Längd på kedja

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Längd på kedja
Hej

Fick kedjebrott häromdagen så ny kedja måste på min 2x12 Ultegra Di2. Befintlig kedja är/var 110 länkar från affär på 52/36 vs 11/30.

När jag använder Park Tools ”Largest Cog vs Largest Chainring Method” som finns här verkar det som att 108 länkar är vad jag skall ha. Några tankar om detta? Har affären från början monterat en kedja som är något lång så jag kan/bör gå ned till 108, skall jag bara kopiera kedjelängden på befintlig kedja eller finns det någon egenskap hos 12-delade Shimanosystem som gör att de två sista länkarna behövs?

Längd på kedja
På lvgcyklar finns det ofta marginal och säkert med en 11-30 kassett. Jag antar att både 108 och 110 länkar funkar bra. Kankse har tillverkaren använt 110 länkar så att man kan byta till en 11-34 kassett utan att behöva byta kedja.

Längd på kedja
Tack, det låter ju rätt rimligt. Om jag inte har någon tanke på att byta kassett till 11-34, har du en vy på ifall jag bör gå ned till 108 för att ha tightast möjliga kedja?

Längd på kedja
Hej

Fick kedjebrott häromdagen så ny kedja måste på min 2x12 Ultegra Di2. Befintlig kedja är/var 110 länkar från affär på 52/36 vs 11/30.

När jag använder Park Tools ”Largest Cog vs Largest Chainring Method” som finns här verkar det som att 108 länkar är vad jag skall ha. Några tankar om detta? Har affären från början monterat en kedja som är något lång så jag kan/bör gå ned till 108, skall jag bara kopiera kedjelängden på befintlig kedja eller finns det någon egenskap hos 12-delade Shimanosystem som gör att de två sista länkarna behövs?
Det skall vara en ny kedja man mäter "största - största" med, en sliten kedja kan ge för få länkar vid mätningen. Sen kan vara olika för olika växlar så Shimanos egna instruktioner är säkrast även om Parktools råd sannolikt är riktigt.. En för kort kedja riskerar ge stora skador på cykeln så det bör absolut undvikas.

Längd på kedja
Tack alla. Körde 110 och det verkar helt rätt så jag tror inte det finns skäl att korta mer. Har även efter bästa förmåga justerat B-skruv och växlar, verkar lira utmärkt. Testkörning senare idag.

Längd på kedja
Från din länk:
If the old chain is an acceptable length, lay it next to the new chain. Always line up outer plates with outer plates or inner plates with inner plates. Insert the master link if applicable to get a true side by side comparison. Take care to match them rivet by rivet, noting that old chains will lengthen as they wear.

Tillbaka
Topp