Hejsan alla MTB-cyklister som tycker och tänker om allt och alla!
Det har varit kul och spännande att läsa era inlägg om LLC-upplägget 2009
Av Per fick vi (BST) ett mail (som ni nog redan läst i forumet) för några dagar sedan.
Innan ni läser vill jag bara välkomna alla MTB-are (och andra med för den delen) till 2009 års upplaga av BOCKSTENSTUREN, lördagen den 5 september!! På väldigt mångas begäran kommer vi (med största sannolikhet) att erbjuda följande sträckor: 30 km, 50 km, 70km(NY) och naturligtvis 100 km
VÄLKOMNA ALLIHOP!!
och såhär svarade jag Per.
Hej Per!
Jag ska inte gå i polemik med FMT om datum o.s.v. men det är en längre historia än den som redovisas av Harald. Bland annat drog sig FMT ur LLC 2007. BST tog då den helg vi nu igen ligger på (första helgen i september)!
Vi i Varbergs MTB jobbar helt idellt med BST. Vi har tagit hänsym till allt och alla som långt det är möjligt.
T.ex. Markägare (100-talet), Länsstyrelsens naturvårdsenhet (som bl.a. förbjudit oss att arr. BST från 1 maj till 15 juni), Cyklister (elit och motionärer från när och fjärran), Sponsorer (önskemål och krav), Andra arrangemang i närområdet, mfl.
Av alla de 427 cyklister som under året (2008) tog poäng i LLC deltog endast 55 cyklister i både FMT och BST och inte ens hälften (19 av 45) av de 5 främsta i varje klass. Detta trots att BST 2008 var sista deltävling och SM-arrangör med SM-status i samtliga 9 klasser och att det var 3 hela veckor mellan loppen.
Av detta och andra indikationer drar vi då slutsatsen att varje lopp måste lita till den egna regionens stora motionscyklistskara, även om vi tillhör en gemensam cup.
Vi är dessutom övertygade om att det LLC uppfattning att bra arrangemang, stora cykelskaror, massmedial uppmärksamhet, mm är viktigare än att de olika loppen ska ligga på visst avstånd (kalendermässigt) mellan varandra.
Men vi utgår också ifrån att eliten inte har något emot att tampas med varandra med 6-7 dagars mellanrum. (Många är de som cyklat både Birkebeinerrittet och FMT samma helg med goda resultat)
Dock kan jag förstå din inställning att som enskild deltagare (och inte elitcyklist, eller?) vilja vara med både i FMT och BST 2009. Testa!!
Lycka till med din cykling och välkommen till BST 2009
Med vänliga hälsningar
Uffe Dovemark, en i arrangörstaben