Lapierre Zesty, nån som har en? + allmäna AM storleksfrågor

åååh gud vilken snygg hoj. Grattis som fan. Ser riktigt rolig ut också, det blir nog många sköna timmar på den!

Fantastiskt snygg hojjpa!

Jag är sugen på en sån jagsjälv men jag undrar lite hur den är... den har ju rätt lång hjulbas och rätt långa kedjestag. Är den svår att dra upp på bakhjulet? Är det mycket ryck för att kunna droopa tl plAat? Inte för att jag droopar till plaAt FROST-style men man dropar ju på stigarna från å till.

Stalle

Tackar, håller med er. Tycker faktiskt hon e snygg som fan!=) Får se hur svår eller lätt den e att leka med men det ska nog inte va omöjligt om man bara e lite skillad (vilket jag iofs inte är men hoppas kunna bli!)

Snygg som attan! Den ser lätt ut den där, skulle vara kul att få höra vad du tycker om den när du har testat i skogen.

Efter att ha fått se den live och fått en liten asfaltsprovrunda kan jag meddela att den är sjukt snygg, lätt som en fjäder och alldeles för stor för mig (170cm).. Grym finish och hög pimpnivå =)

Då blev man ju inte direkt mindre köpsugen... =P
Grattis till en nice hoj hoppas kunna joina "Lapierre-klubben" snart jag med fattas en liten hög pengar bara...

Ja det blev en liten sväng idag och jag känner mig väldigt nöjd med hojen. Uppför e ju aldrig kul men det funkade som jag förväntade mig av en heldämpad hoj med 140 mm slaglängd, känns och är inte tung utan det är snarare att man är lite ovan vid att ha dämpning bak och cykla uppåt.

Jag tyckte att jag kände mig väldigt snabbt hemma på den och den är väldigt kvick att kasta från sida till sida när man susar fram mellan träden. Helt klart känner man sig trygg på den och vågar lite mer än man annars kanske skulle vågat. Storleken känner jag inte längre några somhelst frågetecken kring utan för mig känns den helt perfekt,

Kommer nog satsa på andra trampor dock. Nu är det stora BBB flats som jag upplevde tog i lite för ofta. Funderar på CB acid som Erika hade, de verkade bra.

På det hela är jag väldigt nöjd med mitt köp och hade riktigt kul ute med gubbarna o gumman.=)

Många verkar klaga över hög bb och standover på LaPierre, både på Zesty, Spicy och Froggy, jag har letat lite men inte hittat några mått.

Dewil, skulle du kunna mäta standover och bb-height. Nu tror jag visserligen att jag skulle gå på en storlek mindre, men det ger väl en fingervisning iaf.

En fråga till (nu när ingen svara), hur feta däck går det att kränga på den? Någon skrev 2.35 och det tycker jag är klent, men stämmer det verkligen?

Såg inte att du hade skrivit! BB-höjden är: 34 cm och standover mätt på mitten av toppröret är 82cm. Vad det gäller däcken har jag 2.35 på nu och ca en cm tillgodo på sidorna och 2 cm upptill, så fetare däck e nog inget större problem men sen varierar det ju från tillverkare till tillverkare.

Hoppas det hjälpte lite iaf!

Super, tack för svar. Både Zesty och Spicy har verkligen fått fantastiskt bra recensioner. Den ligger bra till fortfarande om eller när det är dags för mig att skaffa en till hoj.

Drar upp en gammal tråd då jag står i samma val och kval som trådskaparen.
Är själv 179 kort och har verkligen fått blandade svar ang. vilken jag ska välja.

Just nu lutar jag åt att välja en large (615mm TT) och då ev köra med en kortare stam. Medium hojen har 595TT och man vill väl helst inte ha en stam längre än 90 för busåkning?

Lapierres egen guide visar klart på en large, från 175cm och uppåt...

Senast ändrad:
Själv föredrar jag en lite längre ram med kort styrstam än tvärt om när jag brötar runt i spenaten. Så kör på en L du. =)

gridlock skrev:
-------------------------------------------------------
> Drar upp en gammal tråd då jag står i samma val
> och kval som trådskaparen.
> Är själv 179 kort och har verkligen fått
> blandade svar ang. vilken jag ska välja.
>
> Just nu lutar jag åt att välja en large (615mm
> TT) och då ev köra med en kortare stam. Medium
> hojen har 595TT och man vill väl helst inte ha en
> stam längre än 90 för busåkning?
>
> Lapierres egen guide visar klart på en large,
> från 175cm och uppåt...

Jag är 181 och har kört en Large vid flera tillfällen då lag lånat en polares hoj. Tycker den är alldeles för stor och hade definitivt köpt medium. Largeramen blev bara stor och lång och inte alls lekfull.

För att bidra till den allmänna förvirringen: jag är 175cm och är nöjd med min Medium!

Men man kan också följa Cesar Rojo tips: köp en större ram och byt till en väldigt kort stam.
Han har tagit fram en 10mm stam och säger sådär:
"With a longer bike it feels more stable but the handling of the bike stays the same. Having a 10mm offset, the handlebar almost turns from its centre, making the bike more direct, in the same way you’d feel a benefit moving from a 120mm to 80mm stem."

Så Medium eller Large, du gör som du vill men det bästa är att prova!
Häggs borde ha några stycken på lager, annars kan du prova min om du bor i närheten...

Lycka till!
/E

Ingen lätt nöt detta, särskilt inte när det i grund och botten handlar om tycke och smak, särskilt i mitt fall. När man är mitt mellan två storlekar.

Årets zesty har visst fått nästan 1cm kortare kedjestag.
Rent spontant känns det som att det ärenklare och mer rätt att montera en kortare stam på L. Än att köra 100-110stam på en medium.

Tackar för svar, även om jag i princip inte blivit mycket klokare :)

Senast ändrad:
Ja, OTB lär bli färre med en superkort styrstam plus att den styr bättre och känns bättre.
Jag är lång nog att ha en 90 stam på min ibis mojo, men det kändes helt sjukt, hojjen blev konstig.
Nu kör jag 70 vilket gjorde att hojjen kändes aningens aningens kort, men den kändes bra, men sen bytte jag till ett 8 cm bredare styre, nu är det perfekt.

Tycker mig läst att det är en trend att bygga ramarna längre, just för att du ska köra med knaskorta styrstammar.

ErikH skrev:
> köp en Large och kör med kort stam o sadeln helt
> framskjuten vetja!

Ha, jo det hade väl varit något.
Min förra hoj hade liknande mått som en medium, dock med 100mm dämpning.
Körde setback på stolpen och en 90stam på det. Det är väl knappast så man kör en zesty?

Senast ändrad:
Lillskeden skrev:
> "Life's to short not to go big" Ska det gå fort
> utförs behöver man lite manöverutrymme för
> kroppen, låååånga hojjar is the way to go. Om
> hojjen känns för tråkig och stabil får man
> cykla snabbare helt enkelt.

Fast det är ingen utförshoj han ska köpa.

Hur som hade jag kört medium med en 60-70 mm styrstam. Min gamla Yeti 575 hade 59,43 ETT. Körde den med 50mm styrstam. Hur fint som helst. Nu var den Lapierren jag kört en del en 2008 så de har väl tricksat lite med geometrion men som sagt var kändes den stor och lång med sina (då i alla fal) tilltagna kedjestag. Stabil och trampeffektiv absolut, men inte särskilt upphetsande eller busig, snarare bussig.

Kan kanske bidra med något här.. eller inte..

Är 185cm med ett innerben mått på 92cm. Har prövat zesty 2012 i både M och L.
Jag trivdes på båda två och har fortfarande sjukt svårt att bestämma mig :S. Affären tycker att jag ska köra på L men hmmmm. Med kort styrstam som det talas om så.. Som sagt sjukt svårt detta..

Tacksam för Hjälp! :)

Jag är ca 183cm och kör en Zesty 214 i storlek L kittad med 45mm styrstam, 800mm brett styre, en Magura Wotan gaffel och en av de bästa investeringarna var att skaffa en reverb. I orginal utförande kändes den inte alls rätt på teknisk stig utan kändes stor och klumpig men nu är den riktigt busig utför samt att den fungerar fint till att köra tekniskt uppför. Tidigare konkade jag runder på Reign X i storlek M med 60mm styrstam men när jag kör med den nu så känns det otroligt nervöst och litet.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp
/Jöns

Du är såpass lång så jag tror att en large blir bäst för dig. Hur var det du provade dem? Provade du dem på stig eller på parkeringen? Ifall det bara var lite rullande på parkeringen så har åtminstånde jag svårt för att avgöra ifall man gillar storleken eller inte...

Ta en large med kortare styrstam.

Jyns skrev:
> Jag är ca 183cm och kör en Zesty 214 i storlek L
> kittad med 45mm styrstam, 800mm brett styre, en
> Magura Wotan gaffel och en av de bästa
> investeringarna var att skaffa en reverb. I
> orginal utförande kändes den inte alls rätt på
> teknisk stig utan kändes stor och klumpig men nu
> är den riktigt busig utför samt att den fungerar
> fint till att köra tekniskt uppför. Tidigare
> konkade jag runder på Reign X i storlek M med
> 60mm styrstam men när jag kör med den nu så
> känns det otroligt nervöst och litet.
> Hoppas att det kan vara till någon hjälp
> /Jöns

Okej ja det lutar åt en Large med kortare styrstam. Reverb verkar vara en grym investering :).
Lite sugen på en reverb stealth men den går ju inte köpa än... Synd!.

blunder skrev:
> Du är såpass lång så jag tror att en large
> blir bäst för dig. Hur var det du provade dem?
> Provade du dem på stig eller på parkeringen?
> Ifall det bara var lite rullande på parkeringen
> så har åtminstånde jag svårt för att avgöra
> ifall man gillar storleken eller inte...
>
> Ta en large med kortare styrstam.

Jo det blev en tur på parkeringen.. :)

Tillbaka
Topp