Supertramp
Aktiv medlem
Långt OCH hårt, bra för hjärtat?
Niblet skrev:
-------------------------------------------------------
> Supertramp det är viktigt att skilja på
> ventrikulär takykardi och supraventrikulär
> takykardi. Ventrikulär uppstår i hjärtats
> kammare och kan vara farlig, medans
> supraventrikulär uppstår i förmaket och sällan
> är farlig.
Är du läkare (låter som det)?
Vad för undersökning krävs för att se symtom för supraventikylär takykardi? Nu var det ett tag sedan jag gjorde undersökningen så jag minns inte exakt hur den gick till men jag gjorde belastningsprov (testcykel till nära utmattning) med EKG (ca 6 elktroder). Dock utan pulsrusning (händer ju bara då och då). Sen analyserade dom EKG-kurvor. Har för mig att han pratade om olika triggersignaler som han analyserade. Och så lyssnade han med stetoskop. Allt såg normalt ut.
> Attacker av hög puls utan
> trötthet/andfåddhet är vanligare vid
> supraventrikulär takykardi.
Jag känner ändå av rusningarna efter ett tag (om jag fortsätter cykla i högt tempo). Jag får mjölksyra och kan inte bibehålla samma ansträngning (Watt). Men om jag tar det lite lugnare så märks det knappt alls. Så hjärtat pumpar ju fortfarande OK, fast något mindre effektivt. Säger detta något om vilken typ av takykardi som det är?
-------------------------------------------------------
> Supertramp det är viktigt att skilja på
> ventrikulär takykardi och supraventrikulär
> takykardi. Ventrikulär uppstår i hjärtats
> kammare och kan vara farlig, medans
> supraventrikulär uppstår i förmaket och sällan
> är farlig.
Är du läkare (låter som det)?
Vad för undersökning krävs för att se symtom för supraventikylär takykardi? Nu var det ett tag sedan jag gjorde undersökningen så jag minns inte exakt hur den gick till men jag gjorde belastningsprov (testcykel till nära utmattning) med EKG (ca 6 elktroder). Dock utan pulsrusning (händer ju bara då och då). Sen analyserade dom EKG-kurvor. Har för mig att han pratade om olika triggersignaler som han analyserade. Och så lyssnade han med stetoskop. Allt såg normalt ut.
> Attacker av hög puls utan
> trötthet/andfåddhet är vanligare vid
> supraventrikulär takykardi.
Jag känner ändå av rusningarna efter ett tag (om jag fortsätter cykla i högt tempo). Jag får mjölksyra och kan inte bibehålla samma ansträngning (Watt). Men om jag tar det lite lugnare så märks det knappt alls. Så hjärtat pumpar ju fortfarande OK, fast något mindre effektivt. Säger detta något om vilken typ av takykardi som det är?
Senast ändrad: