Långlopp vikt vs komfort

Vagueism

Aktiv medlem
Långlopp vikt vs komfort
Jag skall cykla mitt första 400k om någon vecka och försöker välja rätt cykel för det. Det står mellan två; en Cinelli Saetta (kolfiber) som väger 8 kg men har bara plats för 23 mm däck, och en Surly Straggler (stål) som väger 11 kg och har 35 mm däck.

Cykelns vikt påverkar uppför förstås, men blir rullmotståndet mycket värre med bredare däck? Är det värt den extra komforten?

Senast ändrad:
Långlopp vikt vs komfort
Varför antingen eller när det finns gott om moderna cyklar som ger dig både och. Under 8 kg och plats för 32 mm däck låter väl som en bra lösning?

Långlopp vikt vs komfort
Sixten Fors sa:
Varför antingen eller när det finns gott om moderna cyklar som ger dig både och. Under 8 kg och plats för 32 mm däck låter väl som en bra lösning?

Tror kanske att TS menar att han redan har dessa två cyklar. Men jag kan ha fel också.

Långlopp vikt vs komfort
Båda funkar, men det kommer att vara både långsammare och tyngre på Stragglern. Jag har cyklat både 400k och 600k på kolfiberspjut med 23/25mm däck och 500/600k på en aluminiumhoj med 28mm.

35mm ser jag som onödigt tungrullat. Men det går ju bevisligen, eftersom de flesta som kör touring har dessa bredder. Men vill man komma någotsånär snabbt runt och inte utnyttja hela den tillåtna tiden så hade jag valt kolfiberhojen. Det cyklas ju runt en pöl med sådana cyklar och det är ju inte så stor skillnad på 300 och 400k

Långlopp vikt vs komfort
Långlopp vikt vs komfort
marr sa:
Sixten Fors sa:
Sälj båda och köp EN cykel som löser dina problemen. Borde hinnas med inom 2 veckor.

Alu 8.5 kg under 17 K. https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-al-disc-7-0.html

CF 7.7 kg undet 25 K. https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-9-0.html

För att nämna några.

Kan du sluta bajsa canyon i alla trådar? Håll dig åtminstone till trådar där folk tänkt köpa cyklar.
En helt vanlig racer, inget fancy aeromonster, som inte tar 25 mm GP4K är felkonstruerad. En stålcykel som väger 11 kg är också felkonstruerad (min gamla stålcykel i stl XL väger 8.5 kg).

Det är väl bara att bita ihop och uppgradera till något modernt som löser problem. Då TS inte verkar vara ekonomiskt oberoende är Canyon ett bra val, slipper betala 25-50% premium för en "livsstilslogga".

Långlopp vikt vs komfort
Vad är det som sätter begränsningen för däckstorleken då? Är det ramen eller bromsarna?
Tänker att man kanske kan prova med nya bromsar?
Alternativt så kanske din fälg är smal, då blir väl profilen på breda däck lite tokig, eller nu kanske jag bara är ute och cyklar?
Sen är ju 25mm på ett fabrikat inte nödvändigtvis 25mm på ett annat :)

Långlopp vikt vs komfort
emmer sa:
bigmollo sa:
Jag skulle lätt ta räsern. Det går att köra långt och bekvämt på 23 mm.
+1

Enig. 400k är inte SÅ långt.

För övrigt kan tilläggas att "25mm" Conti GP4000s II mäter 26.5-27.5mm beroende på fälg.

På lite äldre ramar är det oftast mot kedjestagen som det blir trångt. Det betyder inte att de är felkonstruerade utan illustrerar bara att för +10 år sen var det ingen som tänkte tanken att åka racer med 27mm däck.

Långlopp vikt vs komfort
ohellstrom sa:
emmer sa:
bigmollo sa:
Jag skulle lätt ta räsern. Det går att köra långt och bekvämt på 23 mm.
+1

Enig. 400k är inte SÅ långt.

För övrigt kan tilläggas att "25mm" Conti GP4000s II mäter 26.5-27.5mm beroende på fälg.

På lite äldre ramar är det oftast mot kedjestagen som det blir trångt. Det betyder inte att de är felkonstruerade utan illustrerar bara att för +10 år sen var det ingen som tänkte tanken att åka racer med 27mm däck.

Men man körde utan att banga +40 mil :-)

Långlopp vikt vs komfort
ohellstrom sa:
Min racer är bara 24 år, den tar 25 mm GP4K fram och 28 mm GP4K bak.

Bilagor

• 161206_011_M.jpg
    161206_011_M.jpg
    220.1 KB · Besök: 26
Långlopp vikt vs komfort
Sixten Fors sa:
ohellstrom sa:

Den modellen har jag aldrig sett på Canyons hemsida...

Långlopp vikt vs komfort
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
ohellstrom sa:
Canyons hemsida funkade dåligt för 24 år sedan https://de.wikipedia.org/wiki/Canyon_Bicycles

Långlopp vikt vs komfort
Det få bli min felkonstruerade :) Cinelli då. Hjulen, Novatec Jetfly, har 17 mm (inre) fälgbredd. Och Conti 25 mm gnider mot ramen.

Surlyn är ju felkonstruerad på ett annat sätt och mer något slags cross med plats för 41 mm däck, minst. Jag såg framför mig att randonnéloppen var ganska lugna historier, men deltagarna jobbar på rätt bra!

Samma rekommendationer gäller för ev följande distanser också? 600k och 1000k. Eller måste jag köpa en Canyon för dem?

Långlopp vikt vs komfort
Sixten Fors sa:
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
ohellstrom sa:
Canyons hemsida funkade dåligt för 24 år sedan https://de.wikipedia.org/wiki/Canyon_Bicycles

Jag refererade väl snarast till den, i min optik, obetalbara humorn i att du tydligen INTE cyklar på en Canyon. Ska du inte snart sälja det där stålhärket och köpa en riktig cykel? ;)

Långlopp vikt vs komfort
Vagueism sa:
Det få bli min felkonstruerade :) Cinelli då. Hjulen, Novatec Jetfly, har 17 mm (inre) fälgbredd. Och Conti 25 mm gnider mot ramen.

Surlyn är ju felkonstruerad på ett annat sätt och mer något slags cross med plats för 41 mm däck, minst. Jag såg framför mig att randonnéloppen var ganska lugna historier, men deltagarna jobbar på rätt bra!

Samma rekommendationer gäller för ev följande distanser också? 600k och 1000k. Eller måste jag köpa en Canyon för dem?

Jag har cyklat 1000km på min (felkonstruerade) Cervelo S2 årsmodell 2010. Jag kan visserligen klämma in 25or men det förändrar inte att detta är en cykel med mycket få moderna "komfortegenskaper", så kör på med Cinellin så långt du har lust.

Det finns folk som tar det ganska lugnt på breveter och folk som har lite mer bråttom hem. Jag tillhör den senare kategorin ;)

Långlopp vikt vs komfort
Vagueism sa:

Det går alldeles utmärkt att cykla 100 mil på en "vanlig" räser. Det viktigaste är att du sitter bekvämt. Jag kör iofs Canyon så du får ta mina råd med en nypa salt. :D

Senast ändrad:
Långlopp vikt vs komfort
Vagueism sa:

Ja, då måste du köpa en Canyon.. annars går det som det gjorde för mig på min senaste 600k. Dikeskörning och fosterställning efter 450k och DNF efter 500k.

Det var förstås cykeln det var fel på och inte cyklisten...

1000k är alldeles för långt...så långt kan man inte cykla.

Senast ändrad:
Långlopp vikt vs komfort
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
ohellstrom sa:
Sixten Fors sa:
ohellstrom sa:
Jag refererade väl snarast till den, i min optik, obetalbara humorn i att du tydligen INTE cyklar på en Canyon. Ska du inte snart sälja det där stålhärket och köpa en riktig cykel? ;)
Min gamla stålcykel funkar bra för mina enkla behov. Den väger rimliga 8,5 kg, tar rimligt breda däck, bromsar rimligt bra med nya hjul och klossar, tar mig runt Vättern tillräckligt snabbt, är rolig och bekväm på träningsrundor, och så är den snygg i mina ögon. När racern inte funkar kör jag min 10 kg Scott Scale 29er istället.

Behovet finns inte riktigt, men tanken på en moden racer med skivor finns förstås. Svårt att välja dock, Ultimate CF SL Disc 9 (7,6 kg) eller Xeon CDX Gravel 3000 (7,9 kg) kostar båda ca 30 K (med andra hjul än på bild) och är fina cyklar. Det finns flera kandidater.

Bilagor

• A8.jpg
    A8.jpg
    98.9 KB · Besök: 29
  • A9.jpg
    A9.jpg
    129.5 KB · Besök: 26
Långlopp vikt vs komfort
Vagueism sa:
Och egentligen är det lite för breda fälgar för 23:or då de blir lite konstiga i formen - men det funkar och de kommer bli större än 23.
Michelin Pro4 Service Course 23:or är trevliga, hållbara och punkafria (om än även de en smula stora i storleken).

Långlopp vikt vs komfort
Till TS, det går även att köra Stragglern med 25 mm däck och ju mer du tänker lasta desto mindre blir den relativa skillnaden mot raceråket.

Vår förra 400 km brevet körde jag dock på den här
IMG_20170312_141538_106.jpg

Vikt 8,5 kg torrvikt inklusive alla tillbehör (mat, kläder, slangar, verktyg, cykeldator & lampor) och funkar mkt bra med 25 mm däck.

Långlopp vikt vs komfort
Om det inte är en tävling spelar väl däck och vikt mindre roll? 23 däck har ju varit standard under många år och har fungerat bra. Om ni kör i klunga med jämn fart lär vikten spela liten roll. 11 kg är tyngre än 8 kg, men ändå inte tungt. Finns nog ganska många 11 kg racers som åkt VR under 8 timmar.

Långlopp vikt vs komfort
Det låter som att rullmotståndet på 35:or är större problem än 3 kg tyngre cykel? De 28 mm däck jag har liggande kan vara en kompromiss?

Långlopp vikt vs komfort
Min gissning är att den där detaljen som sitter på sadeln är viktigast. ;-)

Ett gott humör och lite förstärkt pannben så kommer det att gå bra, oavsett vilken cykel du väljer.

Långlopp vikt vs komfort
Vagueism sa:
Det låter som att rullmotståndet på 35:or är större problem än 3 kg tyngre cykel? De 28 mm däck jag har liggande kan vara en kompromiss?

Japp! Men det är fortfarande ingen Canyon även om du byter till 28mm. Jag har cyklat 600 + 500 och en 300 på 28mm däck, fast det var inte heller det en Canyon. Jag börjar skönja ett mönster här...

Långlopp vikt vs komfort
Jag tror nog inte jag köper en ny cykel riktigt än, inte ens en Canyon. Även om jag skulle behöva eftersom jag saknar både pannben och gott humör. Under både 200k och 300k-rundorna i våras låg jag alltför länge på rulle bakom cyklister som var outröttliga. Tänkte att det skulle vara en bra grej att ta det lite lugnare och njuta mer.

Tillbaka
Topp