Lära sig att mecka (STHLM)

Hej,

Vad finns för alternativ? Sett lite kurser här och där, men oftast kurser som redan varit.
Vad kan ni rekommendera?
Skulle helst vilja montera isär min egen cykel i molekyler och montera ihop den med "rätt" verktyg under överseende. Är cykelköken ett alt?

Något man vågar ge sig på själv utan vägledning?
Vad behövs för verktyg. Har inga monentnycklar. Drar jag utan drar jag garanterat för hårt.
Alla tips mottages tacksamt :)

Settantasette77 sa:
Hej,

Vad finns för alternativ? Sett lite kurser här och där, men oftast kurser som redan varit.
Vad kan ni rekommendera?
Skulle helst vilja montera isär min egen cykel i molekyler och montera ihop den med "rätt" verktyg under överseende. Är cykelköken ett alt?

Något man vågar ge sig på själv utan vägledning?
Vad behövs för verktyg. Har inga monentnycklar. Drar jag utan drar jag garanterat för hårt.
Alla tips mottages tacksamt :)

Mycket beror på vad du har för delar på din cykel, men generellet?

Momentnyckel (och alla olika bits för dina skruvar), låsringsverktyg för kassett, kedjepiska, vevlagerverktyg (beroende på vad du har för vevlager).

Varför inte ta det lite i taget? Pajar nåt på cykeln, fixa det själv. Så lär du dig allt eftersom och kan skaffa rätt verktyg.

+1 på behovs-styrt lärande. Meka allt eftersom det uppstår behov.
Eller nä förresten. Jag saknar en Petri-tråd. Byt allt! Slumpvis!

:)

+1 på lite i taget.

ett annat tips: när du stöter på problem som du inte vågar ge dig på med hjälp av youtube/google. gå till LBS och betala för mekandet och muta dem med en påse bullar i utbyte mot att du får kika hur det görs.

Jag har lärt mig det mesta grundläggande via youtube på parktools kanal och GMBN. rekomenderar dessa!

Settantasette77 sa:
Vad kan ni rekommendera?
Cykelköket finns väl lite här och där i sthlm och är väl "prova på meka under sakkunnig ledning".
Kunde kanske vara något?

Jag är i samma situation och har funderat på nån kurs men insett att allt finns banen mig på youtube. Så jag kommer lägga pengarna på att köpa de verktyg som behövs istället och sen helt enkelt lära mig av webben:)

Tillbaka
Topp