Lapierre Zesty, nån som har en? + allmäna AM storleksfrågor

Dewil

Medlem
Lite kryptisk rubrik kanske men hursomhelst. Har bestämt mig för en Lapierre Zesty 514, är det någon här på happy som har en och isåfall vilken storlek kör ni samt hur långa e ni?

Enligt Lapierres hemsida ska jag som är 181 cm ha en Large. Den är 50 cm från bb till sadelstolpe och ca 61½ cm överrör. Det låter ganska mycket tycker jag jämfört med ex min 18" GT lightning som e 57½ cm överrör och enligt min smak bekväm men det e ju trots allt en xc, ska inte AM-hojar va lite kortare:S ... Alan på Häggs tyckte oxå att det lät som de hade stora stolekar och tyckte Medium was the way to go.

Ni som kör andra AM-hojar, hur långa e ni o vilken storlek på ram har ni? Framförallt överrör som är intressant.
Bring it on!
//Will

Håller med om att det låter stort. Jag är 187 och har 62 cm ETT och 75 mm styrstam. Skulle kunna tänka mig nån cm kortare.

/johan

Är det 615 mm effektiv topprörslängd? Kolla lite hur de mätt, det låter lite långt på en AM-hoj.

Ett tips är att sätta ihop ett exellark med måtten på lite olika cyklar som du tycker är intressanta samt sådana du provcyklat. Då får du lättare en uppfattning om hur olika geometrier skiljer sig åt inom just den nisch du är intresserad av.

Det blir även helt annorlunda beroende på hur vevpartiet är placerat i förhållande till lutningen på sadelröret.

reach och stack är två nya(re) termer inom geometrivärlden, som det skrivits tidigare om här på forumet. Dessa svarar bättre för de man upplever inom de delar av cykelsporten där man står upp mer än sitter ned.

En kortare styrstam kan mycket väl överlappa storlekar när det kommer till TT.

//K

Den låter lite lång för dig.

Jag är 187cm och kör 600mm topprörslängd och 60mm styrstam. I kortaste laget men kanon för teknisk utförsåkning och den inriktningen på AM!

Du borde sikta in dig på max 600 i topprörslängd med din längd skulle jag säga. Beror ju lite på styrstam också, men 600 + 60/70 borde bli bra.

Håller med om att reach och stack är bra mycket bättre mått eftersom de inte är relativa. Problemet är väl att inte alla tillverkare anger det ännu. Särskilt inte de franska eftersom det är ett amerikanskt påfund.

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet bara att en kollega har en och den är rysligt fin. Har bara sett den en gång så jag minns inte vad han hade för storlek men jag kan fråga honom. Tror han är runt 1,80

Kollade med kollegan, han är 1.79 och har en Medium Zesty vilket var perfekt. Large var för stort tyckte han. Så köp en medium nu ;-)

Jag tror det var ett test av just den hojen i senaste MBR, kan kolla om de skrev något intressant (läs: konstigt) om geometri och storlekar när jag kommer hem.

Japp, det är det. Både av Zesty och Spicy faktiskt. :)

Båda verkar vara toppenhojar med bra finish, men dubbelkolla storlekarna.

cactuz skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror det var ett test av just den hojen i
> senaste MBR, kan kolla om de skrev något
> intressant (läs: konstigt) om geometri och
> storlekar när jag kommer hem.

Nu strular min digitala MBR-prenumeration men ur minnet tycker både MBR och MBUK att Lapierre överlag är långa, både Zesty och Spicy. Jag slängde ett öga i geometritabellen på Zesty och skulle själv (184 cm) våndas mellan att välja mellan 600 eller 615 mm ETT. 600 + 50-60 mm styrstam eller 615 + 40-50 mm... Värt att notera är att ramens styrrör också blir högre, hela 15 mm. Vill du kunna få ner styret kan det vara en faktor att ta med i beräkningarna.

Oj, massa svar som jag missat! Fan va svårt dethär var! Så mycket olika bud från alla håll o kanter! :S Skickade mail till James Blackwell som är testpilot för långtidstest av en Zesty i MBUK och han tyckte jag skulle ha Large:

"Hi there William. I am 5, 7” (170cm) and ride the medium which is spot on. If you are 5, 11” (180 cm) then a large would fit you as I think you will find the top tube to short and the ride to cramped on a medium. Lappierre are awesome bikes and you will not regret buying one! Hoep this helps Regards James"

Sen tycker Siwert eller vad han heter på Häggs att Large låter långt.

I Lapierre-tråden på MTBR tycker de Large ska passa:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=364897

och likaså om man ska följa Lapierres rekomendationer:
http://www.lapierre-bikes.co.uk/lapierre/StaticController/choose-size-VTT

Sen läste jag i ngt tyskt forum där de tyckte Large.

Hursomhelst känns det svårt som fan. Jag skickar med en bild på geometrin med.

Är det någon som kan förklara begreppen: Reach och stack?
lp_zesty_09.gif ht=458

Storlek är en smaksam och du ligger precis mitt emellan två.. svårt! Jag tror att svaret på frågan ges delvis av hur lång styrstam du vill köra och hur mkt utförs eller uppförs-prioritet du vill ha. En medium med 60-styrstam blir mest lekfull, en medium med 70-90mm styrstam blir lite mer trampinriktad osv. Tänk på att om du ska köra AM som i att det inbegriper en del utförsåkande och tekniskt lekande så vill du kanske inte ha en XC-utsträckt position på cykeln.

Ska se om jag kan kolla hemma sen vad Dirt sa om storlekarna.

Du kan inte sticka till Häggs och prova en?

Westman skrev:
på att om du ska
> köra AM som i att det inbegriper en del
> utförsåkande och tekniskt lekande

Om ha inte ville det så borde han köpa en annan hoj, inte ha en annan styrstam. :)

Pratade just med Häggs och han plockar hem både en Medium och en Large så det e bara att åka ner med lönen o provcykla!=)

Enligt mina efterforskningar så blir det ändå billigare o köpa från Häggs, sen att ha chansen att provcykla rätt storlek e ju ovärderligt! ungefär 3 veckors olidlig väntan nu då!:P

Dewil skrev:
> Pratade just med Häggs och han plockar hem både
> en Medium och en Large så det e bara att åka ner
> med lönen o provcykla!=)

Helt grym service!
Jag satsar en femma på att det blir en medium :)

/Johan

Tja, vi får se vad det landar på! Lägrena för Large/ Medium e ju ungefär lika stora så det känns så jäkla skönt att få chansen att provcykla.

Någon annan som går i köptankar kring en lapierre?

JojjeM skrev:
> Dewil skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pratade just med Häggs och han plockar hem
> både
> > en Medium och en Large så det e bara att åka
> ner
> > med lönen o provcykla!=)
>
> Helt grym service!
> Jag satsar en femma på att det blir en medium :)
>
> /Johan

lapierre verkar vara sjyssta ramar. Ska själv köpa en lite lättare utförsåkarram att användas till tävlingar som megaavalanche
Ang sizen så är ett test irl med lite olika styrstammar det bästa. Jag hade nog kört på en large med 40-50stam och jag är 182

Ja, jag har läst om den i en del engelska mtb-tidningar o den går riktigt bra kritik överallt. Sen att den e lätt o snygg gör ju inte saken sämre. Verkar vara bästa kompromissen för nån som vill kunna cykla både upp o ner!

Robert skrev:
> Lapierre Zesty verkar ju vara en toppencykel
> enligt Bikeradar.
> http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/m
> ountain/product/zesty-08-31095

Nu har jag provrullat en medium med 90 styrstam tror jag det var. Helt perfekt för mig med mina 181. Hade möjligtvis gått ner till 70 styrstam. Topprörslängden var helt perfekt. Så jag tror fortfarande stenhårt på (M) :)

Jag som är 1.75 hade velat ha medium, så jag sätter min femma på large. Kort styrstam är bäst imho, 50-60mm gillar jag om cykeln skall vara luftburen ibland.

Cykeln är kanonläcker förresten :)

Dewil: Har också tittat på Lapierre. Tycker de är ruggigt fina, för min del är det främst X-control som lockar. Tycker dock som du att geometrin känns lite underlig och hamnar också lite mellan storlekarna (är 178 lång). Är därför tveksam till att en Lapierre kommer passa mig. Skulle dock kunna tänka mig att testa en. Har du bestämt när du ska åka till Häggs? Skulle kunna tänka mig att hänga på om jag får och bor på vägen så att det inte blir extra resande.

/Leif...

Allvarligt, kan man verkligen inte anpassa sig själv (ev med hjälp av olika styrstammar) så att man kan ha någon av två cyklar som skiljer 15 mm i effektiv överrörslängd?

/Johan

Allvarligt så är det dessutom inget konstigt med deras geo. Jag som till vardags har en Yeti 575 Medium 18,5" satt helt perfekt på en Medium. Verkligheten och teorin stämmer kanske inte riktigt överens här för det var verkligen inget märkligt med den. Den känns som en vanlig ~18" ram.

Tjena! Vet inte riktigt när det blir men skulle tippa på om 3-4 veckor när han fått hem och monterat ihop hojarna. En kompis och ev en sambo ska med och jag åker snabbaste vägen från gbg. Inga problem att du hakar på om det bara finns plats o inte bor för långt åt h-vete! ;)

leggo skrev:
> Dewil: Har också tittat på Lapierre. Tycker de
> är ruggigt fina, för min del är det främst
> X-control som lockar. Tycker dock som du att
> geometrin känns lite underlig och hamnar också
> lite mellan storlekarna (är 178 lång). Är
> därför tveksam till att en Lapierre kommer passa
> mig. Skulle dock kunna tänka mig att testa en.
> Har du bestämt när du ska åka till Häggs?
> Skulle kunna tänka mig att hänga på om jag får
> och bor på vägen så att det inte blir extra
> resande.
>
> /Leif...

Fel håll för mig tyvärr, bor i Norrköping. Får försöka ta mig dit ändå på ngt sätt. (Har inte bil)
Har iofs fullt upp ändå i vår, kanske får bli i sommar.

Lycka till i vilket fall, hoppas att någon av cyklarna passar dig.

Mvh, L...

leggo skrev:
> Fel håll för mig tyvärr, bor i Norrköping.
> Får försöka ta mig dit ändå på ngt sätt.
> (Har inte bil)
> Har iofs fullt upp ändå i vår, kanske får bli
> i sommar.
>
> Lycka till i vilket fall, hoppas att någon av
> cyklarna passar dig.
>
> Mvh, L...

Oki! Ja någon av dem kommer ju utan tvekan passa o sen ska det cyklas i göteborgs alper änggårdsbergen)

Dewil: Hur gick det blev det någon hoj?
Är själv sugen på en Lapierre, vore skoj med lite feedback vad du tycker om den osv.
Själv är jag lite splittrad mellan Zesty o spicy vet inte riktigt vilken som skulle passa mig bäst.
Men antar att Zestyn klarar av det mesta plus att den lär vara lite rappare i uppförsbackarna.

Imorgon bär det av till Myresjö då Häggs fått in både Large och Medium. Kruxet var att Large kom ungefär en månad innan o medium kom i onsdags, men nu e båda där o redo att provcyklas av mig!=)

09.00 bär det av=) Känner mig som ett barn innan julafton. Kommer lämna feedback senare vilken storlek det blev och mina intryck av hojen.=)=)=)

Såpp! Då var den hämtad o jag e några tusen fattigare. Det blev en massa testande fram o tillbaka mellan Medium o Large, verkligen inget lätt val. Tillslut föll det dock på Large eftersom jag tyckte att jag stod lite för böjd över cykeln på medium och kom lite för mycket över framhjulet, om det låter logiskt hos nån. på large kändes det mer som jag stod neutralt mellan hjulen.

Väldigt fin finish på grejjerna! Lapierres egna komponenter känns påkostade o fina med svareloxerad yta och laseretsade loggor m.m. nu är det bara ut o cykla som gäller.

Nån som e sugen på en så finns det en fin medium hos häggs ;)

Dewil skrev:
> Ni som kör andra AM-hojar, hur långa e ni o
> vilken storlek på ram har ni? Framförallt
> överrör som är intressant.
> Bring it on!
> //Will

Är 179cm med 84cm grenmått. Kör med två olika AM cyklar, en hardtail(17.5") och en FS(19").

Topprörsmått(effektivt mått, horizontellt mätt från styrrör<>sadelstolpe):

17.5" Cotic Soul, 23.25"(59.05cm) topprör
19.0" Santa Cruz Bullit, 23.5"(59.69cm) topprör

Gillar ramar som funkar ihop med korta styrstammar. Har en 90mm på Soulen och en 75mm på Bulliten. Cykeln blir på så sätt kvickstyrd och funkar bättre utför.

/Leo

Aha, det var en gammal tråd! :-) Låter som du valde rätt ändå, ska du cykla i skogen med cykeln och inte bara bomba på utför så låter en Large klockren. Haka på imorgon, då blir det AM cykling till Våffelstugan i Jonsered. ;-)

/Leo

cjmax skrev:
> Va fint, grattis! Då kan du ju hänga med här,
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1120277,
> imorgon! :-)
>
>
> /CJ

Fan det e lockande asså men jag vill nog börja med någon form av uppvärmning å få hoj, knän, kondis och läderhud på röven rätt inkörda och inställda. Ser ut som riktigt fin natur med repbroar o sånt.

Jag ska nog försöka mig på en liten räd i ängårdsbergen för o se att allt funkar, nån som har samma planer?
Här kommer lite bilder på pärlan =)
DSCF0834.JPG ht=544

DSCF0838.JPG ht=544

DSCF0837.JPG ht=544

Tillbaka
Topp