Lapierre Zesty TR 4.9 som förmånscykel?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tjena. Hittade den här i årets erbjudande och är ju lite sugen på heldämpad hoj. Någon som har erfarenhet av den här modellen? Och hur funkar den som gubb-xc för mig som cyklar mer framåt än utför och stökig stig? (Ja, nu är det ju medvetet en stigcykel jag vill köpa, men vill ju även kunna cykla TILL stigarna.)

Brutto ca 500 kr/mån vilket ger ca 350 kr/mån netto vid 33% skatt.

Bra deal?
7122BD8E-11A4-4170-A308-64C17D575772.jpeg
44B37BBD-94C8-475D-B28C-C6BB0E68625B.jpeg

Beror ju på pris och hur upplägget är. Jag kollade på jobbet en cykel och det skilde runt 200 kr i kostnad på den personalcykelförmånen mot att köpa själv, givet utköp efter ett år. Inte värt det för att binda upp mig enligt avtalet. Det kändes rätt kass att skänka pengar till en tredje part som försöker sko sig på nya skatteregler istället för att betala skatt. jag betalar hellre skatt än mellanhänder som vill ha avsevärt mer betalt än marknadspriset. Gör siffrorna så ger sig nog beslutet lätt.

Beror ju på pris och hur upplägget är. Jag kollade på jobbet en cykel och det skilde runt 200 kr i kostnad på den personalcykelförmånen mot att köpa själv, givet utköp efter ett år. Inte värt det för att binda upp mig enligt avtalet. Det kändes rätt kass att skänka pengar till en tredje part som försöker sko sig på nya skatteregler istället för att betala skatt. jag betalar hellre skatt än mellanhänder som vill ha avsevärt mer betalt än marknadspriset. Gör siffrorna så ger sig nog beslutet lätt.
Segt också att ha en cykel som tar mycket stryk och behöver service ofta, också ingen fysisk butik att få till för hjälp.

Men jämfört med katalogpris så landar man ju VÄLDIGT mycket lägre här, även om man får räkna med någon eller några tusingar till vid ett utköp om tre år.

Menar du att den skulle kosta dig 20000:- totalt över tre år varav 18000kr oskattat? För en cykel som kostar 26000 om du betalar allt direkt? Det låter ju för bra för att vara sant.

Ja, jag tycker också det är märkligt. Men om katalogpris är 26 papp kanske vissa cykelaffärer lägger sig på typ 22? Så var det med exempelvis Cresent Zetta för några år sedan. Katalogpris typ tio tusen, och därför väldigt förmånligt att köpa den med bruttolöneabdrag 200 kr/mån - men så hittade jag den för typ sju tusen spänn i en fysisk butik mitt i stan.

Dessutom tillkommer en än så länge okänd kostnad för att köpa ut cykeln efter tre år, så där kan man ju kanske hitta gapet i ekvationen.

På en annan förmånscykel som var uppe nyss så var restvärdet typ 25%, men det är mer än någon tusenlapp i det här fallet. Ovanpå det måste du väl betala förmånsskatt? Och minskad pension/tjänstepension.

Jag skulle bara ta förmånscykel om man såg på ägandet som privatleasing av bil och tänkte byta cykel efter tre år.

Tillbaka
Topp