längre gaffel kanske?

flex

Ny medlem
längre gaffel kanske?
har problem med att pedalerna smäller i stenar för ofta och det beror väl på att den nya cykeln har ett lägre vevparti (bottom bracket) än min tidigare cykel. Det är inte mycket som skiljer men ändå tillräckligt för att jag stör mig rejält på det.

Tror ni att det skulle bli bättre om jag skaffade en gaffel med mer slaglängd eller påverkar det inte?

längre gaffel kanske?
Visst skulle det påverka lite. Men längre gaffel påverkar cykeln på så många andra sätt att det inte alls är säkert att du i slutändan skulle se det som positivt. Eller så skulle du tycka att det var hur bra som helst. Bor du i Göteborg?

längre gaffel kanske?
ja jag bör i Göteborg och cyklar just nu på en Giant trance och känner att en reign kanske skulle vara roligare men tycker samtidigt att trance klättrar löjligt bra och är rädd att förlora för mycket av de egenskaperna om jag byter till en reign eller liknande. Kanske en bra kompromiss att köpa ny gaffel?

Eller hellre satsa på en reign?

längre gaffel kanske?
Enklast och billigast är nog att hålla koll på vart du har pedalerna när du kör förbi stenar och annat som kan slå i. För mig var det en vanesak i början. Nu tänker jag inte på det längre.

längre gaffel kanske?
Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Enklast och billigast är nog att hålla koll på
> vart du har pedalerna när du kör förbi stenar
> och annat som kan slå i. För mig var det en
> vanesak i början. Nu tänker jag inte på det
> längre.

Jo enklast och billigast blir det helt klart men jag känner det som en begränsande och störande faktor och har ändå haft cykeln tillräckligt länge för att vänja mig nu. Eller rättare sagt jag har vant mig och tycker att jag tänker på det för ofta när jag cyklar och i vissa fall så vågar man inte ge sig hän eftsom man är rädd att pedalerna kommer slå i.

längre gaffel kanske?
flex skrev:
> ja jag bör i Göteborg

Då blir det nog bra med en längre gaffel. ;-)

Skämt åsido, Peter_K har ju rätt. Det är en vanesak. Ville här på forumet körde ju en sänkt transa med 180mm-vevar och det gick ju som vanligt bra. Ville är iofs en cirkusapa, men ändå.

längre gaffel kanske?
MickeS skrev:
> Tänk på att tex en 2 cm längre gaffel höjer
> vevpartiet < 1 cm enl kända enkla trigonometriska
> förhållanden.

Det känns som att det är ungefär vad jag behöver 1-2cm högre vevparti. Har 100mm slag idag så 120 eller 140mm kanske sitter som en smäck då? Vad tror ni om att smälla dit 140mm slag på en för övrigt standardkittad trance?

längre gaffel kanske?
Hur lång gaffel har du nu?

Jag har bestämt för mig att diverse happyiter kört Trance med RS Revelation på 130 mm så någon borde ju kunna ge ett utlåtande om effekterna.

Jag kör själv en rätt hög cykel och trivs med det eftersom det sällan går så fort att jag saknar en lägre tyngdpunkt. Fast det är ju inte precis så att man helt kan sluta anpassa vevandet till underlaget :)

EDIT: flex han visst före :)
EDIT2: Här verkar det finnas flera som kör med Pike på Trance http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=229427

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
längre gaffel kanske?
Jag hade en 130 mm gaffel på min sänkta tranca så att slänga på en 140 gaffel på en vanlig skulle nog inte vara några problem.

Att köpa en regin kan lite vara att lura sig för även om den är högre på pappret(om den är det) så kräver den mer sag och har mer slag vilket gör den lägre i vissa situationer.

Glöm inte heller bort att ett högt BB har nackdelar det med.

Om pedalerna slår i stenar är det oftast bättre att lära sig hålla upp vevarna över stenar och trampa imellan. Men allt har såklart med åkstil och vad man vill göra med sin cykel.

längre gaffel kanske?
flex skrev:
> Har 100mm slag idag så 120 eller 140mm kanske sitter som en smäck då?

Fassiken, jag kör ju 85-115 mm (U-Turn) på min Anthem och det fungerar ju kalas, så en transa borde ju vara hur lycklig som helst med 120-140 mm antar jag.

Tillbaka
Topp