[långlopp] Transportugal 2017

JLarsson

Aktiv medlem
Årets upplaga av Transportugal startade igår. Nytt för i år är att de bytt startort från Braganca till Chaves och därmed en något västligare sträckning första dagarna. Sjukt sugen att köra nästa år.

Tre svenskar verkar av allt att döma köra i år, varav en lyckades få en sextimmars penalty igår (oklart varför). En skön kille som heter Rob Faulkner kör i år igen, han är 69 och kommer från Kanada, äldst i årets upplaga. Strongt.

Hemsida: http://ciclonatur.pt/site/

Dagens etapp kommer nog kännas i benen ikväll...
Capture134.PNG

Hej
Vi (Jag, Jonas och andreas) körde TP och kom hem igår natt. Långt lopp, stundtals väldigt jobbigt men otroligt välorganiserat.
Första dagen fick jag en penalty på 6 timmar då jag efter 37km lyckades nollställa min GPS och trots att jag hade hela spåret på min telefon fick jag straffet som var 10min/km. Brydde mig inte så mycket, siktade mest på att komma runt

Mvh Johan

Jliljefors sa:
Hej
Vi (Jag, Jonas och andreas) körde TP och kom hem igår natt. Långt lopp, stundtals väldigt jobbigt men otroligt välorganiserat.
Första dagen fick jag en penalty på 6 timmar då jag efter 37km lyckades nollställa min GPS och trots att jag hade hela spåret på min telefon fick jag straffet som var 10min/km. Brydde mig inte så mycket, siktade mest på att komma runt

Mvh Johan

Haha.. vilket misärstraff... 10 min/km.. hur tänkte arrangören där?

Kan man hoppas på en RR? Alltid kul att få läsa om häftiga cykeläventyr och gärna även få berättelsen utsmyckad med någon bild.

Jeppe_E sa:
Jliljefors sa:
Hej

Mvh Johan

Haha.. vilket misärstraff... 10 min/km.. hur tänkte arrangören där?

när du kommer i mål så lämnar du över din gps till arrangören. De kollar då att du följt den virtuella banan (som bara finns som gps-spår) och att du inte avvikit/genat. Dessutom kan de kreditera tid om du exempelvis assisterat vid en olycka. Det är alltså en grundförutsättning att du har med dig gpsen i mål, och att du inte nollat spåret.

TP är i mitt tycke världens bästa lopp. Kommer antagligen köra nästa år igen. Har fortfarande kontakt med en hel del både åkare och arrangörer. Gissar att ni körde lite med TJ Duncan och kvaståkaren Tiago Lages. Chris Hewings och Michael Hanreck körde också igen i år. Tiago Fonseca och Flor verkar ha varit med också. Sånt härligt gäng och enormt välarrangerat. Tyvärr var 2015 den varmaste maj-månaden på 100 år så vi hade lite otur. Dock verkar det som om det var några dagars regn i år i vart fall.

Ja TJ var där, Tiago var sweeper och sol du säger regeln är där eftersom hela loppet baseras på GPS:en.

GoranS kolla upp mig på Facebook, jag har skrivit lite dag för dag med Gopro filmer. Jag länkar inte folk jag inte känner men tror du fortfarande kan se vad jag lagt upp. Dessutom har Transportugal en FB sida med mycket foton etc. Funkar det inte så säg till så lägger jag upp något här.

Jag blir sugen på att köra detta nästa år. Ni som har kört, bara för att få en tumme-pekfinger-uppskattning på er fysik, hur starka är ni?

Jag inser att detta är en "hur långt är ett snöre"-fråga men ge lite bakgrund om era förberedelser och hur ni upplevde loppet. Vad hade ni behövt träna mer på och vad tyckte ni fungerade bra?

EDIT: svatlef

Senast ändrad:
Detta var ett ratt tufft race, jag skulle saga pa gransen till vad jag klarar av. Men min bakgrund ar ratt blandad:
- har aldrig kort något "riktigt" MTB race. Detta var kanske inte det basta att borja med...
- cyklade ca 2100km i ar, mest pa road bike men dom flesta pass pa ca 10-12 mil
- allmant ratt vältränad, brukade springa stockholm marathon varje ar fram tills for tre ar sen.

Generellt satt springer jag val en mil pa kanske 45-46 minuter om jag pushar pa, och snittar kanske 27km/h pa cykeln pa plan mark under en langre tid.

jag skulle val saga att du ska försöka fa in 200 timmars cykling vilket ar drygt dubbelt sa mycket som jag gjorde. Det andra som ar väldigt viktigt, ar att jag lyckades hitta en bra balans under hela veckan mellan kost (man maste ata mycket, och ata ratt), ta hand om utrustningen, samt hitta ratt takt. Jag korde en hel del gels och sportdryck under dagen, vilket ledde till att jag blev illamående mitt i veckan sa jag fick dra ner pa det och blev därför ratt sliten sista dagarna. Min kropp var inte riktigt beredd pa det nödvändiga socker/kolhydratintaget som behovs for att ta sig runt.

Tack, bra svar! Det där med energiintag är något som jag inte har riktigt koll på, har endast kört 3-4 h pass. Ska köra VR i år så jag får öva då.

Träningsmängd och form är inte så långt i från mig. Antar att tid är viktigare än sträcka då terrängen där jag bor inte är som i Portugal.

En fråga jag kom på nu, körde ni tvådelat fram eller 1x?

hej igen
Jag ar ratt van med att hantera energiforbrukningen, dels fran lumpen men ocksa fran tidigare "langpass" aven om jag aldrig kort nagot som TP innan.

inte 100% med pa noterna, men gissar att du syftar till vaxlarna - jag har en SRAM XX1 dvs 1x dar fram men det var ratt blandat. Arligt talat sa kor med det du ar van vid - detta ar inte sa noga. Viktigare ar nog att ha en bra GPS med utbytbara batterier. Dom rekommenderade Garmins Oregon (600/650/700/750) vilket funkade fint forutom da jag rakade radera dom forsta 38km...

Tubeless nastan ett maste, men ocksa viktigt att tanka pa vilken gel man anvander. Vi anvande nagon eko-gel i borjan och jag fick en punka efter 2 timmar som inte borde hant. Jag fick min andra punka 10km innan malet sista dagen for att jag inte fyllt pa.... Bontragers gel ar bra, men i allmanhet rekommenderas glykolbaserade gels som klarar varmen battre.

finns mycket mer tips vad galler utrustning samt forberedelser - aterkommer garna till detta men se till att fa traningen ratt annars ar det inte lont....

Tänk på vädret :)

Körde 2008 och då var jag i ganska bra form. Då gick loppet i Juni, men trots det var det hanterbara temperaturer, var nog aldrig nära att missa nån maxtid då.

2015 var det jävulskt varmt, det snackades om det varmaste maj på 100 år. Jag var i helt ok form, kanske borde vägt fem kg mindre, men det var värmen som var knäckande. Andra dagen hade vi en lång stigning i direkt sol i en dal. 40 grader plus, blev tvungen att bryta etappen på toppen - kunde inte få ner pulsen. Missade sen en cutoff på den långa etappen upp till ett högt beläget hotell (välkommen kyla). Har man väl missat en etapp så har man inte längre chansen att bli "official finisher" så då kanske man mentalt inte pushar sig så hårt man egentligen kan.

Tack igen! Ja, det var framväxeln vara eller icke vara jag syftade på.

I övrigt, bra och konkreta tips. Hade inte tänkt på dessa.

Ja vadret ar en viktig del. 2015 var enormt varmt, 2016 var valdigt blott och en etapp fick strykas. I ar var det vinden, vi hade 45 km/h motvind under dom langa passen mitt i veckan.

Var vecka borjade bra, med maxtemperatur pa 32 grader. Dag 3 borjade det regna, och det var nastan nollgradigt nar vi kom i mal pa 1700 meters hojd. Dagen efter var det riktigt kallt med blast, regn och nerforsbacke i 1.5 timme.

med andra ord, rakna inte med perfekt vader.....

Tillbaka
Topp