Längre (ISM?) sadel till aeroposition

Herr_Hysteres

Aktiv medlem
Hej

Jag finner mig själv i situationen att jag behöver komma ca 20mm längre fram på sadeln för att få till en ideal position på en triathloncykel. Per bild är nuvarande sadel (ISM PS1.0 15) längre fram än rekommenderat och det räcker inte. Sadelklämman går mig veterligt inte att modifiera. Jag behöver sålunda antingen en sadel med längre användbar nos eller längre användbara rails.

Med anledning av detta lyssnar jag gärna på tips från er om sadlar som är värda att titta på. Om någon har insikter om huruvida ISMs PL-serie går att använda längre stunder i aero är jag specifikt intresserad av det. (Jag kör en rätt moderat aero-position med hög stack).

Tacksam för inspel.
IMG_2791.webp

Går det inte att flytta styret bakåt för att inte behöva leta efter en sadel som skall sitta framför sadelstolpens infästning?

Hej Weldion,

Styret är fast (aero basebar) så det sitter där det sitter. Även om det gick hade det tyvärr inte löst problemet för mig. Min utmaning är inte att jag inte når fram till cockpit utan att höfterna är lite långt bak för att jag skall kunna trampa ”nedåt-bakåt” på det sätt jag vill. Höftvinkeln blir lite för stängd. (Innan någon undrar - jag kör inte triathlon så jag behöver inte spara baksidorna till löpningen).

Mange - jag har inte lyckats finna någon. Hojen är en Felt IA FRD Disc från 2019 så det kryllar tyvärr inte av utbytesdelar till den.

Jag hade ett liknande problem på min TT-cykel. Om du behöver komma längre fram kan det vara värt att kolla på ISM PL- eller PN-serien, de är ofta lite längre och ger mer utrymme att justera positionen. Många triathleter kör dem i aero ganska länge utan problem, men det beror förstås på positionen. Ibland kan också en sadel med lite längre rails lösa det.

Tack Karl, det är uppskattat. Had du personligen erfarenhet av PN eller PL? Jag skulle gissa att jag behöver en PL om jag behöver gå ”sadelvägen” för att lösa problemet. Den tycks vara 20-25mm länge än PN och PS så förhoppningsvis kan större delen av den extra längden utnyttjas.

Tack Karl, det är uppskattat. Had du personligen erfarenhet av PN eller PL? Jag skulle gissa att jag behöver en PL om jag behöver gå ”sadelvägen” för att lösa problemet. Den tycks vara 20-25mm länge än PN och PS så förhoppningsvis kan större delen av den extra längden utnyttjas.
Jag har testat PN tidigare och den funkar bra i aero, men den är som du säger lite kortare. Om du behöver de där extra millimetrarna framåt låter PL ganska logiskt, just eftersom den är längre i nosen. Flera jag känner kör PL just för att få lite mer spelrum i positionen.

Hej Batavus,

Nej, jag tror inte cykeln är för stor per se. Ramen är en 54 och den är väldigt nätt jämfört med mina andra två 54:or av annan geometri. Tittar man på Felts egna tabeller ligger jag med mina 178cm någonstans i övre längdgränsen för ramen.

Problemet uppkommer för att jag med mina långa lårben behöver ha sadeln rätt högt för att få det tramp jag vill åstadkomma och samtidigt kunna ligga bekvämt i aerobars. Eftersom sadelklämman sitter i mitten av aerostolpen och ISMs rails är mer gjorda för att flytta sadeln bakåt snarare än framåt tappar jag förmågan att få fram sadeln tillräckligt nära BB. Om man skall tro ChatGPT är det här en känd utmaning med Felts IA-plattform för folk som behöver hög sitthöjd och moderat reach, men det visste ju inte jag när jag köpte hojen 🙄

Tillbaka
Topp