Långslagiga cyklister som skriver test av XC-hojar

Supersonic

Aktiv medlem
Jag måste bara få gnälla av mig. Börjar bli rejält trött på att utländska tidningar och siter ofta använder fel personer att testa XC-hojar.
I var och varannat test framgår att "jag kör normalt sett en cykel med 160 i slag så den här 100 mm hojen har mindre slaglängd än jag är van med". Och sedan en förklaring i redogörelsen för hojen som visar att man är ovan vic XC-cyklar. "Klättrar mycket lättare och bättre än den endurohoj jag normalt sett använder", nähä vad säger du, ja det var ju viktig information.

Det blir liksom tröttsamt att läsa test av personer som inte är särskilt lämpade att testa den produkt som de testar.
Som att skicka en zyntlyssnare att skriva en recension av en rap-konsert. Det kommer inte säga särskilt mycket för den rap-intresserade som vill veta om det är en bra rap-konsert eller inte.

När jag läser ett test av en cykel vill jag ha en person som är van att rejält erfaren och van cykla med den typen av cykel, någon som har referensramar som är relevanta för föremålet som testas. Som kan förklara skillnader på den testade hojen, i förhållande till liknande cyklar.

Tack för mig, nu har jag rantat klart.

Haha åh, så mycket +1 på det här. Om man hade fått en spänn för varje gång man gjort en face palm när man äntligen ska läsa en xc-review på Pinkbike eller så...

"Jag monterade på Minion däck och 40mm styrstam för att göra den lite mer kapabel utför. Synd det sitter remote för det ser fult ut, cykeln klättrar ändå så bra i öppna läget att jag aldrig använder det."

Förstår absolut att olika sidor har olika publik att rikta sig mot, men som du säger så kan de ju åtminstone jämföra mot andra xc-hojar även om de nu cyklar trail/endurbro-åkning på den.

Läste en bilrecension där det klagades på turbolag och att man måste upp i varv för att få vridmoment. Eftersom jag ägde en sån bil så visste jag att det inte fanns nåt påtagligt turbolag, och att max vridmoment kom redan vid 1700 rpm, jämfört med den Golf GTI som provkördes i samma tidning, 4300 rpm.
Jag tror inte att de provkört någon av bilarna.

ForesterGuy sa:
Läste en bilrecension där det klagades på turbolag och att man måste upp i varv för att få vridmoment. Eftersom jag ägde en sån bil så visste jag att det inte fanns nåt påtagligt turbolag, och att max vridmoment kom redan vid 1700 rpm, jämfört med den Golf GTI som provkördes i samma tidning, 4300 rpm.

Antingen klagar de på det tunna bottendraget eller att motorn saknar karaktär med sin platta vridkurva. Är det en tysk premiumbil gärna SUV så skriver man "imponerar med sitt maffiga vrid". Lätt att vara motorskribent :)
I ett test av en 2 sitsig sportbil klagades det på förvaringsutrymmena som inte var alldagsdugliga trots att det var bland de bästa för biltypen.

En journalist tyckte att Subaru borde ha ett billigare alternativ med framhjulsdrift, och gärna en rakfyra som motoralternativ. Som konkurrenterna redan har, i stället för att profilera sej med fyrhjulsdrift och boxermotor.

ForesterGuy sa:
Gissar på en Saab? :)

Doctor C sa:
ForesterGuy sa:
Gissar på en Saab? :)

Journalisten hade förmodligen hört talas om Saabs turbokick tio år tidigare, och antog att samma sak gällde en tio år nyare Volvo. ?

Jag kan förstå resonemanget på dessa redaktioner. Antagligen är det så att de inte har tillgång till skribenter med stor erfarenhet av alla typer av hojar. De står då inför valet att antingen skippa att testa dessa hojar helt, men det vill de sannolikt inte eftersom det är en populär kategori som genererar många besökare på sidan, eller att testa dem med befintliga resurser. Och då blir det som det blir.

Luthman Photography sa:
Jag kan förstå resonemanget på dessa redaktioner. Antagligen är det så att de inte har tillgång till skribenter med stor erfarenhet av alla typer av hojar. De står då inför valet att antingen skippa att testa dessa hojar helt, men det vill de sannolikt inte eftersom det är en populär kategori som genererar många besökare på sidan, eller att testa dem med befintliga resurser. Och då blir det som det blir.

Kan de inte hyra in dig då? Du kan ju både skriva och cykla?

Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Kan de inte hyra in dig då? Du kan ju både skriva och cykla?

De får gärna höra av sig, men det löser inte deras problem eftersom jag inte heller kör kortslagiga hojar.

När tyska tidningen Bike testar xc-hojar (brukar vara ett större samlingstest/år) brukar de ha en redaktör och en elitcyklist (typ topp 30 i världscupen) som gör provkörningarna och sätter betygen ihop.
Det märks rätt tydligt på deras kommentarer hur annorlunda elitcyklisten resonerar kring komfort, lekfullhet och snabbhet. T ex när Fox kom med sina 3-läges lockoutreglage sågade de dem vid fotknölarna, "av eller på, har inte tid med ngt annat".

Jag kan tänka mig att det är ganska svårt att få riktigt duktiga cyklister till att recensera cyklar eftersom de alltid har sponsring, blir ju lite lurigt att ge en bra recension på konkurrent-märket...

skier sa:
När tyska tidningen Bike testar xc-hojar (brukar vara ett större samlingstest/år) brukar de ha en redaktör och en elitcyklist (typ topp 30 i världscupen) som gör provkörningarna och sätter betygen ihop.
Det märks rätt tydligt på deras kommentarer hur annorlunda elitcyklisten resonerar kring komfort, lekfullhet och snabbhet. T ex när Fox kom med sina 3-läges lockoutreglage sågade de dem vid fotknölarna, "av eller på, har inte tid med ngt annat".

Jag kan tänka mig att det är ganska svårt att få riktigt duktiga cyklister till att recensera cyklar eftersom de alltid har sponsring, blir ju lite lurigt att ge en bra recension på konkurrent-märket...

Fast vad ska du med en recension från ett proffs till om du inte själv är proffs?

Jag skiter i vad Lewis Hamilton anser om min Toyota. Jag kör ändå inte som honom.

Och även om det var en ojysst jämförelse så räcker det väl att då och då läsa tester där testcyklister får prova proffsens tävlingshojar. De flesta brukar ju klassa dem som knappt farbara.

Med det sagt tycker jag ändå att TS har en viktig poäng.

Det är ju rätt få som riktigt objektivt och kompetent kan jämföra cyklar korrekt genom att cykla på dem. Det är ju så mångfacetterat. Och sen allt med inkörning, inställningar och komponenter. Jobbet borde lämnas över till Tours testlabb plus AI.

H. sa:
Fast vad ska du med en recension från ett proffs till om du inte själv är proffs?
.

Nä det är jag inte men mina preferenser på vad jag tycker är viktigt på en xc-cykel ligger närmre ett xc-proffs än en endurocyklists.
Därför föredrar jag att ha en xc-cyklist som utvärderar xc-cyklarna.

Hade jag varit mindre värdelös på enduro än jag är hade jag nog tänkt likadant om tester av såna cyklar om de utvärderades av cyklister som inte kan cykla utför ordentligt.

Jag tror att det nog kan vara tillverkarna som gärna vill att Pinkbike t.ex ska göra ett test av deras XC-hoj för att kunna locka köpare som normalt sett inte hade funderat på en XC-hoj annars.

Jag tror inte den tänkta läsaren är en inbiten svettocyklist utan snarare en Trendurista som är "XC curious" så att säga...

(Förstår dock TS frustration, har vid några tillfällen känt samma frustration när välvilliga släktingar köpt mtb-tidningar på ICA i present där förhållandet mellan cykel och skribent ofta har varit omvänt så att säga.)

sen kan en given cykel kännas olika beroende på hur den ställts in i fjädring, styrstamslängd, sadelposition med mera. saknar allmänt i tester ett resonemang hur cykeln beter sig med olika inställningar och däck.

och det är sällan skribenten skriver skit när man ändå förstår att det är skit. rädda att stöta sig med polare hos fabrikanterna alt annonshänsyn?

Tillbaka
Topp