Långfärdsram med långa kedjestag och skivbromsfäste

Chainsuck

Medlem
Efter att ha läst den något upphetsade debatten om skivbromsens vara eller icke vara på långfärdscykel kom jag fram till att mekanisk skivbroms blir mitt val. Så, då ska man bara hitta en ram med långa kedjestag och i övrigt lämplig geometri för långfärd med lite packning. Låter ju som en Surly LHT men sen visar det sig att den saknar skivbromsfästen. Letat efter andra ramar med liknade geometri och skivbromsfästen, gärna cantifästen också som extragardering om det strular. Ska vara avsedd för 559-hjul och ha vettiga fästen för packhållare och skärmar. Hittat noll än så länge.

Någon som har sett en sådan ram?

bigdummy.jpg

bddressed.jpg

Långa kedjestag? Check! (!!!!)
Redo för skivbroms och canti? Check!
559-hjul? Check!
Vettiga fästen för packhållare och skärmar? Check!

Snackade med Markus F om Big Dummy igår. Visst blir det lite tyngre än motsvarande touring hoj, men inte alls lika tung som en vanlig hoj med en BOB. Dessutom slipper man en hel del krångel om man kan stuva all packning i ett par-tre drybags baktill istället för att ha 2 panniers och en väska på packethållaren bak, samt 2 lowriders plus en styrväska fram.

Det finns ingen sådan cykel vad jag vet. Big Dummyn är nog närmast, men jag misstänker att den av någon anledning ändå är ganska långt ifrån vad du föreställt dig? ;) Ska du få vad du vill får du nog köpa en LHT, köpa ny framgaffel och låta någon duktig svetsa fast ett skivbromsfäste bak. Och så får du vara beredd på att det jävlas med fästena för packväskorna.

Då borde väl en Pugsley vara närmare till hands egentligen men den har inte lika långa kedjestag som LHTn. Känns ändå som den borde vara gjord för att köras med packväskor eller?

Att köpa en Big Dummy känns inte aktuellt eftersom jag köpt Danes Xtracycle/Apex så den storleken finns redan i cykelparken. Saknar ett par små detaljer innan den är helt klar. Sett mitt mail om det Dane?

Någon som fått ett skivfäste påsvetsat med bra resultat? Kostnad?

Inte så sugen på adapterlösningen. Känns som det finns risk för att det inte blir lika starkt och mer risk för problem med pakethållaren.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> det ser ut somom de missat fästena till nice rack
> på framgaffeln.

Jag tror nog att dom hoppat över dom med flit. Endast General Giap skulle anse att man behöver mer lastutrymme på en sån cykel som Big Dummy.

Men vad sägs om en Gunnar Rock Tour då?

GRTComplete.jpg

Läste just det här på Gunnar:
http://www.gunnarbikes.com/rocktour.php

#
Rack Mounts:
Included, The Rock Tour now works with just about all regular rear racks. Eyelets are integrated with the chainstay disc dropouts. Generous chainstays and fork design leave you lots of room for big tires, big bags and heal clearance.
#
Fenders:
You can even mount full rear fenders to bosses on the dropouts, seatstay bridge and chainstay bridge.
#
Wheels and Tires:
The Rock Tour is avaialble with 26" wheels from 13.5-20.5 or 29er wheels from 20.5-23.5
#
Tires:
Clearance for 2.3 inchers.

#
Braze-Ons:
3 sets of water bottle bosses, triple stops, on top of top tube for brake and derailleurs, rack mounts, optional removable canti stud mounts, rear eyelets.

#
Dropouts:
Custom chainstay mounted disc dropouts. This unique dropout design makes it easy to mount racks without interfering with the disc brake calipers.

Jaja, det där är ju en rambyggare... allt går ju att köpa för pengar. Det är ju bara beställa en ram precis som man vill ha den. Det verkar mera överkomligt, enklare och snabbare att tigsvetsa ett fäste och en förstärkning på en Surly LHT och byta framgaffel. Bara han har erfarenhet av tunna rör kan vilken duktig svetsare som helst sätta fast ett fäste. Har man själv gjort förarbetet - slipat bort färg och passat in bitarna är det gjort på några minuter. Det som kan vara ett litet problem är kanske att hitta ett skivbromsfäste att sätta dit. Jag hade för mig att cyclecomponents sålde surlyfästen som gått att modifiera, men de verkar inte finnas där nu, jag hittar bara små horisontella dropouts.

Men nu såg jag att det var ett krav på 26" hjul också, det är ju bara LHT med storlekar upp till 54 cm som har det, sen är det 700 mm.

Ska ha en 52:a eller 54:a så inget problem där. Sen behöver jag inte byta gaffel för jag vill bara ha skivbroms bak. Återstår att hitta någon som kan svetsa i tunna rör då. Någon som gjort detta?

Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Det som kan vara ett litet problem är
> kanske att hitta ett skivbromsfäste att sätta
> dit.

Det är väl bara att ta en järnbit, fil och borrar och fixa till.

Jo iofs, det är väl inte något speciellt svårt. Här är en bra ritning på måtten: http://www.hayesdiscbrake.com/pdf/Rear QR IS.pdf Jag hade alltså lagt ett förstärkningsrör fån övre fästet snett ner till kedjestaget också, gärna lite bockat i en snygg böj. Lite senare i vinter kommer jag att försöka mig på något sådant här själv, på en gammal crescent sportcykel som jag vill få skivbromsar på fram och bak. Jag kommer troligen att löda om hela huvudtriangeln på ramen också i så fall, får se hur det går.

Tillbaka
Topp