Långlopps hjul

lidalooparn

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Min varsamt skötta camber 2014 ska få nya lätta hjul till 2021
Sitter idag standard Roval alu med 100mm mellan gaffeln
Vad är tydligt lättare o helst styvare till bra pris säger expertisen?

Jensen

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Vad är ett bra pris för dig? Frågan är ju så vid annars. :-)

ett par newmen xa25 fälgar med dt nav från slowbuild är annars ettriktigt prisvärt hjulset. Med pris på 450-700 euro beroende på vilka dt nav o ekrar.

lidalooparn

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Vad är ett bra pris för dig? Frågan är ju så vid annars. :-)

ett par newmen xa25 fälgar med dt nav från slowbuild är annars ettriktigt prisvärt hjulset. Med pris på 450-700 euro beroende på vilka dt nav o ekrar.
Kör Roval kål hjul på min stighoj. Vore ju najs med motsvarande för XC. Alu hjulen är sjukt mjuka främsta skälet att ev hitta ngt annat.

Jensen

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Kör Roval kål hjul på min stighoj. Vore ju najs med motsvarande för XC. Alu hjulen är sjukt mjuka främsta skälet att ev hitta ngt annat.

så prisklass runt 10? 15?
Menar bara att ett par 20k kan sägas vara prisvärda om det är exklusiva delar som borde kosta mer. Men det är fortfarande väldigt mycket pengar :-). Därför är det lite svårt att rekommendera något ”prisvärt” utan att veta vad som är ”prisvärt” för dig :-)

Jensen

Aktiv medlem
Långlopps hjul

då tror jag nästan det bästa (eller enda vettiga) i alla fall är att skippa kolfiberfälg. För de pengarna hade jag gått på hjul byggda med newmen fälg. Men det är min högst personliga åsikt. Baka kolla tex slowbuild.eu. Tex med xa25 fälgarna. Kompisen köpte från honom med finare ekrar o newmen nav (om jag minns rätt) och prickade ganska precis 1400

Mad Charger

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Med xa25 fälg, DT Swiss 240 nav och 2/1,5/2 ekrar får du ihop ett par hjul runt 1460g. Kollat lite snabbt och komponenterna kostar ca 700 eur. Har du tur kan du hitta bättre priser framför allt på bf.

HåkanC

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Om du prioriterar styvhet och låg rotationsvikt över totalvikt så borde det vara bättre att "spara" på naven och lägga de pengarna på styva och lätta fälgar, dvs kolfiberfälgar från Kina
Kolla tex asymmetriska EiE A29C25D25 på 360g för 170 USD/fälg (om inte 25,5 innermått är för smalt för dig?)
Jag vet att det går att få två sådana till Sverige för <4.200 SEK inkl frakt, tull o likn,
För 3kSEK borde det gå att hitta både bra nav, ekrar och hjulbygge.

Redigerat: Uppdaterade länkar o pris

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Om du prioriterar styvhet och låg rotationsvikt över totalvikt så borde det vara bättre att "spara" på naven och lägga de pengarna på styva och lätta fälgar, dvs kolfiberfälgar från Kina
Kolla tex asymmetriska EiE A29C25D25 på 360g för 165 USD/fälg (om inte 25,5 innermått är för smalt för dig?)
Jag vet att det går att få två sådana till Sverige för <4.500 SEK inkl frakt, tull o likn,
För 3kSEK borde det gå att hitta både bra nav, ekrar och hjulbygge.

4500 för fälgar, säg 1500 för att någon ska bygga (förutsatt att man inte bygger själv), 1500kr för ekrar och nav då, då blir det ju nästan novatec eller liknande för att ens ha en chans på det. För till o med dt350 blir väll för dyra?

Jensen

Aktiv medlem
Långlopps hjul
1.500 SEK för att bygga två hjul! Det verkar dyrt, men jag bygger själv så jag vet inte.
Kanske @Mad Charger kan svara på vad han tar för att bygga två hjul?

beror väll på vem som bygger. Säg 1000kr då. Tycker ändå det blir tight. Men vad vet jag. Kan ju ha fel angående pris. Men det är priser jag hört. Om man bönder sig till butik vill säga. Jag bygger ju inte själv. Bygger man själv är det absolut görbart.

HåkanC

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Två boost-nav för 12-delat med bra flänsplacering (bra för styvheten) går att köpa för: 39,91 € + 63,01 €
65st svarta1,8mm ekrar (oxå bra för styvheten) + nipplar (minst en mer av varje pga!) går att köpa för: 65,79 € + 22,35 €
Inkl frakt blir det c:a 2200 SEK
Vilket borde ge 800-1200 SEK för hjulbygget, eller mer pengar till andra nav, skivor, kassett, däck el likn för den som bygger själv.

Freddie L

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Eftersom du inte har boost-standard tycker jag att det borde vara möjligt att hitta bra beg-dealar på gamla värstingar med kolfiberfälg. Särskilt om du kan tänka dig att gå max i25, och kanske lite mindre. Håll koll på KoS!

freddag

Aktiv medlem
Långlopps hjul
två ickeboostnav: 850 kr inkl frakt och avgifter (uppskattningsvis, blev 100 kr i avgifter för mig).
60 sapim race-ekrar: 490 kr inkl frakt.
25i-fälgar, nipplar och brickor, 1500 kr inkl frakt
totalt ~1640 g för ~2840 kr.

slowbuild med newmen xa25, dt 350-nav och dt comp race-ekrar borde väga ~1610 g för ~4720 kr.

ponera att du kan kapa 200 g genom att gå upp till 7500 kr, är det värt det?

HåkanC

Aktiv medlem
Långlopps hjul
två ickeboostnav: 850 kr inkl frakt och avgifter (uppskattningsvis, blev 100 kr i avgifter för mig).
Intressanta nav, men SP-nav med såpass tjocka navflänsar riskerar att ge ett hjul med sämre ekervinklar, särskilt om det inte är boost och med endast 28 ekrar
Detta kan ha en negativ inverkan på styvheten. Ngt som TS vill prioritera

25i-fälgar, nipplar och brickor, 1500 kr inkl frakt
Det är ju inte en särskilt styv fälg (åtminstone jmf med en i kolfiber)

ponera att du kan kapa 200 g genom att gå upp till 7500 kr, är det värt det?
Hjulen jag tipsade om har inte den lägsta totalvikten utan ffa inriktade på högre styvhet (och lägre rotationsvikt)

Men det bästa är väl om TS själv postar vilken sorts hjul hen vill ha.

freddag

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Intressanta nav, men SP-nav med såpass tjocka navflänsar riskerar att ge ett hjul med sämre ekervinklar, särskilt om det inte är boost och med endast 28 ekrar
Detta kan ha en negativ inverkan på styvheten. Ngt som TS vill prioritera

Det är ju inte en särskilt styv fälg (åtminstone jmf med en i kolfiber)

Hjulen jag tipsade om har inte den lägsta totalvikten utan ffa inriktade på högre styvhet (och lägre rotationsvikt)

Men det bästa är väl om TS själv postar vilken sorts hjul hen vill ha.
jag ville bara bidra med ett billigt förslag.

ditt förslag verkar utmärkt :)

(och så är kanske rubriken på tråden så generisk att även andra än ts kan tänkas läsa.)

HiLo

Medlem
Långlopps hjul
Är verkligen Newmen xa 25 så himla bra? "Trail/xc i reklamen men de är för klena för min typ av cykling eller så fick jag ngt måndags ex? ( 85kg , ganska hård xc/stigcykling men droppar nog max runt halvmetern)
Riktat hos lbs två gånger på ett halvår, lbs tyckte: "vek fälg, duger för cykelvasan" :-)

Jensen

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Vek fälg är i alla fall inte vad jag läst mig till i de tester jag sett. Sen beror det ju på vad det användas till och framför allt, hur bra hjulen är byggda.

Mad Charger

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Håller med. Bara byggt ett par hjul med fälg från dom men det va riktigt fina grejer.

Är verkligen Newmen xa 25 så himla bra? "Trail/xc i reklamen men de är för klena för min typ av cykling eller så fick jag ngt måndags ex? ( 85kg , ganska hård xc/stigcykling men droppar nog max runt halvmetern)
Riktat hos lbs två gånger på ett halvår, lbs tyckte: "vek fälg, duger för cykelvasan" :-)

Låter mer som bygget/ekerspänningen vart dålig/ojämn.

HåkanC

Aktiv medlem
Långlopps hjul
Jag har handlat från https://www.lightbicycle.com i ett par omgångar och har blivit nöjd varje gång.
De erbjuder dessutom möjligheten att betala lite extra och då få
TPD.png

"You will not have to pay the customs tax or VAT cost. "
https://www.lightbicycle.com/express-delivery

Och åtminstone för mig har det fungerat (jag har beställt med TPD i samband med deras Black Friday erbjudanden)
https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3464248#msg-3464248
Men utan TPD kan det kosta en del mer: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3468262#msg-3468262

TPB-erbjudandet kan du läsa mer om genom att klicka på denna länk: https://www.lightbicycle.com/express-delivery
LightBicycleTPB.JPG

Men säkrast är förstås, som alltid, att MAILa dem och fråga.

Men LB-fälgar kostar (åtminstone i de flesta fall) mer än motsv fälgar från tex EiE, se #12
(Men vilka fälgar som är bäst har jag ingen aning om)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer