Långtids-covid eller annan sjukdom

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46060
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 46060

Guest
Har mått skit sedan augusti och utreds just nu av neurolog. Har antagligen dragit på mig något som heter POTS vilket innebär att min puls ökar med ca 40 slag per minut bara jag ställer mig upp, samt yrsel, extrem trötthet, illamående och hjärndimma.

För några månader sen var det otänkbart att jag skulle kunna cykla igen och funderade på att slänga mig på soffan och lägga ut allting jag äger i cykel-väg på blocket.

Vad som orsakat min POTS är lite oklart men det är tydligen vanligt efter covid.

Har dock börjat fundera på att tvinga mig ut nån dag, även om jag så bara pallar några kilometer...

Någon här i samma sits? Har ni lyckats återgå till ett aktivt liv, och hur gjorde ni i så fall?

Att beakta är som jag ser det att den där typen av långvariga efterverkningar av covid ju av naturliga skäl är ett områda med stora kunskapsluckor. Dessutom verkar symptomen variera en hel del. Låter för mig som att någon universalkur inte kommer att dyka upp utan att det förhoppningsvis vad tiden lider blir så att man kommer fram till ett antal olika sätt att angripa problemet. Finns ju t.ex. rapporter om att vissa verkar få minskade symptom efter vaccinering.

Personligen tycker jag de här långtidseffekterna och att man har så dålig koll på hur de ska hanteras är bland de läskigare med covid-eländet. I värsta fall skulle det kunna bli narkolepsisituationen uppblåst enormt vad det gäller antalet drabbade. Sen finns ju skillnader i orsak och medelålder, men otäckt är det.

Hoppas verkligen att du får ordning på det och kan komma tillbaka till ett vettigt liv och slippa eländet.

Att beakta är som jag ser det att den där typen av långvariga efterverkningar av covid ju av naturliga skäl är ett områda med stora kunskapsluckor. Dessutom verkar symptomen variera en hel del. Låter för mig som att någon universalkur inte kommer att dyka upp utan att det förhoppningsvis vad tiden lider blir så att man kommer fram till ett antal olika sätt att angripa problemet. Finns ju t.ex. rapporter om att vissa verkar få minskade symptom efter vaccinering.

Personligen tycker jag de här långtidseffekterna och att man har så dålig koll på hur de ska hanteras är bland de läskigare med covid-eländet. I värsta fall skulle det kunna bli narkolepsisituationen uppblåst enormt vad det gäller antalet drabbade. Sen finns ju skillnader i orsak och medelålder, men otäckt är det.

Hoppas verkligen att du får ordning på det och kan komma tillbaka till ett vettigt liv och slippa eländet.
Det är nog riktigt. Glöm bara inte att saker kan hända parallellt. Tyvärr finns det tragiska exempel på hur det kan och att man misstar symptom för att vara något det inte är. Självklart kan det vara någon sorts långtids covid, men man bör inte nöja sig med svepande förklaringar på något som är nytt och tämligen okänt - för det kan vara något orelaterat och något som kan/bör behandlas.

Oavsett vad jag säger nu kommer jag ju att kallas för hobbyläkare men ja vem vet du kanske är utbränd?

Annars ja Covid det verkar ju vara en hemsk sjukdom för de som drabbas hårt, om man säger så. Hmm ja.

Sen vet jag väl inte egentligen det här med din puls, kan ju vara så enkelt som att din fitness är helt körd i bottnen helt enkelt och att det därför beter sig så? Illamående och yrsel är något jag själv dras med så det vet jag är oerhört smärtsamt att lida av.

Har mått skit sedan augusti och utreds just nu av neurolog. Har antagligen dragit på mig något som heter POTS vilket innebär att min puls ökar med ca 40 slag per minut bara jag ställer mig upp, samt yrsel, extrem trötthet, illamående och hjärndimma.

För några månader sen var det otänkbart att jag skulle kunna cykla igen och funderade på att slänga mig på soffan och lägga ut allting jag äger i cykel-väg på blocket.

Vad som orsakat min POTS är lite oklart men det är tydligen vanligt efter covid.

Har dock börjat fundera på att tvinga mig ut nån dag, även om jag så bara pallar några kilometer...

Någon här i samma sits? Har ni lyckats återgå till ett aktivt liv, och hur gjorde ni i så fall?
Ja du, förra våren hade jag något skit i kroppen som varade i 3-4 veckor. Under sommaren började jag få hjärtrusningar med upp till 280 slag / minut.Uppmätt på hjärtklinik. Det varade fram till december/Januari i år. Cyklade gjorde jag under hösten, men det var i stort sett omöjligt att få till något seriöst. I december började jag köra intervaller på trainern i garaget. Sakta men säkert började jag känna att det började släppa och man kunde skönja någon form av förbättring. I dag känns det riktigt bra och det ska nog kunna bli lite fart och styrka framåt hösten. Har inte heller haft någon hjärtrusning sedan i mars. Rusningarna var också helt oberoende av ansträngning. Kunde sitta i soffan och titta på tv, så drog det igång. Utreddes på hjärtklinik och det beslutades om ablation. Dock börjar jag bli mer och mer övertygad om stt det faktiskt var covid jag hade. Så idag är jag glad att det är lång väntetid. Då kan jag avakta och se om det kommer någon mer rusning.
Så det finns hopp, men man får ha tålamod.
Detta är min historia och det är ju inte säker stt det är samma för dig.

Där är ju ett annat problem också - att det är så många som har behov av att få sina symptom utredda och resurserna är så ytterst begränsade.

Nu verkar ju TS i alla fall ha en neurolog som tittar på det. Jag har ingen aning om det är rätt person eller inte. Vad jag tycker mig ha förstått har det varit framgångsrikt med ett multidisciplinärt "angreppssätt" i samband med långtidscovid. Är väl bara att hoppas att det kan gå att få fungerande sådana team som kan hantera alla som behöver bli utredda. Såsom det hela verkar skötas i åtminstone Stockholm finns väl dock tyvärr visst fog oro.

En kompis hade liknande symtom efter covid. Visade sig vara smygande bakteriell lunginflammation. Han tar nu antibiotika och probiotika och mår fantastiskt mycket bättre. Han hade också kaliumbrist, och mår också bättre av att få i sig ordentligt. Spår som kanske är relevanta för dig att nysta i, krya på dig!

Svårt.
Sådana där diffusa och konstiga besvär kan vara kroppens sätt att slå bakut och säga stopp!
Så var det i alla fall den tiden många år tillbaka då livet kändes knepigt och jag nog inte mådde så bra. Det slutade med att jag bröt lårbenshalsen.

Så...stopp. Stopp och belägg!
Kanske läge att genomlysa hela din livs situation, gå i terapi, prats m olika läkare mm. Är jag nöjd med mitt liv, vad borde jag göra åt det?

Kanske är besvären orsakat av ngt annat som inte är helt uppenbart?

Kroppen o livet är komplext.

Jag drogs också med likanande besvär, framförallt så rusade pulsen precis som du säger bara av att resa mig upp från soffan. Mina vilopuls på nätterna var som den brukar vara, kanske lite högre än normalt bara.
På 5 min lugn skidåkning var jag uppe i min maxpuls.

Har varit hos läkare och tagit flera blodprover, EKG m.m. Har även gjort ett 24h EKG utan några avvikelser (förutom att min puls rusade helt hysteriskt, men det tyckte inte läkaren var konstigt. Jag fick hela tiden höra att det inte var onormalt hög puls, dom tog aldrig hänsyn till min vanliga puls utan dom verkade bara kolla på ett allmänt snitt).
Jag väntar fortfarande på ett för göra ultraljud, börjar ana att jag aldrig kommer få göra det. Jag började söka för mina problem i januari.

Det positiva i det hela är att jag har börjat träna som normalt nu igen och det känns rätt bra, förutom faktumet att jag är otränad då :)
Jag hade 4 månader totalt uppehålll från träning och det verkar som att kroppen har återhämtat sig nu.

Hoppas det löser sig för dig!

Det är nog riktigt. Glöm bara inte att saker kan hända parallellt. Tyvärr finns det tragiska exempel på hur det kan och att man misstar symptom för att vara något det inte är. Självklart kan det vara någon sorts långtids covid, men man bör inte nöja sig med svepande förklaringar på något som är nytt och tämligen okänt - för det kan vara något orelaterat och något som kan/bör behandlas.

Personen har exakt samma syndrom som väldigt många (verkar ju röra sig om 1000-tals bara i Sverige, säkert miljontals världen över) andra som drabbats av COVID. Det känns onödigt att anta att det är något annat än just covid med tanke på att det förklarar alla symptomen och är något som väldigt många blivit drabbade av nyligen. Ockhams rakkniv etc. Om man har den här typen av symptom så är man förmodligen redan i kontakt med vården.

Jag drogs också med likanande besvär, framförallt så rusade pulsen precis som du säger bara av att resa mig upp från soffan. Mina vilopuls på nätterna var som den brukar vara, kanske lite högre än normalt bara.
På 5 min lugn skidåkning var jag uppe i min maxpuls.

Har varit hos läkare och tagit flera blodprover, EKG m.m. Har även gjort ett 24h EKG utan några avvikelser (förutom att min puls rusade helt hysteriskt, men det tyckte inte läkaren var konstigt. Jag fick hela tiden höra att det inte var onormalt hög puls, dom tog aldrig hänsyn till min vanliga puls utan dom verkade bara kolla på ett allmänt snitt).
Jag väntar fortfarande på ett för göra ultraljud, börjar ana att jag aldrig kommer få göra det. Jag började söka för mina problem i januari.

Det positiva i det hela är att jag har börjat träna som normalt nu igen och det känns rätt bra, förutom faktumet att jag är otränad då :)
Jag hade 4 månader totalt uppehålll från träning och det verkar som att kroppen har återhämtat sig nu.

Hoppas det löser sig för dig!
Jag hade liknande besvär som dig förra våren under knappt två månader. Hade även sänkt SpO2. Var övertygad om att det var Covid, men fick aldrig göra PCR. Var kontakt med vårdcentral, men fick bara till ett videomöte. Senare gjordes ett antikroppstest, men det var negativt. Fast det betyder ju inte med säkerhet att det inte var Covid.

Hursomhelst blev jag snabbt mycket bättre efter att ha gjort dessa andningsövningar. Det var som om en propp släppte:

För drygt två veckor sen blev jag vaccinerad med Pfizer. Då upprepades allt igen, men med svagare symptom. Har varit sänkt i två veckor tills för några dagar sen då jag började med andningsövningarna igen och blev bättre.

Det kan ju vara tillfälligheter och att jag har haft något annat skit i kroppen, men det kan vara värt ett försök med andningsövningar om man har den här typen av symptom.

Jag hade covid i mars. Efter 3 v hemma började jag cykla. Då med en puls som stack mot max i minsta motlut. Det gav med sig med mera träning. För en vecka sedan fick jag Mordernas vaccin. Det blev en käftsmäll med flunsasymtom. Idag är första dagen utan full dos värktabletter.

Lite uppdatering:

Varit ute två vändor denna veckan och klarade över 20km. Är så jävla stolt över mig själv...

Jag har varit på turné genom hela sjukvården sen november. Efter extremt många undersökningar är både jag och min plånbok tacksam över att man bor i Sverige kan jag säga... Många läkare och även jag själv har varit och nosat på att det kanske är psykiskt men det finns dock kliniska fynd som talar mot detta. Dels hur pulsen och hur det autonoma nervsystemet beter sig, dels några onormala värden i ryggvätskan men det är varken MS eller Parkinsson för det har de kollat...

Tack för uppdatering.
Följer detta med intresse.

Har själv problem att komma igång med träning. Har gjort ett tiotal kortare cykelpass i år och det går väldigt tungt. Igår var jag ute på en nöjesrunda på två mil i det fina vädret.
Förvånas över hur lite det behövs för att pulsen ska sticka iväg. Bara jag börjar trampa så är jag uppe i 140-150 bpm. Tar jag i det minsta eller om det kommer ett litet motlut så är pulsen uppe i 180+ direkt.

Jag har haft problem med trötthet och huvudvärk under en väldigt lång tid och på sistone även yrsel. Har kontakt med sjukvården, men verkar inte få samma hjälp som dig, tyvärr.
Vilket spår är dem inne på hos dig?

Tack för uppdatering.
Följer detta med intresse.

Har själv problem att komma igång med träning. Har gjort ett tiotal kortare cykelpass i år och det går väldigt tungt. Igår var jag ute på en nöjesrunda på två mil i det fina vädret.
Förvånas över hur lite det behövs för att pulsen ska sticka iväg. Bara jag börjar trampa så är jag uppe i 140-150 bpm. Tar jag i det minsta eller om det kommer ett litet motlut så är pulsen uppe i 180+ direkt.

Jag har haft problem med trötthet och huvudvärk under en väldigt lång tid och på sistone även yrsel. Har kontakt med sjukvården, men verkar inte få samma hjälp som dig, tyvärr.
Vilket spår är dem inne på hos dig?

Det senaste spåret var parkinsson eftersom det kan börja med att det autonoma nervsystemet (puls, blodtryck och tarmrörelser) krånglar. Gjorde en PET-kamera undersökning för nån månad sen där de sprutade in nått radioaktivt i lågdos som binder till dopamin och sedan fick jag ligga med huvudet i nån kamera. På så sätt kunde de se var och hur mycket dopamin jag hade. Det var normalt...

Nästa grej är att jag ska göra en ny MR-hjärna där de ska skanna med några andra frekvenser än förra gången. Ska även göra ett tippbrädetest för att se om jag har det som kallas POTS.

En kardiolog jag träffade för några veckor sen frågade om jag var säker på att jag inte haft covid. Jag var extremt förkyld förra våren men har ju inga antikroppar. Enligt honom har han sett både patienter utan symptom, som har antikroppar men även de som varit svårt sjuka och legat inlagda, men som sen inte haft antikroppar. Han sa även att man rent tekniskt kan kolla T-cellerna men att landstingen är "hopplösa" för att de inte vill (lägga pengar på att) kolla upp detta.

Senast redigerad av en moderator:
Lite uppdatering:

Varit ute två vändor denna veckan och klarade över 20km. Är så jävla stolt över mig själv...

Jag har varit på turné genom hela sjukvården sen november. Efter extremt många undersökningar är både jag och min plånbok tacksam över att man bor i Sverige kan jag säga... Många läkare och även jag själv har varit och nosat på att det kanske är psykiskt men det finns dock kliniska fynd som talar mot detta. Dels hur pulsen och hur det autonoma nervsystemet beter sig, dels några onormala värden i ryggvätskan men det är varken MS eller Parkinsson för det har de kollat...
Nöj dig inte med de psykiska förklaringarna. Blir så ja trött på slentrianmässiga försök att förklara än det ena och än det andra med psykologiska orsaker. Utred mkt noggrannt först dina fysiska besvär som det de är, nämligen fysiska fel.

Utred väl och acceptera inte svepande poppisdiagnoser.
Pröva bli vego ett tag, sluta med all alkohol, dra ner på snabba kolhydrater ett tag Gör riktiga sov-rutiber. Så kanske du kan få en fingervisning om du har tur. Träna regelbundet eller sluta träna helt en månad (ersätt intr träningen med "fuskträning" som timslånga promenader utan vila!

Lycka till!

Körde ett lugnt low carb-pass i Z2 efter att ha vilat ytterligare en vecka efter sprutan. Kändes rätt ok förutom snigelspåret jag lämnade efter mig. Tror möjligen jag kan ha fått viss hösnuva oxå. Lite rörigt det här.

Hade för några år sedan (troligen) hjärtmuskelinflamation i nästan ett år med den troliga anledningen att jag tränat hårt med borelia i kroppen. Tror jag besökte varenda avdelning på sjukhuset innan de testade vår teori (inte husläkarens) och hittade spår efter vad som kunde ha varit spår av hjärtmuskelinflamation. Men då hade jag redan självläkt både den och borelian och nästan ett år av sängliggande och knappt orka resa på sig hade passerat. Man kan säga att mitt förtroende för läkare har sjunkit efter det. Tog mer än året jag sov bort att återhämta mig helt.

Sensmoralen är att alltid ha med dig någon kritisk person som kan slåss för din sak när du interagerar med sjukvården och var envis. Det lär finnas en utväg. Hitta den och ge inte upp. Läkare kan mycket, doktorer mer, men ibland är de lite trångsynta.

Det senaste spåret var parkinsson eftersom det kan börja med att det autonoma nervsystemet (puls, blodtryck och tarmrörelser) krånglar. Gjorde en PET-kamera undersökning för nån månad sen där de sprutade in nått radioaktivt i lågdos som binder till dopamin och sedan fick jag ligga med huvudet i nån kamera. På så sätt kunde de se var och hur mycket dopamin jag hade. Det var normalt...

Nästa grej är att jag ska göra en ny MR-hjärna där de ska skanna med några andra frekvenser än förra gången. Ska även göra ett tippbrädetest för att se om jag har det som kallas POTS.

En kardiolog jag träffade för några veckor sen frågade om jag var säker på att jag inte haft covid. Jag var extremt förkyld förra våren men har ju inga antikroppar. Enligt honom har han sett både patienter utan symptom, som har antikroppar men även de som varit svårt sjuka och legat inlagda, men som sen inte haft antikroppar. Han sa även att man rent tekniskt kan kolla T-cellerna men att landstingen är "hopplösa" för att de inte vill (lägga pengar på att) kolla upp detta.
Skönt att höra att det görs så grundliga undersökningar, men som flera skrivit, stå på dig så länge orsaken inte är fastställd.

Ska inte gnälla i din tråd, men jag har tappat allt förtroende för den svenska sjukvården.
Min historik i korthet är följande. Är 44 år idag, fick förmaksflimmer för snart 20 år sedan, orsaken ansågs vara en hjärtmuskelinflammation. I den åldern älskade jag att både träna och festa, vilket troligtvis inte var någon bra kombination, så här i efterhand.
Idag har jag inga problem med hjärtat och står inte längre på några hjärtmediciner. Har däremot aldrig mått riktigt bra efter den här händelsen. Har känt mig trött och aldrig kunnat komma igång med träning, oftast blir jag trött flera dagar efter en liten ansträngning, som en bakiskänsla.
Det låter ju helt sjukt men har sökt på vårdcentralerna i snart 20 år för dessa problem. Har fått vissa saker uteslutna och utredda, men orsaken är ännu en gåta. Under många år har orsaken, enligt sjukvården, varit psykiska. Har fått diagnoser som depression och utmattning och varit sjukskriven i perioder. Har även efter utredning fått diagnosen ADD, vilket jag fått erfara på sistone kan vara till min nackdel, då man kan skylla min trötthet på detta.

Det blev en lång berättelse i din tråd, men jag ville bara dela med mig lite av mina erfarenheter och även komma fram till att jag själv härleder mina problem till en kraftig infektion som jag fick något år innan hjärtproblemen. Det var ju innan covid och fågelinfluensor fanns, men jag var riktigt dålig, låg hemma i över 40 graders feber i en vecka. Minns inte så mycket av händelsen idag och förstod inte allvaret då, men i efterhand ska jag nog vara tacksam att jag överlevde.

Mitt klokaste råd till dig, fortsätt kämpa!

Hade för några år sedan (troligen) hjärtmuskelinflamation i nästan ett år med den troliga anledningen att jag tränat hårt med borelia i kroppen. Tror jag besökte varenda avdelning på sjukhuset innan de testade vår teori (inte husläkarens) och hittade spår efter vad som kunde ha varit spår av hjärtmuskelinflamation. Men då hade jag redan självläkt både den och borelian och nästan ett år av sängliggande och knappt orka resa på sig hade passerat. Man kan säga att mitt förtroende för läkare har sjunkit efter det. Tog mer än året jag sov bort att återhämta mig helt.

Sensmoralen är att alltid ha med dig någon kritisk person som kan slåss för din sak när du interagerar med sjukvården och var envis. Det lär finnas en utväg. Hitta den och ge inte upp. Läkare kan mycket, doktorer mer, men ibland är de lite trångsynta.

Är inte läkare själv, men har varken CRP eller SR (sänka) visar något. Har varit hos privat kardiolog (rätt känd) som tog EKG, Ultraljud av hjärta, 24h ekg, arbets ekg... Allt var normalt där förutom att han reagerat på att pulsen beter sig onormalt när jag ställer mig upp.

Känns som att han borde märkt om hjärtat var inflammerat.

Är inte läkare själv, men har varken CRP eller SR (sänka) visar något. Har varit hos privat kardiolog (rätt känd) som tog EKG, Ultraljud av hjärta, 24h ekg, arbets ekg... Allt var normalt där förutom att han reagerat på att pulsen beter sig onormalt när jag ställer mig upp.

Känns som att han borde märkt om hjärtat var inflammerat.
Låter ju inte som att det är vad du har. Specialisterna brukar vara väldigt duktiga på sitt. Hoppas det löser sig snarare än senare. Som skrivet har jag erfarenhet kring att vara långtidssjuk och det är inget jag rekommenderar.

Finns allmänt tillgängliga t-cellstester numera. Går på runt 1700 spänn.

Och senaste vetenskapen säger att även mild covid ger immunitet, i 60-70 år.

Påminner om min kommentar ovan ang smygande svårupptäckt bakteriell lunginflammation. Njurarna också att ha extra koll på.

Hur gör man för att komma fram till att mild covid ger immunitet i 60-70 år, under vilka förutsättningar gäller förutsägelsen och hur säker är förutsägelsen?

Vad som tidigare sagts är ju att det är väldigt oklart hur länge skyddet håller och det finns ju redan nu rapporter om människor som återinfekterats.

Hur gör man för att komma fram till att mild covid ger immunitet i 60-70 år, under vilka förutsättningar gäller förutsägelsen och hur säker är förutsägelsen?

Vad som tidigare sagts är ju att det är väldigt oklart hur länge skyddet håller och det finns ju redan nu rapporter om människor som återinfekterats.
Jag kan tänka mig att någon forskare sett att immuniteten mot covid-19 fungerar på samma sätt som immuniteter mot andra coronavirus som man vet mer om.
Ren killgissning alltså!
Men förutsättningen är då att det aldrig muteras bort från immuniteten du har och att man bortser från alla möjliga "unknown unknowns". Ett lite vårdslöst uttalande kan man kanske säga då.

Påminner om min kommentar ovan ang smygande svårupptäckt bakteriell lunginflammation. Njurarna också att ha extra koll på.
Senaste läkarkontrollen upplyste min läkare att man kan vaccinera bort det absoluta flertalet variationer av lunginflammation.
Räcker med 1 spruta livsvarigt.

Enkelt beslut då tidigt i höstas.

Konstigt det inte snackats mer om detta då svår sjukdom som följd av covid -ofta är just lunginflammation.

Senast ändrad:
För några år sedan hade jag under en längre period (år) kraftig hjärtklappning, rusande puls, badade i kallsvett på nätterna och kunde snabbt drabbas av extrem trötthet. Kollade upp det här hos doktorn som inte hittade något. En dag fick jag kraftig tandvärk och det visade sig att tanden var spräckt på längden (syntes därför ej på röntgen). Tanden var infekterad. Efter att tanden dragits ut försvann alla symtom som genom ett trollslag.

Tillbaka
Topp