort för 11 delat. Tänkte baraså jag beställer rätt

Längd kedja
Om du drar kedjan runt största klingan fram och bak (men inte genom bakväxeln) och så lägger du till två länkar, då har du en bra längd.

Pga skillnader i längder på kedjestag och storlekar på drev å kassett mellan cyklar så finns det inget antal länkar som man SKA ha utan det är individuellt för varje cykel.

Längd kedja
...och i 98% skall man korta kedjan - inte använda alla länkar. Finns några få cyklar där orginalkedjor är för korta och det går åt typ en och halv kedja per byte.

Bilagor

• big-dummy-16-green_sv_930x390.jpg
    big-dummy-16-green_sv_930x390.jpg
    55.1 KB · Besök: 43
Längd kedja
Eller, så kan man labba med det där som jag gjorde med en dh-hoj som åt en del kedja. Jag kikade på hur mycket kedja den åt genom slaget och uppskattade vilka växlar som var för lätta för att jag skulle köra på dom när cykeln hamnade där den åt sim mest kedja. Kunde korta kedjan ganska mycket mer då...

De lättaste växlarna var rena transportväxlar och vid transportcykling låg hojen mest runt sagpunkten. Så då kunde kedjan vara "för kort" utan att det gjorde något.

Vet inte om jag rekommenderar det egentligen men pre clutch var kortare kedja alltid bättre.

Längd kedja
När du beställer kedjan finns där väl bara en längd att köpa?? Du kortar alltid ner en ny kedja. Jag brukar använda den gamla kedjan som mall och göra nya kedjan lika lång.

Längd kedja
Fulkinesen sa:
När du beställer kedjan finns där väl bara en längd att köpa?? Du kortar alltid ner en ny kedja. Jag brukar använda den gamla kedjan som mall och göra nya kedjan lika lång.

Vadå alltid? Det beror ju på t ex hur stort framdrev man har och kedjestagslängden hur lång kedja man behöver.
Men som sagt, om man använder samma drevstorlek mm och bara byter kedja så är det ju som du säger, bara
att ha samma antal länkar på den nya som på den gamla kedjan.

Tillbaka
Topp