lära barn cykla, stor eller liten cykel

Peter E

Aktiv medlem
har två barncyklar. En 12" och en 16".

med sadeln i botten passar 16" rätt precis. 12" ser lite liten ut men funkar den med. (14" hade väl varit perfekt)

vad är lättast att lära sig hoja på ? Inbillar mig att 16" är stabilare, men det kanske är lättare med en mindre smidigare cykel.

nån som har några erfarenheter ?

Min erfarenhet är att en viss mognad måste nås. Då lär man sig cykla snabbt. Ingen idé att påskynda. Sprang med käpp och kämpade med första grabben. Tredje grabben lärde sig nästan av sig själv - kanske var han lite äldre då - och jag brydde mig inte. Den grabben brukar jag hoja med nuförtiden och han är bättre än jag både på bakhjulet och med kondisen ;)

Senast redigerad av en moderator:
Min tjej lärde sig på sin 12 tummare och den var smidig, och lättmanövrerad. Perfekt för henne. Men som sagt, det är nog bra om önskemålet kommer från barnet att ge sig iväg på två hjul och inte från föräldrarna. De flesta cyklar så småningom...

Att lära sig cykla är som att knäcka en kod - plötsligt händer det!

Båda mina grabbar har lärt sig via stödhjul. Fördelen med stödhjul är att de lär sig trampa och bromsa ordentligt. Man ser ochså när det börjar ta sig och kan böja upp stödhjulen.

För ena killen tog det 3 veckor! Han var då 3,5 år
För andra killen en sommar. Han var då närmare 5 år.

Helt klart 12-tummare om det handlar om småttingar. Gyroeffekten räcker bra o en liten cykel är så måcket lättare att hantera.

När det gäller att cykla på asfalt så är inte storleken lika viktig som i terräng. Min dotter lärde sig att cykla på en 20" medan min son lärde sig att cykla på en 12".
När jag skulle lära dottern att cykla så satte jag mig på hennes packethållare när hon satt på cykeln och gungade åt sidorna lite slumpmässigt. Detta för att hon skulle få in reflexmässigt att lutar cykeln åt vänster så svänger man åt vänster och vise versa för höger. Det tog ca en halvtimme. Sedan var det bara att låtsas att man höll i packethållaren. Grabben hade en pinne bak ett tag men han lärde sig själv. Nu brukar han följa med ut och köra på snälla stigar med sin 12" och det är verkligen kul.

>För ena killen tog det 3 veckor! Han var då 3,5 år
>För andra killen en sommar. Han var då närmare 5 år.

Ung. samma gällde för mina ungar. Båda började på 12" med stödhjul...

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Den mindre är bäst att börja med. Min
> 3,5-åring cyklar snart utan problem på sin
> 12"-tummare
>
Håller nog med vid en närmare eftertanke. Med en mindre cykel så när man ner till marken lättare.

Miche skrev:

> Håller nog med vid en närmare eftertanke. Med en
> mindre cykel så när man ner till marken
> lättare.

efter att ha provat lite ikväll kom jag fram till det åxå. gick fövånansvärt bra även med den stora men det var destå svårare att komma av när han stannat. får bli 12-tummaren den här sommaren.

Peter E skrev:
> efter att ha provat lite ikväll kom jag fram till
> det åxå. gick fövånansvärt bra även med den
> stora men det var destå svårare att komma av
> när han stannat. får bli 12-tummaren den här
> sommaren.
>
Lycka till och ge inte upp ;-)

Tillbaka
Topp