Längtar till sommaren

• Trådstartare Trådstartare Per
  • Start datum Start datum

Per

Ny medlem
Längtar till sommaren
ValMora5.jpg

Klättring upp från Buffalora

ValMora6.jpg

Val Mora

AboveStMariaVM.jpg

Singletrack ovanför Sankta Maria VM

Längtar till sommaren
Varför?

Vi har 10cm nysnö, blå himmel och sol här i Göteborg, bättre blir det inte.

Men, jag sitter här i kontoret och vet att jag kommer inte ut innan det mörkt :-(

Fina bilder, man blir sugen i allafall.

Längtar till sommaren
Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför?

För att jag satt o miklade lite med bilderna från förra årets resor. De är inte klara än.

> Vi har 10cm nysnö, blå himmel och sol här i
> Göteborg, bättre blir det inte.

Ska inte klaga. I Uppsala har vi ett hyfsat snötäcke fast det kunde vara bättre, var ut igår kväll o åkte längskidor i Storvreta på elljusspår o siktar på att göra det i kväll igen.

Längtar till sommaren
Jag blir helt konstig när jag ser Pers bilder. Känns som början på en hjärtinfakrkt. Det knyter sig i bröstet och allt ljud försvinner.
Fast på ett bra sätt.. :)
/J

Längtar till sommaren
Mmm.. vilka härliga bilder. Som vanligt.

Jag längtar också till sommaren, men på något sätt känns det ändå rätt bra att ha den orörd där framme och längta lite till.
:-)

//Malin

Längtar till sommaren
Jag längtar till sommaren och blir inte ett dugg lyckligare av att vänta. "I want it all, I want it all, I want it all and I want it now".

Längtar till sommaren
Härligt att se.

Egentligen borde alla som lägger upp meterial, filmer, bilder osv. bara lägga upp hälften och spara den andra halvan till vintern.

Eller så inför man vinterrepriser på det somrigaste materialet.

Längtar till sommaren
Det var inte avsikten att spoliera vintern för någon, njuter själv av att kunna åka längdskido, men här ett par bilder till från samma tur i Val Mora, som jag just miklat till.

ValMora7.jpg

ValMora8.jpg

Längtar till sommaren
Vackra berg. Jag är lite kluven inför stigar i RIKTIGA berg sådär. Dels vill jag köra fort, för att det går, och dels vill jag köra sakta och bara titta. Det brukar sluta med att jag bara kör fort, det är synd.

Därför funderade jag på om det skulle gå att hitta en asketisk singlespeed-tur i bergen, så jag inte har något val liksom.

Längtar till sommaren
Var är bilderna ifrån, eller var ligger Val Mora? Väldigt fina bilder, längtar också till sommaren nu även om jag ska åka skidor till helgen. (:

Längtar till sommaren
erik h skrev:

> Därför funderade jag på om det skulle gå att hitta
> en asketisk singlespeed-tur i bergen, så jag inte
> har något val liksom.

Singlespeed och berg kan nog blir verkligt slitigt. Ingen risk att du missar utsikten i uppförsbackarna. Själv önskade jag att jag hade haft 22-34T istället för 24-34.

Finns naturligvis alla möjligheter, en som jag kommer på som jag tror du skulle älska är Monarch Crest, Silver Creek och Rainbow Trail http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/MTB_around_Salida.html, åks i ett svep, såg flera på SS o de verkade ha skitkul. Cirkus 20 km på drygt 3000 m o sedan en lång svepande vindlande travers som gradvis tappar höjd ner till Poncha Springs.

Monarchcrest4.jpg

Monarch Crest

Monarchcrest7.jpg

Rainbow Trail

Jonas, bilderna är från sydöstra Schweiz, Val Mora är precis på gränsen till Italien (Livigno). Man utgår från Sankta Maria, Val Müstair.

zermatt.jpg

Zermatt förra veckan

Längtar till sommaren
Vänta nu Per... det var en mkt lockande slutning för skidåkning när man tänker sig den snöklädd där i bakgrunden på den här bilden...

file=3061

...o nu skriver du att den ligger i närheten av Livigno... dit jag åker på lördag... kan du beskriva lite mer precist om läget... mkt nyfiken...

Längtar till sommaren
Tobias/Frost skrev:
> Vänta nu Per... det var en mkt lockande slutning
> för skidåkning när man tänker sig den snöklädd där
> i bakgrunden på den här bilden...
>
> http://happymtb.org/forum/file.php/1/file=3061
>
> ...o nu skriver du att den ligger i närheten av
> Livigno... dit jag åker på lördag... kan du
> beskriva lite mer precist om läget... mkt
> nyfiken...

Ska, försöka, det vi gjorde var att åka igenom Val Mora från Buffalora. Vi följde alltså den tunna röda linjen, längt till höger, från Buffalora söderut till Sankta Maria VM där vi tältade. Till Buffalora åkte vi landsvägen över Offenpass.

livigno.jpg

Val Mora rinner av till Italien, till sjön vid Livigno. Det är högt och vackert. Men för egen del har vi alltid haft otur i Livigno, när vi varit där för att hoja blir det omedelbart novemberväder, regndis, 8 grader varmt (högst), o allmänt ruggigt.

Tror det finns en del verkligt fin skidåkning i Livigno. Men Val Mora är ödsligt, inga liftar, inga byar, bara en eller två små almar, och det finns ingen enkel väg varken in eller ut i dalen. Kräver antingen bergskidor med stighudar eller helikopterstöd. Omständligt till den grad att det knappast är värt det. Är det jungfruligt puder du är ute efter tror jag mer på att ta sig upp till vattendelaren mellan Livigno o Engadine. Verkar finnas flera sadlar, med möjliga löpor ner till Engadine. Sedan buss tillbaka.

Livigno verkar fint, vi har just haft vår utförsåkning för året men funderar på att ta en vecka i Åre i Mars, om det går i lås för oss och cyklelsässongen inte har hunnit bli så kul att det känns överflödigt.

lägger till en länk till vår cykelrapport från Livigno http://www.lowdin.nu/MTB/singletrack2000/It2000/Livigno.html

Senast redigerad av en moderator:
Längtar till sommaren
Fina bilder Per.

Val Mora passerar vi dag 4. Hoppas bara man är i form så att man kan njuta av underbara naturen :-)

alp.JPG

/Anders

Längtar till sommaren
AJ: Ni kommer att komma åkandes skrattandes på bakhjulen (först av alla såklart) och kommer självklart att hinna njuta av alla vyer. Det är jag helt övertygad om.

Längtar till sommaren
AJ skrev:

> Val Mora passerar vi dag 4.

Kul;) Den som vill ha kartinfo kan få den här http://gis.swissinfo.org/ mata in 81859 resp 164181 i fälten för kordinater längst ner så tror jag det funkar, alt zooma på Müstari, Val Mora är söder om den röda vägen.

Längtar till sommaren
Längtar också till sommaren men först ska jag njuta av vintern litegrand både på cykel och skidor:-)

Ischql nästa vecka:-) Hoppas det toksnöar:-)

Halvvasan om ytterligare ett litet tag och sedan det kanske blir en liten tur till Gränsen också om jag har tur. Däremellan ska jag cykla en heldel hade jag tänkt:-)

Isiga stigar is da shit!!!

Längtar till sommaren
Agghhh! De borde vara straffbart att lägga ut sådana vackra sommarbilder på vintern. Nu är det vinter då ska man ägna sig åt vinteraktiviteter och inte sitta och längta efter sommaren. (de va fina bilder...)

Längtar till sommaren
Öviksmicke skrev:
> Agghhh! De borde vara straffbart att lägga ut
> sådana vackra sommarbilder på vintern.

Ja, det är ett jäkla sätt, ber så hemskt mkt om ursäkt, föll sig så för att jag mixtrade med dem i fotoshop.

Kom jag just in från en mil på skidor på elljusspår. Njuter av att ha riktig vinter.

Längtar till sommaren
Per skrev:
> Öviksmicke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Agghhh! De borde vara straffbart att lägga ut
> > sådana vackra sommarbilder på vintern.
>
> Ja, det är ett jäkla sätt, ber så hemskt mkt om
> ursäkt, föll sig så för att jag mixtrade med dem i
> fotoshop.

;-)

Längtar till sommaren
MatsE skrev:

> Sospel förra söndagen.

Ser härligt ut. Här ligger snön o det lutar åt en tur till Hammarskog på skidor på söndag.

Hur tar ni er till Sospel? Hojar ni hela vägen från Nice? Eller?

Mailar om vår tilltänkta Nice-resa när det närmar sig. Funderar på att eventuellt ta med hojarna.

Bifogar några bilder från Sospel i augusti i fjol.

Sospel3.jpg

Nedfart till Sospel

Sospel5.jpg

Bergrygg ovanför Sospel, medelhavet i bakgrunden

Sospel7.jpg

Knixig nedfart till Sospel

Längtar till sommaren
Per det gör inget att du postar sommriga bilder !
Kan dom inte ta det får man undvika denna tråd... ;)
Vad använder du för utrustning?
Du använder inte Uv/skylight filter(tar bort soldis) eller Cirkulärt polfilter(förstärker kontraster i moln mm)?

Ps:
Mysiga bilder !

Längtar till sommaren
swerider skrev:

> Vad använder du för utrustning?

En liten Canon PowerShot S45. Har juste optik o är väldigt inställbar o lätt o smidig. Man märker inte att den är med förrän man vill ta bilder.

> Du använder inte Uv/skylight filter(tar bort

> soldis) eller Cirkulärt polfilter(förstärker
> kontraster i moln mm)?

Nej, inga filter, miklar med bilderna i Photoshop tills jag är nöjd.

Nyligen upptäckte jag att min telefon också har en liten videokamera, hänger upp ett par filer tillfälligt, inget märkvärdigt, tvärtom, totalt amatörmässiga, hade löjligt nog inte insett att telefonen hade en videokamera förrän jag hade tagit ett kort och inte kunde hitta det i minnet och det klarnade för mig att jag hade filmat. De är ivf vintriga.
http://www.lowdin.nu/tillf/MOV00001.3gp
http://www.lowdin.nu/tillf/MOV00016.3gp
http://www.lowdin.nu/tillf/MOV00015.3gp

Längtar till sommaren
Per skrev:

>
> Ser härligt ut. Här ligger snön o det lutar åt en
> tur till Hammarskog på skidor på söndag.
>

Det är ganska mysigt det också. Kan meddela att idag ár det mindre muntert váder. Regn och 4 grader.

> Hur tar ni er till Sospel? Hojar ni hela vägen
> från Nice? Eller?

Nej, vi tog tåget. Det är väldigt smidigt. Vi bodde i Breil-sur-Roya (byn efter Sospel tågvägen) och cyklade tillbaka en bit via Sospel. Fler bilder finns där bilder länkar till.

Breil-sur-Roya.jpg

Breil

>
> Mailar om vår tilltänkta Nice-resa när det närmar
> sig. Funderar på att eventuellt ta med hojarna.
>

Absolut, ta med hojarna. Oavsett vilken sort ni väljer finns det massor med kul cykling att göra. Tåget är som sagt smidigt att ta om man vill bort en bit. Fredrik och jag tog tåget till Italien i höstas och cyklade hem via Sospel. En av de bästa turerna jag gjort.

> Bifogar några bilder från Sospel i augusti i fjol.
>

Ser trevligare ut att vara där då.

Mats

Tillbaka
Topp