Det senaste spåret var parkinsson eftersom det kan börja med att det autonoma nervsystemet (puls, blodtryck och tarmrörelser) krånglar. Gjorde en PET-kamera undersökning för nån månad sen där de sprutade in nått radioaktivt i lågdos som binder till dopamin och sedan fick jag ligga med huvudet i nån kamera. På så sätt kunde de se var och hur mycket dopamin jag hade. Det var normalt...
Nästa grej är att jag ska göra en ny MR-hjärna där de ska skanna med några andra frekvenser än förra gången. Ska även göra ett tippbrädetest för att se om jag har det som kallas POTS.
En kardiolog jag träffade för några veckor sen frågade om jag var säker på att jag inte haft covid. Jag var extremt förkyld förra våren men har ju inga antikroppar. Enligt honom har han sett både patienter utan symptom, som har antikroppar men även de som varit svårt sjuka och legat inlagda, men som sen inte haft antikroppar. Han sa även att man rent tekniskt kan kolla T-cellerna men att landstingen är "hopplösa" för att de inte vill (lägga pengar på att) kolla upp detta.
Skönt att höra att det görs så grundliga undersökningar, men som flera skrivit, stå på dig så länge orsaken inte är fastställd.
Ska inte gnälla i din tråd, men jag har tappat allt förtroende för den svenska sjukvården.
Min historik i korthet är följande. Är 44 år idag, fick förmaksflimmer för snart 20 år sedan, orsaken ansågs vara en hjärtmuskelinflammation. I den åldern älskade jag att både träna och festa, vilket troligtvis inte var någon bra kombination, så här i efterhand.
Idag har jag inga problem med hjärtat och står inte längre på några hjärtmediciner. Har däremot aldrig mått riktigt bra efter den här händelsen. Har känt mig trött och aldrig kunnat komma igång med träning, oftast blir jag trött flera dagar efter en liten ansträngning, som en bakiskänsla.
Det låter ju helt sjukt men har sökt på vårdcentralerna i snart 20 år för dessa problem. Har fått vissa saker uteslutna och utredda, men orsaken är ännu en gåta. Under många år har orsaken, enligt sjukvården, varit psykiska. Har fått diagnoser som depression och utmattning och varit sjukskriven i perioder. Har även efter utredning fått diagnosen ADD, vilket jag fått erfara på sistone kan vara till min nackdel, då man kan skylla min trötthet på detta.
Det blev en lång berättelse i din tråd, men jag ville bara dela med mig lite av mina erfarenheter och även komma fram till att jag själv härleder mina problem till en kraftig infektion som jag fick något år innan hjärtproblemen. Det var ju innan covid och fågelinfluensor fanns, men jag var riktigt dålig, låg hemma i över 40 graders feber i en vecka. Minns inte så mycket av händelsen idag och förstod inte allvaret då, men i efterhand ska jag nog vara tacksam att jag överlevde.
Mitt klokaste råd till dig, fortsätt kämpa!