Längd på styrrör

• Trådstartare Trådstartare WFD
  • Start datum Start datum

WFD

Aktiv medlem
Längd på styrrör
För att jag ska slippa hämta och skruva isär cykeln just, så tänkte jag vända mig till oraklen här på forumet
Det här är vad jag vet ...
Scott Scale 925, Stl L
Head Tube Length 115 mm
Vad jag vill veta är hur långt styrröret är alt ska vara

Ödmjukast

Längd på styrrör
Jag förstår inte riktigt. Det berör på hur högt ditt styrlager bygger, hur hög stack din stam har och hur mycket distanser du har (eller vill har) under och ovanpå stammen. Om du är nöjd med nuvarande höjd av styret är där bara att mäta distansen från ovensidan av gaffelkronan till just under top-capen. Därför behöver du inte tar isär cykeln.

Längd på styrrör
Jag förstår inte riktigt. Det berör på hur högt ditt styrlager bygger, hur hög stack din stam har och hur mycket distanser du har (eller vill har) under och ovanpå stammen. Om du är nöjd med nuvarande höjd av styret är där bara att mäta distansen från ovensidan av gaffelkronan till just under top-capen. Därför behöver du inte tar isär cykeln.
Jag befinner mig inte på samma ställe som cykeln just nu. Annars hade det varit relativt lätt att mäta. Eftersom jag tror den är oförändrad så tänkte jag att någon annan har em likadan eller kan mäta.
Har för mig att dom kapas ca 5 mm under top cap.

Längd på styrrör
Jag befinner mig inte på samma ställe som cykeln just nu. Annars hade det varit relativt lätt att mäta. Eftersom jag tror den är oförändrad så tänkte jag att någon annan har em likadan eller kan mäta.
Har för mig att dom kapas ca 5 mm under top cap.

Om du kör standardkomponenter och utan distanser så skulle någon annan kunna mäta, om komponenterna inte har ändrats. Jag har dock ingen Scott.

EDIT: jag skulle inte ville köra på en MTB där gaffelröret sluter 5 mm innan ovandelen av stammen.

Längd på styrrör
För att jag ska slippa hämta och skruva isär cykeln just, så tänkte jag vända mig till oraklen här på forumet
Det här är vad jag vet ...
Scott Scale 925, Stl L
Head Tube Length 115 mm
Vad jag vill veta är hur långt styrröret är alt ska vara

Ödmjukast
beror på hur många distanser du har under styret
utan o mäta men generellt kör man stam en distans plus "styrlagerlock" så grovt räknat stam 40mm distans 10mm locket 5mm dvs ett styrrör på cirkus 170mm +- nåra mm

Längd på styrrör
Kapar man gaffelröret så att det slutar ett par mm under stammens överkant så bör man nog för säkerhets skull se till att inte dra övre styrstamsskruven hårdare än nedre och kanske dra den nedre skapligt innan man börjar med den övre.

Tillbaka
Topp