Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vagueism sa:Jag tror nog inte jag köper en ny cykel riktigt än, inte ens en Canyon. Även om jag skulle behöva eftersom jag saknar både pannben och gott humör. Under både 200k och 300k-rundorna i våras låg jag alltför länge på rulle bakom cyklister som var outröttliga. Tänkte att det skulle vara en bra grej att ta det lite lugnare och njuta mer.
Sixten Fors sa:Min gamla stålcykel funkar bra för mina enkla behov. Den väger rimliga 8,5 kg, tar rimligt breda däck, bromsar rimligt bra med nya hjul och klossar, tar mig runt Vättern tillräckligt snabbt, är rolig och bekväm på träningsrundor, och så är den snygg i mina ögon. När racern inte funkar kör jag min 10 kg Scott Scale 29er istället.ohellstrom sa:Jag refererade väl snarast till den, i min optik, obetalbara humorn i att du tydligen INTE cyklar på en Canyon. Ska du inte snart sälja det där stålhärket och köpa en riktig cykel? ;)Sixten Fors sa:Canyons hemsida funkade dåligt för 24 år sedan https://de.wikipedia.org/wiki/Canyon_Bicyclesohellstrom sa:Den modellen har jag aldrig sett på Canyons hemsida...Sixten Fors sa:Min racer är bara 24 år, den tar 25 mm GP4K fram och 28 mm GP4K bak.ohellstrom sa:På lite äldre ramar är det oftast mot kedjestagen som det blir trångt. Det betyder inte att de är felkonstruerade utan illustrerar bara att för +10 år sen var det ingen som tänkte tanken att åka racer med 27mm däck.
Behovet finns inte riktigt, men tanken på en moden racer med skivor finns förstås. Svårt att välja dock, Ultimate CF SL Disc 9 (7,6 kg) eller Xeon CDX Gravel 3000 (7,9 kg) kostar båda ca 30 K (med andra hjul än på bild) och är fina cyklar. Det finns flera kandidater.
Vagueism sa:Jag skall cykla mitt första 400k om någon vecka och försöker välja rätt cykel för det. Det står mellan två; en Cinelli Saetta (kolfiber) som väger 8 kg men har bara plats för 23 mm däck, och en Surly Straggler (stål) som väger 11 kg och har 35 mm däck.
Cykelns vikt påverkar uppför förstås, men blir rullmotståndet mycket värre med bredare däck? Är det värt den extra komforten?
Jag med. Förståndshandikappad lustigkurre?Jeppe_E sa:Japp! Men det är fortfarande ingen Canyon även om du byter till 28mm. Jag har cyklat 600 + 500 och en 300 på 28mm däck, fast det var inte heller det en Canyon. Jag börjar skönja ett mönster här...
Crocko sa:Vagueism sa:Jag skall cykla mitt första 400k om någon vecka och försöker välja rätt cykel för det. Det står mellan två; en Cinelli Saetta (kolfiber) som väger 8 kg men har bara plats för 23 mm däck, och en Surly Straggler (stål) som väger 11 kg och har 35 mm däck.
Cykelns vikt påverkar uppför förstås, men blir rullmotståndet mycket värre med bredare däck? Är det värt den extra komforten?
Nu finns det betydligt erfarnare långcyklare än mig här, men här är min lilla erfarenhet.
Välj den cykel som du tror att du kommer sitta skönast på under de +14 timmar som du kommer sitta i sadeln, om din racer erbjuder en skön sittställning och du gillar att pressa på lite då blir den kanon. Vill du åka lite mer avslappat så kommer du garanterat i mål med surly'n också, sist jag cyklade så rullade jag på 35mm cx slick och min nyblivne cykelkamrat på en straggler med 650b hjul och ännu bredare däck och det gick fint.
Jag har nu sommar skott pendlar cx'n med schwalbe pro-one 28mm och det rullar som bara den med god komfort trots några kg övervikt och skärmar och andra bekvämligheter.
Nu har jag inte koll på bansträckning och profil men skulle förvåna mig mycket om du gör mer än 2000 höjdmeter på den rundan då vikten verkligen spelar roll, jag loggar drygt 500 / dag på min "tunga" cx över 45km och då är det märkligt liten skillnad på dagar då jag race pendlar eller cx pendlar.
Så ta den cykel som känns roligast och passar väderleken så kommer du nog i mål oavsett val.
Sixten Fors sa:Jag med. Förståndshandikappad lustigkurre?Jeppe_E sa:Japp! Men det är fortfarande ingen Canyon även om du byter till 28mm. Jag har cyklat 600 + 500 och en 300 på 28mm däck, fast det var inte heller det en Canyon. Jag börjar skönja ett mönster här...
nypan sa:Crocko sa:Vagueism sa:Jag skall cykla mitt första 400k om någon vecka och försöker välja rätt cykel för det. Det står mellan två; en Cinelli Saetta (kolfiber) som väger 8 kg men har bara plats för 23 mm däck, och en Surly Straggler (stål) som väger 11 kg och har 35 mm däck.
Nu finns det betydligt erfarnare långcyklare än mig här, men här är min lilla erfarenhet.
Välj den cykel som du tror att du kommer sitta skönast på under de +14 timmar som du kommer sitta i sadeln, om din racer erbjuder en skön sittställning och du gillar att pressa på lite då blir den kanon. Vill du åka lite mer avslappat så kommer du garanterat i mål med surly'n också, sist jag cyklade så rullade jag på 35mm cx slick och min nyblivne cykelkamrat på en straggler med 650b hjul och ännu bredare däck och det gick fint.
Jag har nu sommar skott pendlar cx'n med schwalbe pro-one 28mm och det rullar som bara den med god komfort trots några kg övervikt och skärmar och andra bekvämligheter.
Nu har jag inte koll på bansträckning och profil men skulle förvåna mig mycket om du gör mer än 2000 höjdmeter på den rundan då vikten verkligen spelar roll, jag loggar drygt 500 / dag på min "tunga" cx över 45km och då är det märkligt liten skillnad på dagar då jag race pendlar eller cx pendlar.
Så ta den cykel som känns roligast och passar väderleken så kommer du nog i mål oavsett val.
Meh!
Måste du komma in och styra upp tråden med otäcka sanningar nu när den började spåra ur så fint!
I övrigt håller jag med.
Crocko sa:nypan sa:Crocko sa:Vagueism sa:Jag skall cykla mitt första 400k om någon vecka och försöker välja rätt cykel för det. Det står mellan två; en Cinelli Saetta (kolfiber) som väger 8 kg men har bara plats för 23 mm däck, och en Surly Straggler (stål) som väger 11 kg och har 35 mm däck.
Meh!
Måste du komma in och styra upp tråden med otäcka sanningar nu när den började spåra ur så fint!
I övrigt håller jag med.
Beklagar, men tyckte det var lite långt till fredag i min kalender. :)
Sixten Fors sa:Varför antingen eller när det finns gott om moderna cyklar som ger dig både och. Under 8 kg och plats för 32 mm däck låter väl som en bra lösning?
Sixten Fors sa:Sälj båda och köp EN cykel som löser dina problemen. Borde hinnas med inom 2 veckor.
Alu 8.5 kg under 17 K. https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-al-disc-7-0.html
CF 7.7 kg undet 25 K. https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-cf-sl-disc-9-0.html
För att nämna några. Sitter 28 mm GP4000S ii på båda från fabrik. Även 32 mm däck får plats.
Sixten Fors sa:Du måste inte köpa en Canyon, en Specialized, Trek etc som är lika bra för 25-50% mer pengar funkar också[/b].
Jeppe_E sa:Ja, då måste du köpa en Canyon.. annars går det som det gjorde för mig på min senaste 600k. Dikeskörning och fosterställning efter 450k och DNF efter 500k.
Jeppe_E sa:Japp! Men det är fortfarande ingen Canyon även om du byter till 28mm. Jag har cyklat 600 + 500 och en 300 på 28mm däck, fast det var inte heller det en Canyon. Jag börjar skönja ett mönster här...
Sixten Fors sa:Förståndshandikappad lustigkurre?
ohellstrom sa:emmer sa:+1bigmollo sa:Jag skulle lätt ta räsern. Det går att köra långt och bekvämt på 23 mm.
Enig. 400k är inte SÅ långt.
För övrigt kan tilläggas att "25mm" Conti GP4000s II mäter 26.5-27.5mm beroende på fälg.
På lite äldre ramar är det oftast mot kedjestagen som det blir trångt. Det betyder inte att de är felkonstruerade utan illustrerar bara att för +10 år sen var det ingen som tänkte tanken att åka racer med 27mm däck.
Sixten Fors sa:Var skriver jag att cykeln måste komma från Canyon? Antingen har du problem med läsförståelsen eller så försöker du göra dig lustig, vilket är tydligt för alla som läser dina inlägg ovan. Du syftar till ett påstående som inte finns. Inre demoner?
Exakt, du citerar inte eftersom det inte finns något att citera. Jag insinuerar inte, jag påstår att du insinuerar.Jeppe_E sa:Jag har inte citerat dig en enda gång i tråden. Så sluta och insinura att jag insinuerar något.Sixten Fors sa:Var skriver jag att cykeln måste komma från Canyon? Antingen har du problem med läsförståelsen eller så försöker du göra dig lustig, vilket är tydligt för alla som läser dina inlägg ovan. Du syftar till ett påstående som inte finns. Inre demoner?