Lantmäteriet släpper kartor

Jag får det inte att funka med Locus map! Nästan iallafall...
Kartbilden med lantmäteriets karta syns efter man laddat ner den och så länge appen är igång men när man öppnar appen igen är dom borta. Då måste jag trycka på "importera data" och importera dom från sd-kortet. När man ska använda appen igen är dom borta. Får ni det och funka?

Lulle sa:
Jag laddar ner filen direkt i mobilen, när mobilen frågar vilket program jag vill öppna filen i väljer jag Locus. Man måste öppna Locus en gång innan så att den kan skapa alla mappar och sånt.
men vad sjukt. Gör jag så funkar det!

Bilagor

• Screenshot_2016-02-26-19-33-39.png
    Screenshot_2016-02-26-19-33-39.png
    882.9 KB · Besök: 429
geologen sa:
Ja, felet är att Lantmäteriet är tvingat att tjäna pengar. Samhällsnyttan är helt bortprioriterad. Som sagt, USA leder stort. Bara att ta efter.

Nä, LM får inte tjäna pengar. Det var därför de knoppade av Metria AB som nu är en halvstatlig konsultdrivande verksamhet inom kart och mätbranchen.

Jag hade samma problem att allt försvann efter jag stängt ner appen. jag gjorde som oskaren och la filerna i "mapitems"
Efter detta måste jag trycka på knappen mellan gps och kart symbolen och välja items där kan jag aktivera alla filer och dom laddas automatiskt efter omstart

jansson99 sa:
geologen sa:
Ja, felet är att Lantmäteriet är tvingat att tjäna pengar. Samhällsnyttan är helt bortprioriterad. Som sagt, USA leder stort. Bara att ta efter.

Nä, LM får inte tjäna pengar. Det var därför de knoppade av Metria AB som nu är en halvstatlig konsultdrivande verksamhet inom kart och mätbranchen.

Ok, samma sak, annat namn.

kangan10 sa:
Jag hade samma problem att allt försvann efter jag stängt ner appen. jag gjorde som oskaren och la filerna i "mapitems"
Efter detta måste jag trycka på knappen mellan gps och kart symbolen och välja items där kan jag aktivera alla filer och dom laddas automatiskt efter omstart
gjorde så också. Funkar bra. Nu kan jag bara starta Locus så funkar det. Konstigt. Inte så Locus själva ville att man skulle göra ?

geologen sa:
jansson99 sa:
geologen sa:

Metria köper data från Lantmäteriet på samma sätt som andra kommersiella aktörer. Problemet är att Lantmäteriet inte får anslag (eller i alla fall inte fullt) för den här verksamheten utan den måste finansiera sig själv.

På temat öppna data har Naturvårdsverket i årets regleringsbrev fått i uppdrag att "utveckla förutsättningarna för användarvänlig information för olika digitala plattformar" för skyddade områden men även uppdrag rörande det svenska ledsystemet. Det pågår redan ett projekt för att släppa mer detaljerad information om leder (och andra friluftslivsanordningar) än det som finns hos Lantmäteriet som öppna data, men det ligger en bit bort. Om projektet flyter på så kommer det ut något innan årets slut. Det kommer säkert att vara intressant för det här forumet.

Yeti sa:
Hoppas någon knåpar ihop en karta i lämpligt format för smarttelefonen, något i stil med vad vi har i Finland: En detaljerad offline karta i Garmin-format för hela Finland, en fil på 1,7 GB. Fungerar utmärkt i OruxMaps för Android.

Givetvis har man papperskartor när man är ute, men ibland kanske man befinner sig någonstans man inte skrivit ut kartor för.
Vad är det för detaljnivå på fjäll- och terrängkartorna jämfört med den här finska kartan? 1,7 GB låter väldigt lite jämfört med de svenska kartorna?

heb sa:
geologen sa:
jansson99 sa:
geologen sa:

Metria köper data från Lantmäteriet på samma sätt som andra kommersiella aktörer. Problemet är att Lantmäteriet inte får anslag (eller i alla fall inte fullt) för den här verksamheten utan den måste finansiera sig själv.

På temat öppna data har Naturvårdsverket i årets regleringsbrev fått i uppdrag att "utveckla förutsättningarna för användarvänlig information för olika digitala plattformar" för skyddade områden men även uppdrag rörande det svenska ledsystemet. Det pågår redan ett projekt för att släppa mer detaljerad information om leder (och andra friluftslivsanordningar) än det som finns hos Lantmäteriet som öppna data, men det ligger en bit bort. Om projektet flyter på så kommer det ut något innan årets slut. Det kommer säkert att vara intressant för det här forumet.

Det låter bra med ledsystemsinventering?

Bra jag blev uppdaterad, har helt missat detta. De topografiska kartorna på Hitta.se och på lantmäteriets hemsida är ju klart mindre grötiga än terrängkartan från lantmäteriet. I så fall är den tryckta versionen av terrängkartan bättre. Tycker de har fuckat upp lite med tertängkartan i digital version.
Men väldigt användbart i sin helhet, särskilt om man kombinerar tryckt karta och gps apparna.

Senast ändrad:
Max_max sa:
Bra jag blev uppdaterad, har helt missat detta. De topografiska kartorna på Hitta.se och på lantmäteriets hemsida är ju klart mindre grötiga än terrängkartan från lantmäteriet. I så fall är den tryckta versionen av terrängkartan bättre. Tycker de har fuckat upp lite med tertängkartan i digital version.
Men väldigt användbart i sin helhet, särskilt om man kombinerar tryckt karta och gps apparna.
+1 jag har använt Lantmäteriets karta digitalt både i Kartex och andra program inkl mobilen. Den är ingen höjdare verkligen, bra som komplement till nåt annat dock.

Den här Hitta.se appens karta är ju däremot väldigt trevlig!! Undrar om man kan ladda ner en sektion för offlinebruk?

ps. ang lantmäteriets onlinekarta tycker en kollega den är fruktansvärt irriterande då man inte kan ställa en viss skala när man skriver ut en bit. Alla har olika krav :)

Bilagor

• Screenshot_2016-02-28-12-02-59.png
    Screenshot_2016-02-28-12-02-59.png
    22.1 KB · Besök: 392
Jag gillar verkligen Google Maps API som används på vissa träningssiter för att kunna plotta rutter etc. Varför jag gillar det är att man enkelt kan välja att följa vägar eller inte.
Däremot är inte själva kartan så bra.
Nu är det ju så fint att Google Maps API tillåter att man lägger in egna kartor i lager ovanför själva kartan.
Nu är ju frågan vem som först konverterar Terrängkartan så den funkar vettigt i Google Maps API (det finns vissa begränsningar som filstorlek om man läser in KML/KMZ tex men å andra sidan finns andra vägar att gå också)

Det jag själv skulle vilja ha (och som jag försöker luska lite kring, men jag tror inte jag har riktigt kunskapen som krävs) är alltså möjligheten att skapa rundor som tex på Garmin Connect, jogg.se/cykla.se men med möjlighet att slå av/på ett lite genomskinligt lager av terrängkartan.
Omöjligt lär det inte vara...

eketjall sa:
Jag gillar verkligen Google Maps API som används på vissa träningssiter för att kunna plotta rutter etc. Varför jag gillar det är att man enkelt kan välja att följa vägar eller inte.
Nu är det ju så fint att Google Maps API tillåter att man lägger in egna kartor i lager ovanför själva kartan.
Nu är ju frågan vem som först konverterar Terrängkartan så den funkar vettigt i Google Maps API (det finns vissa begränsningar som filstorlek om man läser in KML/KMZ tex men å andra sidan finns andra vägar att gå också)

Det jag själv skulle vilja ha (och som jag försöker luska lite kring, men jag tror inte jag har riktigt kunskapen som krävs) är alltså möjligheten att skapa rundor som tex på Garmin Connect, jogg.se/cykla.se men med möjlighet att slå av/på ett lite genomskinligt lager av terrängkartan.

Locus maps till Android har den funktionen, att lägga kartor på varandra med olika genomskinlighet. Bland annat heatmap från strava på en vanlig karta, ascoolt! Och jag tror du kan rita ut rutter där.

AX3L sa:
eketjall sa:

Locus maps till Android har den funktionen, att lägga kartor på varandra med olika genomskinlighet. Bland annat heatmap från strava på en vanlig karta, ascoolt! Och jag tror du kan rita ut rutter där.
Jag har löst mitt önskemål lite halvt genom att "låna" tiles från hitta.se och visa dom via Google Maps API.
Men det där med Strava heatmap lät ju intressant. Hur exakt får man in den i Locus?

Gröna kartan finns redan i en gratis app "Topo" nåt. Den har inte så bra funktioner men räcker som komplement till open street map som är bättre på allt - utom just terräng, främst höjdkurvor.

men detta blir kul att testa!

EDIT Sweden Topo Maps heter den.

Gröna kartan finns redan i en gratis app "Topo" nåt. Den har inte så bra funktioner men räcker som komplement till open street map som är bättre på allt - utom just terräng, främst höjdkurvor.

men detta blir kul att testa!

EDIT Sweden Topo Maps heter den.

Är inte helt säker men tror att Topo-någonting använder Lantmäteriets fria data i rasterformat. "Min Karta" använder samma data i vektorformat vilket ger betydligt större möjligheter till funktionalitet och utveckling. Nu låter jag som en säljare men det är iof. det vi Regionala Geodatasamordnare på Lantmäteriet är i någon måtta.

Testa gärna att köra webbversionen i mobilen

Den har samma grunddata som Min Karta + ANNAT med lite mer funktionalitet. GPS-spårningen funkar dock bättre i mobilappen.

Är inte helt säker men tror att Topo-någonting använder Lantmäteriets fria data i rasterformat. "Min Karta" använder samma data i vektorformat vilket ger betydligt större möjligheter till funktionalitet och utveckling. Nu låter jag som en säljare men det är iof. det vi Regionala Geodatasamordnare på Lantmäteriet är i någon måtta.

Den har samma grunddata som Min Karta + ANNAT med lite mer funktionalitet. GPS-spårningen funkar dock bättre i mobilappen.

Toppen. Det är kul med kartor
En lustig detalj är att gröna kartan i view ranger kostar 900 spänn. Oklart om de historiskt betalt något eller om det är paketeringen som de tar betalt för.

Det man skulle vilja är att skriva en overlay till OSM med höjdkurvor från gröna.
Eller ok, en overlay med stigar från OSM till gröna vore ännu bättre.

Hojtar du till här när android dyker upp med? :)

Toppen. Det är kul med kartor
En lustig detalj är att gröna kartan i view ranger kostar 900 spänn. Oklart om de historiskt betalt något eller om det är paketeringen som de tar betalt för.

Det man skulle vilja är att skriva en overlay till OSM med höjdkurvor från gröna.
Eller ok, en overlay med stigar från OSM till gröna vore ännu bättre.
Något sånt jag försökte i länken i min signatur, även om jag mest hade hela kartor. Men för ett tag sedan började overlays i Locus fungera för fler kartor, bland annat Topografiska kartan från utsidan-Örnsätrarn, så jag har funderat på att uppdatera.

Edit: https://happyride.se/forum/read.php/1/3120833/3120960

Säljer de verkligen Gröna Kartan? Den produkten lades ned för 10+ år sedan och ersattes av Terrängkartan. antingen har de missat att uppdatera namnet och/eller tar de bra betalt för material som idag är licensfritt.

Senast ändrad:
Säljer de verkligen Gröna Kartan? Den produkten lades ned för 10+ år sedan och ersattes av Terrängkartan. antingen har de missat att uppdatera namnet eller så tar de bra betalt för material som idag är licensfritt.

De kallar det väl premium map. Gröna hittade jag på själv. Oavsett är det väl licensefritt nu?

/Vi som fortfarande säger Wessels

De kallar det väl premium map. Gröna hittade jag på själv. Oavsett är det väl licensefritt nu?

/Vi som fortfarande säger Wessels
Aha, undrade mest om Viewranger hade så dålig koll på sina kartunderlag. Ja, det stämmer att Terränkartan är licensfri idag. I samma veva slutade Lantmäteriet att själva ge ut de tryckta kartorna.

Aha, undrade mest om Viewranger hade så dålig koll på sina kartunderlag. Ja, det stämmer att Terränkartan är licensfri idag. I samma veva slutade Lantmäteriet att själva ge ut de tryckta kartorna.

Jag undrar om de fått ett email från lantmätaren själv för nu är det billigare och de kallar det premium + Sweden Maps.

Jag kan dock inte ta gift på att jag inte inbillat mig alltihop
Screenshot_20200319-121723_ViewRanger.jpg

Är det appen "Min karta" som du skulle säga till om eller finns det något ännu bättre på gång?

Jag använde den på semestern och tycker att den fungerar riktigt bra. Det finns intressant information på alla de olika karttyperna: zoombar karta, foton, historiska foton och fastighetsgränser. Kartan med "lutnings-skuggning" fungerande bra för att hitta de intressantare ställena i en småkuperad skog.

För fjällvandring och liknande skulle det vara bra med offline-lagring av data.

Tillbaka
Topp