Långloppscupens idiotiska beslut

Per70 skrev:
-------------------------------------------------------
> Så dyker dom upp igen, som vanligt, och drar ner
> nivån till sin egen. Happys självutnämda
> trådsabbare. Kom med nåt konstruktivt nån
> gång.

Håller med, så jävla typiskt av TnT å sabba en bra tråd! ;)

cerberos skrev:
> Sluta gina nu det är säkert inte gjort så för
> att djävlas..... Går det att ändra är det väl
> bra annars fungerar det nog ändå. Jag och
> JLarsson körde ett långlopp på 100 mil
> fördelat på 8 deletapper, med nattömn mellan, i
> somras - det fungerade det också. Åtminstone jag
> är en högst ordinär motionär du cyklar säkert
> i från mig, det brukar folk göra. Kan jag - kan
> du! Se det som en utmaning och sätt fart med
> träningen - gör det till din bästa säsong
> någonsin!! Visa dom djävlarna!! Lycka till :)

Tror inte heller det är gjort för att jävlas - bara ett ogenomtänkt beslut. Personligen har jag heller inga problem med att fysiskt orka upplägget. Men jag är inte efter att bevisa för någon annan att det går, eller att vara extrem. Då finns det andra mer lämpliga tävlingar, som ditt exempel.

Om man återigen ser på Grenserittet och Birkebeiner så skapar man en förväntan, en "hype" och bygger upp stämningen under hela året. Likadant med Vasaloppet på skidor. Mycket talar för att man där kommer lyckas med mtb också. Se på mtb-vättern (som tyvärr föll p.g.a. andra faktorer). En jämn smet av tävlingar skapar inget sug.

Per70 skrev:
> En jämn smet av tävlingar skapar inget sug.

Nu förstår jag ingenting?

/G

Ville skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns det inga tävlingar i gnällighet?
>
>
> Näää, fatta hur svårt det skulle avra att
> formtoppa till en sådan!

Äh, vaddå, pågår inte det inofficiella mästerskapet här på Happy mest hela tiden? Formen verkar grym också vad det verkar... :D

GurraG skrev:
> Per70 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En jämn smet av tävlingar skapar inget sug.
>
> Nu förstår jag ingenting?
>
> /G

Vad jag menade var att LLC får kompromissa för mycket med upplägget om man ska ta hänsyn till alla andra typer av tävlingar. Tävlingarna försvinner i mängden och man tvingar fram konkurrerens mellan sina egna deltävlingar. Det känns inte som rätt innebörd av ordet "cup" för mig.

Inte kan det väl vara så att tävlingsprogrammet för 2009 är spikat redan. Tycker det låter helt idiotiskt att lägga två sådana stora lopp så tätt .För egen del hade jag tänkt köra bägge men nu får man ta sig en funderare .Det är långt att åka till bägge .Två helger så tätt borta från familjen är aldrig populärt .Om vi gnäller riktigt mycket så kanske vi kan få dom att tänka om .Ungefär som SM statusen på Bockstensturen i år

Fan jag körde 6 st långlopp i rad på 6 dagar, alla mer kuperade än svenska. Det gick det med. Underskatta inte kroppens förmåga att återhämta sig. Nu har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg men jag tycker faktiskt att det är kanon att de ligger så nära varandra, då kan man ta EN semestervecka och faktiskt åka bägge tävlingarna. Finemang.

kentkreitler skrev:
> Fan jag körde 6 st långlopp i rad på 6 dagar,
> alla mer kuperade än svenska. Det gick det med.
> Underskatta inte kroppens förmåga att
> återhämta sig. Nu har jag inte orkat läsa
> igenom alla inlägg men jag tycker faktiskt att
> det är kanon att de ligger så nära varandra,
> då kan man ta EN semestervecka och faktiskt åka
> bägge tävlingarna. Finemang.

Ha, ha du skriver ju nästan samma sak som jag skrev tidigare...... samma sorts tänkande ;)

Jo, för vissa är det säkert kanon men för den största andelen av deltagarna, motionärerna, kanske det inte är så lyckat.

Visst orkar man säkert fysiskt men kanske den mentala delen av återhämtningen inte hinns med på en vecka för motionärerna.

Jag är övertygad om att även motionärerna skulle klara av att cykla båda loppen OM de skulle ställa upp. Däremot är jag rätt övertygad om att många kommer tveka att köra båda loppen pga osäkerhet på hur kroppen känns.
Jag kör lite multisport och var med i 5dagars i somras och kroppen kändes bara bättre för var dag. Dock tvekar jag till att betala in anmälningsavgifter till tävlingar veckan efter varandra dels pga av skaderisk på första tävling dels av allmänt jobbigt att resa två veckor i rad.

Det var värst vad många blev förolämpade av att någon skriver att man inte skulle orka återhämta sig på en vecka!

Allt beror ju på vilken målsättning man har med sitt tävlande. Cykla runt som en turist på så många och långa tävlingar som möjligt eller uppleva actionladdad tävlingskänsla och maximal prestation vid väl valda tillfällen. Jag respekterar båda valen men anser fortfarande att det endast är ett fåtal som orkar prestera bra i både FMT och BST inom en vecka. Det finns dessutom flera andra argument, varav vissa redan nämnts. Fungerar upplägget för sponsorer och försäljare? Hinner man uppdatera resultat och seedning (tydligen svårt redan i år)? o.s.v.

Senast redigerad av en moderator:
Har inte heller läst allt men... Jag köper alla kommentarer om logistik, fast oavsett hur de planerar in loppen så har ni lika långt att åka och det tar en helg. Om man inte nästan ett år i förväg kan planera in detta bör man nog köpa en almanacka.

Återhämtningsmässigt kan inte en vecka vara för kort tid. Jag är ingen stjärna och jag brukar ta en vilodag efter loppet och två vilodagar innan loppet, det ger mig tre träningsdagar. Varför skulle man behöva mer tid för återhämtning om man samtidigt satsar tillräckligt för att köra alla lopp?

Per70 skrev:
Jag
> respekterar båda valen men anser fortfarande att
> det endast är ett fåtal som orkar prestera bra i
> både FMT och BST inom en vecka.

det låter i mina öron endast som en mental spärr. intalar man sig själv att det inte går så kommer det inte gå. det finns personer som är livrädda för duvor också. rationellt? föreligger det mentala problem blir ju detta ett utmärkt tillfälle för dessa med svårflirtad prestationsförmåga att ta tag i sin situation.

det finns ju jättebra andra argument varför tävlingarna inte ska ligga så nära varandra, använd de istället.

Om man är i så dålig form att man inte återhämtar sig från ett 10-mils långlopp på en vecka skall man nog alvarligt fundera på om man skall ställa upp över huvud taget.

Om det funkar rent praktiskt brukar jag köra ett lugnt "rulla benenpass" dagen efter tävling, iofs inte längre än ca timman långt men dag 2 ska kroppen palla ett ordinarie träningspass igen... Det låter mest som ett desperat försök att få medhåll att slippa köra båda tävlingarna :-/ T

Som sagt, det beror på vilken målsättning man har med sitt tävlande. Jag har för avsikt att köra samtliga deltävlingar, oavsett datum, och har heller inte påstått nåt annat.

Det är märkligt vilken övertro på sin egen förmåga en del har. Lance Armstrong har hävdat att det skulle bli för slitsamt att satsa på både Girot och Touren samma år med målsättningen att vinna, trots 2 månaders mellanrum. Fast det kanske finns dom här som har högre fysisk och mental kapacitet?

Hahahaha... Undra om inte Girot och Touren spelar i en liten annan division när det gäller slitsamhet än vad ett normalt svenskt långlopp i normalt svenskt motionärstempo gör...

Per70 skrev:

> Det är märkligt vilken övertro på sin egen
> förmåga en del har. Lance Armstrong har hävdat
> att det skulle bli för slitsamt att satsa på
> både Girot och Touren samma år med
> målsättningen att vinna, trots 2 månaders
> mellanrum. Fast det kanske finns dom här som har
> högre fysisk och mental kapacitet?

nu ska vi inte blanda äpplen och päron.

Att jämnaföra 2 stycken 3-veckorstävlingar med dagsetapper uppåt 25 mil med 2 stycken 10-mils långlopp som det är 6 vilodagar mellan är väl kanske lite svårt ? Visst är det krångligt med planering för "pappor & mammor" men med tanke på att dom flesta som satsar på långloppscupen även kör andra mtb och lvgtävlingar kan du omöjligt hänvisa till att tiden för återhämtning är otillräcklig Per70 ! :-/ T

Men jösses jag körde TransPortugal (100 mil; 20000 höjdmeter rätt så hårt MTB-lopp, inget turisttempo ;)) mindre än en vecka efter så körde jag Vättern och det var lätt att köra på ca 9 timmar.

Jag kan INTE säga om det var till fördel eller nackdel att ha den totala urladdningen veckan innan. Jag hade en viss farhåga att det skulle kunna påverka negativt men jag kan i efterhand inte påvisa det.

Jag är inte särskilt vältränad jämfört med många på det här forumet så visst går det. Släpp spärrarna och se det positiva i utmaningen. Lycka till!! :)

bigmollo skrev:
> Var anmäler man sig till gnäll-SM?

Det här är den officiella hemsidan, jag känner att jag ligger bra till i grenen käbbel.

Jag förstår inte: 2009-upplägget är ju mycket BÄTTRE än 2008 års. Ett ordentligt glapp i slutet på juli till slutet på augusti gör ju bara att man får möjlighet att återhämta/peaka igen om man har tränat sönder sig i början på sommaren? Det här tyckte jag var jätte-bra! Dessutom möjlighet att lägga in "vanlig" semester i det glappet om man vill. Fattar inte problemet, men så är jag visst lite sent ute också...
/Per

Hejsan alla MTB-cyklister som tycker och tänker om allt och alla!
Det har varit kul och spännande att läsa era inlägg om LLC-upplägget 2009
Av Per fick vi (BST) ett mail (som ni nog redan läst i forumet) för några dagar sedan.
Innan ni läser vill jag bara välkomna alla MTB-are (och andra med för den delen) till 2009 års upplaga av BOCKSTENSTUREN, lördagen den 5 september!! På väldigt mångas begäran kommer vi (med största sannolikhet) att erbjuda följande sträckor: 30 km, 50 km, 70km(NY) och naturligtvis 100 km
VÄLKOMNA ALLIHOP!!

och såhär svarade jag Per.

Hej Per!

Jag ska inte gå i polemik med FMT om datum o.s.v. men det är en längre historia än den som redovisas av Harald. Bland annat drog sig FMT ur LLC 2007. BST tog då den helg vi nu igen ligger på (första helgen i september)!

Vi i Varbergs MTB jobbar helt idellt med BST. Vi har tagit hänsym till allt och alla som långt det är möjligt.
T.ex. Markägare (100-talet), Länsstyrelsens naturvårdsenhet (som bl.a. förbjudit oss att arr. BST från 1 maj till 15 juni), Cyklister (elit och motionärer från när och fjärran), Sponsorer (önskemål och krav), Andra arrangemang i närområdet, mfl.

Av alla de 427 cyklister som under året (2008) tog poäng i LLC deltog endast 55 cyklister i både FMT och BST och inte ens hälften (19 av 45) av de 5 främsta i varje klass. Detta trots att BST 2008 var sista deltävling och SM-arrangör med SM-status i samtliga 9 klasser och att det var 3 hela veckor mellan loppen.
Av detta och andra indikationer drar vi då slutsatsen att varje lopp måste lita till den egna regionens stora motionscyklistskara, även om vi tillhör en gemensam cup.
Vi är dessutom övertygade om att det LLC uppfattning att bra arrangemang, stora cykelskaror, massmedial uppmärksamhet, mm är viktigare än att de olika loppen ska ligga på visst avstånd (kalendermässigt) mellan varandra.
Men vi utgår också ifrån att eliten inte har något emot att tampas med varandra med 6-7 dagars mellanrum. (Många är de som cyklat både Birkebeinerrittet och FMT samma helg med goda resultat)

Dock kan jag förstå din inställning att som enskild deltagare (och inte elitcyklist, eller?) vilja vara med både i FMT och BST 2009. Testa!!

Lycka till med din cykling och välkommen till BST 2009

Med vänliga hälsningar
Uffe Dovemark, en i arrangörstaben

Det var väl precis det jag trodde, bra att få det bekräftat med siffror. Tack Uffe D!

Se så, släng bort den mentala spärren och tänk som jag skrev i mitt tidigare inlägg. Ni kommer komma bättre förberedda till BST om ni kört FMT veckan innan och sen finns en större chans för att båda tävlingarna går bättre om prestationstoppnigen går väl ut. Träna på!

Kör båda loppen!!!.... Lova återkom och berätta hur det gick...
Jag tror du kommer prestera bättre.......

Av nån anledning sätter jag alltid PB på milen dagen efter jag kört långpass runt 21 km dagen innnan... Konstigt....Då gäller det löp iofs...

Kanske elitkillarna kan förklara hur det går till...
Roger

Ps
Jag är för feg att testa det i skarpt läge... Alltså springa 21 km dagen innan ett 10 km lopp..
Utan PB är på rundan....

Crosscar skrev:
> Det var väl precis det jag trodde, bra att få
> det bekräftat med siffror. Tack Uffe D!

Vad får du bekräftat? Som jag ser det verkar det vara många som har åsikter trots att de inte deltar i samtliga deltävlingar. Speciellt på Happy. Enligt din dagbok bröt du ju själv FMT p.g.a. att du inte orkade. Sjuk, kanske det. För hårt tävlingsprogram?

Uffe D skrev
> Av detta och andra indikationer drar vi då slutsatsen att varje lopp måste lita till den egna
> regionens stora motionscyklistskara, även om vi tillhör en gemensam cup.

Nånstans börjar man ju undra om LLC-konceptet fyller någon funktion. Speciellt med tanke på de siffror du redovisar. Ingen cup kan rädda enskilda arrangemang och troligtvis är det som du säger att varje arrangör får lita på sin egen förmåga.

En annan teori... ang. FMT. Crosscar skrev tidigare att FMT är lättare än BST. Ok, banan är inte lika teknisk och saknar högintensiva partier, men jag håller ändå inte med. Tror många vill slippa FMT därför att tävlingen är för hård. Därför spyr de galla över tävlingen, kallar den grusvägsrally och hoppas att den självdör. De långa stigningarna och den höga farten knäcker många. Det går inte att gömma sig bakom en heldämpad cykel eller rulla igenom med halvdan kondis. Det är inte bara en gång som lvgs-cyklister spöat upp XC-eliten i FMT, senast i år. I Norge gillar man såna tävlingar och anmäler sig i tusental. I Sverige gnäller man på arrangören, eller bryter.

Hoppas aldrig Finnmarksturen dör...
Jag har testat de flesta loppen....
Gillar de tuffa stigningarna...

Gillar LUDVIKA....

RN

fredrikw skrev:
> nominera? det är väl uppenbart vem som redan har
> vunnit.

Jo men liksom för syns skull...

för finansiärerna, dvs motion+h30+h40 är väl familj kontra hobby det stora problemet. återhämtning känns inte som något problem även om man är en motionär. Som singel kan man väl kunna vara borta o leka varenda helg, men vara borta en helg/månad kontra två helger på raken är en viss skillnad i förhandling med respektive för de flesta, vilket för många innebär att man tvingas välja mellan bst och fmt och inte kan köra båda.

bigmollo; du kanske kan förhandla med både skogling och LB och se till att du får ledigt två helger på raken, det får du säkert eftersom du är sån duktig kille som aldrig gnäller?

fast per.. i år van fredrik finnamrksturen, och han är knappast en lvg-cyklist i sammanhanget eftersom han vunnit både långloppscupen och massa annat mtb-aktigt tidigare. oscar hade förresten infektion i kroppen när han startade fm och bröt därför. lägg ner allt missriktat gnäll nu. vill du stärka din åsikt så får du använda argument som fungerar.

Micke S skrev:
> fast per.. i år van fredrik finnamrksturen, och
> han är knappast en lvg-cyklist i sammanhanget
> eftersom han vunnit både långloppscupen och
> massa annat mtb-aktigt tidigare. oscar hade
> förresten infektion i kroppen när han startade
> fm och bröt därför. lägg ner allt missriktat
> gnäll nu. vill du stärka din åsikt så får du
> använda argument som fungerar.

Försökte klargöra att FMT har en annan karaktär än övriga loppen och att det kanske inte räcker att köpa dyra prylar och vara duktig tekniskt sett. Du vet nog lika väl som jag att de som tränar/tävlar mycket på lvg har störst fördel av det i Ludvika och att det också är de som hamnat högst upp i resultatlistan genom åren.

Crosscar påstod själv att han orkar upplägget utan problem. Till vilket pris? Sänkt immunförsvar och sjukdomar. Nu vet jag att man kan bli sjuk ändå så förlåt övertrampet Crosscar!

Märkligt att man inte får ha en annan åsikt än Happys inre kärna utan att bli betraktad som gnällig. Jag tycker jag framfört ett flertal argument och frågeställningar. Varför hakar ni upp er på just min fysiska och mentala förmåga? Vad spelar den för roll i sammanhanget? Har redan påpekat att jag kommer åka samtliga deltävlingar, oavsett datum.

Min önskan är att så många som möjligt ska finnas med på startlinjen i LLC. Vill inte ni det? Vill ni inte ha konkurrens eller var klämmer skon?

jag ser mig väl själv knappast som en del av happys inre kärna. men faktum är att du har rubricerat en tråd som du gjort utan att ha kollat upp fakta i saken. om ll-cupen (vilket egentligen är lasse strand, som nog är en av de som gjort mest för mtb som tävlingsidrott genom åren) har fattat ett idiotiskt beslut eller inte spelar nog ingen roll så länge du drar ovesentliga paraleller till lance eller visar på dålig grundläggande förståelse inom träningsfysiologi. Du kan som jag redan sagt tidigare hitta utmärkta andra andra argument om du tar reda på lite statistik om deltagande i ll-cupen. Nu har ju uffe d sagt sitt i saken om deltagarna vilket inte styrker dina teorier. vill du bevisa din sak får du också ha bra argument, som biter på folk, inte som får folk att bita dig! :)

senomar skrev:
> för finansiärerna, dvs motion+h30+h40 är väl
> familj kontra hobby det stora problemet.
> återhämtning känns inte som något problem
> även om man är en motionär. Som singel kan man
> väl kunna vara borta o leka varenda helg, men
> vara borta en helg/månad kontra två helger på
> raken är en viss skillnad i förhandling med
> respektive för de flesta, vilket för många
> innebär att man tvingas välja mellan bst och fmt
> och inte kan köra båda.
>
> bigmollo; du kanske kan förhandla med både
> skogling och LB och se till att du får ledigt
> två helger på raken, det får du säkert
> eftersom du är sån duktig kille som aldrig
> gnäller?

måste bara fråga, om du under två månader åker bort två helger, med två veckors mellanrum, vad är skillnaden mot att du åker bort bort två helger i rad o sen inget mer? förstår du hur jag menar. två veckor, sen har du typ 6 veckor då du är hemma. försöker inte försvara nått. men sett ur en vinkel så äre ju snabbare "överstökat" om det är två helger i rad. summa av sumarum är du ju inte borta mer bara för att det är två helger i rad.

Micke S skrev:
> rubricerat en tråd som du gjort utan att ha
> kollat upp fakta i saken. om ll-cupen (vilket
> egentligen är lasse strand, som nog är en av de
> som gjort mest för mtb som tävlingsidrott genom
> åren) har fattat ett idiotiskt beslut eller inte

Fick tidigare tips om att maila Lasse Strand och det gjorde jag. Han har fortfarande inte kommit med sin personliga åsikt eller någon förklaring utan skickade frågan vidare till Uffe D, som faktiskt
kom med ett intressant svar. Det tackar jag för. Från FMT har jag också fått ett svar och det vore intressant att höra från fler arrangörer i LLC, vet att åtminstone representanter från Billingeracet brukar finnas här.

Det är möjligt att Lasse gjort mycket för mtb, det känner jag inte till, och tänker inte heller ha några synpunkter på. Frågan gäller enbart beslutet om LLC's upplägg 2009.

Nu blir det istället ett uppehåll på 6 veckor mellan MSJ och FMT, vad tycker ni om det? Och BST hamnar i september, med ökad risk för dåligt väder. Är det bra?

Varför intresserad av Långa Billingeracets åsikt då de har fått sitt datum först vad ja vet. Inga konstigheter där, bara hoppas på bättre väder än förra året. :)

cerro skrev:
> Varför intresserad av Långa Billingeracets
> åsikt då de har fått sitt datum först vad ja
> vet. Inga konstigheter där, bara hoppas på
> bättre väder än förra året. :)

Nej, inga konstigheter där, men om man ingår i en gemensam cup med ex. gemensam sponsor så borde det ligga i alla arrangörers intresse att det totala upplägget känns bra. Enl. svaret jag fick från FMT har man tidigare kommit överrens om att ha minst 2 veckor mellan tävlingarna. Om det stämmer och varför man i så fall frångått det 2009 kan endast arrangörerna eller Lasse Strand svara på. Positivt eller negativ spelar inte så stor roll.

Känns som lilla Per ska lägga cyklen på hyllan, verkar vara mycket som är jobbigt just nu:) Kolla upp hur sträckningen är på respektive banor så kan du ju köra loppen själv - helt enligt eget schema. Eftersom du ändå inte har vinstchans så spelar ju inte priserna nån roll....helt perfekt:)

Per, ge dig nu -du bara skriver samma sak om och om igen lik den rättshaverist du börjar ge sken av. Ingen annan i tråden har haft problem med tävlingr med så pass lång vila som en vecka mellan. Vill du inte köra båda tävlingarna så är det ingen här som tvingar dig. Jag är rädd att du endå inte kommer kämpa för någon sammanlagd seger i LLC i din klass så varför du ens orkar byr dig är för omöjligt att förstå / T

bigmollo skrev:
> Men jösses. Släpp det där nu.

Återigen, kom med nåt konstruktivt eller håll dig till dina kiss-och-bajstrådar.

Tillbaka
Topp