Långloppsmotionärer med barn

mela

Ny medlem
Hur hinner ni med att träna ???? Jag har tänkt att satsa på ett av långloppen som går senare i år men som småbarnsförälder hinner man knappt träna åtminstone inte ge sig ut och cykla några längre turer, möjligtvis på helgen. Under veckan kanske man hinner med ett och anat Frisis&Svettis pass men inte mer.....Frågan är om man ska ge upp och vänta tills glada medelåldern infunnit sig eller Hur gör ni andra ???? Vad är min. av träning för att klara ett motionslopp ? Jag vill inte bli avstängd pga för långsam cykling d.v.s. klara repet !

Träna på morgnarna, när vi hade småbarn började jag kliva upp tidigare och klara av träningen före jobbet, nu fortsätter jag med det av bara farten, jätteskönt att slippa ge sig i väg på kvällen bara för att träna.

Seb behöver du inte träna så förtvivlat mycket distans för att klara ett långlopp. Visst behövs några timmar i sadeln för att du ska vara van sitta en längre tid, men de flesta av vetenskapsmän är idag ganska överens om att den tidigare så hyllade lågintensiva distansträningen med fördel kan ersättas med intensivare sådan, Vips så har du tid med hur mycket som helst.

De lite längre (2-3h) passen kör jag på helgerna när dottern sover middag eller tidigt på morgonen. Under arbetsveckorna blir det oftast 1-1.5h pass ett par dagar i veckan med lite intervaller och teknikträning, och dom kör jag efter middagen, medan dottern badar eller ser lite på TV.

Det har funkat bra för mig. Jag hinner träna så mycket jag vill och minimerar tiden borta från familjen. Styrketräning kör jag på luncherna på jobbet.

Körde FMT på ca 5:30 ifjol utan att haft ett träningspass över 3h.

Jag tränar mer nu än några år innan vi fick barn så för min del så är inte ett barn ett hinder för träning, snarare tvärtom, det är skönt med ett break och sticka ut och ladda om "batterierna"

Senast redigerad av en moderator:
Ett annat tips är att skaffa en bra trainer. En med virtuella landskap & möjlighet att lägga upp egna träningspass (intensitet, lutning, puls etc). Plötsligt kan en timmes träning bli riktigt, riktigt effektivt.

Jag har oxå småbarn - så träningpass på helgerna börjar 07.00 senast. Hemma till lunch - senast. Ingen tid för fikapauser såklart.

Har du bara en unge så är det väl enkelt. Skaffa en riktigt bra barnsits och ta med ungen. Barn sover som stockar när de får hänga med. Det körde jag när jag var pappaledig, riktigt långa pass kunde man köra, med en del stopp för blöjbyten och mat. Har du flera barn, så finns det ju vagnar numera.

Allt handlar om planering .Nu har jag inga småbarn längre men nu som då så pendlade jag till jobbet 2 mil om dan ungefär . Sen försökte jag komma ut ett par kvällar i veckan eller så satt jag i tvättstugan på motionscyklen. Sen blev det ett längre pass på helgen 2-3 tim kanske med klubben . Funkade för mig .

Jag har en cykelvagn som jag hänger på efter min hybrid och trampar på landsväg, riktigt effektiv styrketräning, jag har förresten två småbarn och jobbar heltid.

De sover gott därbak i vagnen och det finns plats för annat i vagnen också som gör turen riktigt behaglig.

Endast fantasin sätter gränserna.

Pendlingen till jobbet är grunden för mig. Med fyra barn blir det inte mycket tid för egen träning. Annars är det kvällarna som gäller, så här på sommaren så är det ljust länge.

Huvuddelen av min cykling sköts i form a pendling (33 km) till jobbet. Det bli en blandning av stig, grusväg och asfalt. Istället för att åka kollektivt 1h 15min så blir det cykling 1h 45min. En halvtimme exta av dagen har alltså tagit att få ett pass på 1:45. Sedan försöker jag att klämma in ett riktigt skogspass på minst två timmar under helgen.

Nu har jag inte cyklat andra MTB-lopp än Lida Loop, men jag tror att min träningsmängd skulle räcka till långloppen också. Jag har dock cyklar VR och andra landsvägslopp med liknande träningsupplägg.

Cykelpendling är helt kanon! Om man har möjligheten till det. (Jobbar du granne med hemmet så är det ju trist...)
Tex Stumpys metod är klockren, 1h 45min träning som bara "kostat" 30min är svårslaget. På detta vis kommer man lätt upp till en mycket god nivå gällande motionslopp, skall man elitsatsa så kräver det ju givetvis mer. Man spar även pengar och kommer nytränad och fräsch till jobbet..

/David

Pendlar till och från jobbet, ca 30km varje dag. Har två fasta dagar i veckan då jag cyklar MTB (frugan har två dagar då hon dansar) och resterande tre dagarna ser vi till att ha kvalitetstid med varandra och lillgrabben.
Annars sa Mr Handley det mesta.

Planering och alternativ träning, tidiga mornar och kvällar med pannlampa, så här års pendling till jobbet (35km enkel).
På vintern mer löpning (och längd om det finns snö) och på vår/sommar/höst mer cykel.
Vinter:
Morgonpass löpning på 30-45min (går upp kl 5 och drar ut 0520) i princip varje dag om det går, sen cykel på helgen (ut vid 8 hem vid 10)
Vår/sommar:
Bra väder = cykel till jobbet, tidigt om f-n, hem på em (uteslutande i motvind)
Dåligt väder = löpning sen till jobbet
helger = distans (ut vid 6-7 tillbaka vid 10-11) cykel om vädret är bra, annars löpning

Tillbaka
Topp