Lantmäteriet släpper kartor

jansson99

Aktiv medlem
Från pressmeddelandet:

Lantmäteriet har beslutat att släppa sin småskaliga kartinformation som öppna data. Det innebär att såväl allmänhet som privata och offentliga aktörer får fri tillgång till många av de kartor som används i samband med friluftsliv, transporter och översiktlig planering.

– Det är ett viktigt steg mot ett fullständigt öppnande av geografiska data, säger Lantmäteriets generaldirektör Bengt Kjellson.

Läs pressmeddelandet här: http://www.lantmateriet.se/sv/Nyhet...teriet-slapper-smaskalig-kartinformation-fri/

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ä N L I G E N !
>
> +T

:D

+1

Vad är det som är nytt? De släppte ju hela Terrängkartan, fjällkartan, topografiska kartan, fastighetskartan m.fl. för gratis utskrifter redan för ett par år sedan..

http://kso2.lantmateriet.se/#

Vad jag kan förstå är det själva rådatan de nu skall släppa så man kan meka ihop egna kartor med olika data.

KONAmi skrev:
> Vad är det som är nytt? De släppte ju hela
> Terrängkartan, fjällkartan, topografiska kartan,
> fastighetskartan m.fl. för gratis utskrifter
> redan för ett par år sedan..
>

Jamen visst, alla vill ju ta med sig a4 utskrifter på kartor nu för tiden. Karta i gps och mobiltelefoner är bara en fluga.

Sherpa skrev:
> KONAmi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det som är nytt? De släppte ju hela
> > Terrängkartan, fjällkartan, topografiska
> kartan,
> > fastighetskartan m.fl. för gratis utskrifter
> > redan för ett par år sedan..
> >
>
> Jamen visst, alla vill ju ta med sig a4 utskrifter
> på kartor nu för tiden. Karta i gps och
> mobiltelefoner är bara en fluga.

aaa, du tänker så :) Jag kör själv alltid med printad karta så jag reflekterade inte ens över användningen till gps/telefon. Men då förstår jag poängen :)

geologen skrev:
> Om de nu bara släppte laserhöjddatabasen fri
> också!

Det vore svinmulligt!

geologen skrev:
> Om de nu bara släppte laserhöjddatabasen fri
> också!

Hade varit bra för orienterings klubbarna :)

Exemplarisk grund för att rita orienteringskartor.

skogsmulle101 skrev:
>
> Jag har på Lantmäteriet.se tagit fram topo
> länge. Vad e nytt?

Digitalt kartmaterial i vektorform från Lantmäteriets hemsida kostnadsfritt? Hur då?

Hoppas någon knåpar ihop en karta i lämpligt format för smarttelefonen, något i stil med vad vi har i Finland: En detaljerad offline karta i Garmin-format för hela Finland, en fil på 1,7 GB. Fungerar utmärkt i OruxMaps för Android.

Givetvis har man papperskartor när man är ute, men ibland kanske man befinner sig någonstans man inte skrivit ut kartor för.

Alfsomfan skrev:
> Vad man som privatperson ska med las-data vet jag
> inte. Jag använder det ibland i jobbet. STOORA
> mängder data...

Datan i sig är kanske inte så intressant för normalpersonen men någon klipsk människa lär göra något användbart av det.

Är det någon som vet ett vettigt, användarvänligt program (för normalkorkad person), där man kan öppna Lantmäteriets översiktskarta? Jag har laddat ner filerna och och laddat ner GRASS, en gis-programvara. Men jag fattar ingenting.

Jag har använt ett som heter Quantum tidigare, det var någon form av open sourceprogram som jag fick testa för att min brorsa var med och kodade det. Vet inte om det är bättre, men jag förstod mig på det iaf, så det måste vara rätt enkelt.

Hakar på.

Karta + iPhone 6 plus - för nån som är tekniskt bevandra men inte geografiskt dvs jag skulle vilja få in en vettig karta i luren.

Vilken app? Hur får man in lantmäteriets karta t.ex.

När jag var i fjällen köpte jag en onlinekarta av Calzio eller vad de hette - Funkade fint på Keb och däromkring,

Vilket format är det på de filer du laddat ned? Om det är något rasterformat som tex Tiff så kan du öppna dem med vilken bildläsare som helst. Är det däremot shape (.shp) så behöver du en GIS-programvara och de verkar tyvärr vara skapade av nördar för nördar. Exempel: enkla sökvillkor som i word återfinns under sök/ersätt kräver SQL-strängar i QGIS...

Snart kommer någon att hävda att QGIS är lättanvänt, men nej. Att i QGIS konvertera shapefiler till något som är begripligt för ögat innebär definitivt en rejält brant inlärningskurva för normalanvändaren.

Mitt råd är att du väntar in rasterfilerna om de inte är tillgängliga ännu. Eller avvaktar tills någon annan gör grundarbetet med shapefilerna.

Det är bara GIS-data som är tillgängligt nu och det står på Lantmäteriets hemsida att man behöver GIS-programvara. Men det verkar ju vara lite snårigt...

Det finns plugin:er som konverterar det Du stoppar in i QGIS till Garmins IMG-format. Har inte testat men tänkte göra det inom kort.

Sweet. Provade att släppa ner lite kmz-filer i custommaps-katalogen på min Oregon 600. Finns tydligen en begränsning på hur många custommaps man kan ha, typ 5, men annars funkar det kanon.

Tänk om de nu kunde komma in i nutiden och släppa allt fritt. Inklusive laserhöjddatan. USA är ett föregångsland och ett föredöme här!

Om man redan har Friluftskartan PRO v4 över sitt önskade område, är det då någon ide att börja labba med ovanstående kartfiler? Vad skiljer?

Att sälja laserdata till skogsindustrin är nog en av Lantmäteriets större inkomstkällor, så det lär dröja innan den släpps.

Hur som helst så har jag genom mitt jobb tillgång till både den obearbetade laserdatan och höjdmodellen för min kommun. Nördigt kul att jämföra lutningarna på de lokala backarna. Till exempel visade sig "mördarbacken" bara vara 9° som mest.

Ja, felet är att Lantmäteriet är tvingat att tjäna pengar. Samhällsnyttan är helt bortprioriterad. Som sagt, USA leder stort. Bara att ta efter.

Bilagor

• kmz-problem.png
    kmz-problem.png
    8.2 KB · Besök: 101
Men snälla, hur gör ni då!? tar några utvalda tiles (KMZ-filer). Lägger i valfri katalog (eller den föreslagna). Väljer filen och "plupp" så funkar det. Eller? :)

Sådan tur hade inte jag... :( Ska prova med något annat än Locus tror jag, har läst om fler som haft problem med KMZ i den appen.

Det funkar på min Garmin Edge 1000 dock :) men känns inte helt bra på den, trögjobbat också.

Jag laddar ner filen direkt i mobilen, när mobilen frågar vilket program jag vill öppna filen i väljer jag Locus. Man måste öppna Locus en gång innan så att den kan skapa alla mappar och sånt.

När Locus säger att den saknar punkter eller något sånt trycker man bara ok. Hela processen ser ut såhär:

Screenshot_2016-02-26-15-32-18.png

Screenshot_2016-02-26-15-32-28.png

Screenshot_2016-02-26-15-33-00.png

Senast ändrad:
går det att importera rutter från strava eller trailforks till exempel och få upp över terrängkartan i locus maps? hade varit det perfekta

Tillbaka
Topp