Längd på bakväxel

heffaklump

Ny medlem
Längd på bakväxel
Hejsan,
har kört sönder min bakväxel och ska köpa en ny. Hade en X.0 men köper nog X.9 pga finansiella problem. Jag kör en Cannondale Optimo 4000sl från 2005 (crosscountry) och undrar vilken "längd" jag bör ha på bakväxeln, long, medium eller short cage?

Några snabba svar uppskattas, ska skicka en beställning strax!

Längd på bakväxel
Tja, det beror väl på utväxlingen...

Om jag får gissa skulle jag säga:
Long om du har trippelparti
Medium om du har dubbelparti med mtb kassett
Short om du har enkelklinga med mtb kassett eller dubbla klingor med vägkassett.

Någon borde sitta inne med sanningen, eller så borde google kunna ge svaret.

Längd på bakväxel
Jaha, var det såpass jobbigt. Trodde det mer hade med körstil att göra.

Jag kör 11-34 kasett, trippla klingor fram. Klarar jag mig med medium eller behöver jag long då? Någon som sitter inne med svaret? Jag googlade lite och hittade info som antyder att medium ska gå bra, och att man vill ha så kort som möjligt. Jag brukar ha kedjan hyffsat rak när jag växlar (så inte största klingan både bak och fram med andra ord).

Längd på bakväxel
Alltså, du måste ha en såpass lång kedja så att den klarar största fram och största bak även on du aldrig kör så.
Annars kan det bli mycket obehagligt om du får in den växeln av misstag. Har du tur sliter du bara av kedjan. :)

Som sagt, trippelparti = Long cage.

Längd på bakväxel
antar att största klingan fram är 44 och minsta 22. Då blir uträkningen (44-22)+(34-11)=22+23=45T

läser man om x.9 bakväxeln: 45 t (Long cage), 37 t (Medium cage), 30 t (Short cage)

således ska du alltså ha en Longcage. skulle du ta bort lillklingan fram, så skulle du kunna ha en medium cage, men så länge den ä kvar, så äre longcage

Längd på bakväxel
Mmm, jag beklagar wilmer, min funkade mycket bra ända tills det hoppade in en liten pinne och hela bakväxeln bände sig åt fel håll runt kassetten. Lämnade in på lagning, köpte nytt öra som blivit snett och de böjde växeln rätt igen.

Så skulle jag ut och cykla i helgen, efter någon timme så rasslar det till igen, en liten pinne i bakväxeln som bänt den igen. Herre gud, jag blev sne.

Så dags för ny växel nu. Jag tror inte att det är dåliga grejjer igentligen, jag hade nog bara otur.

Längd på bakväxel
wilmerx skrev:
-------------------------------------------------------
> Ska du köpa Sram!?! Min Sram x.0 gick åt h-vete
> idag :-(

ska man byta märke så fort nått går sönder, av en slump, så har man snart inte många märken kvar att köra på :D

Tillbaka
Topp