Längd på gaffelrör med direct mount-stam

ostkaka

Aktiv medlem
Har en ny dubbelkronad gaffel som har något kortare gaffelrör än tidigare. Innan har jag kört med 5mm distansring under övre gaffelkronan och 2.5mm ovanpå. Nu kör jag helt utan distanser, och då slutar gaffelröret ca 2mm under övre gaffelkronan. Dvs lagom med fritt utrymme för att top cap:en skall kunna dras åt och lagerspänningen justeras. Jag har alltså en direct mount-stam, så gaffelröret går inte alls genom den.

Jag tycker allt känns bra, men innan det blir vår (om någonsin) och man ska ut i backen vore det kul att dubbelkolla lite vad experterna, och även ni här på happy, har att säga för säkerhets skull. Är gaffelröret lite för kort i och med att det inte går igenom hela övre gaffelkronan?

Så här står det i manualen för Boxxer: "If using a direct mount stem, make sure 5 mm of steerer tube is exposed above the upper crown."

2 mm under låter alltså som en dålig idé.

s skrev:
-------------------------------------------------------
> Så här står det i manualen för Boxxer: "If using a direct mount stem, make sure 5 mm of
> steerer tube is exposed above the upper crown."

Ah, så du gör så. Läser manulen alltså. Man kan ju göra det.. :) Nåväl, jag har en till undre gaffelkrona med längre gaffelrör så det får väl åka på då. Tyckte det bara såg så pass smutt ut utan massa distanser, och att styret kom på en låg och fin höjd.

Tillbaka
Topp