Lås med enkel nyckel utan massa plast

ZyntaX

Medlem
Hej,
Jag är på jakt efter ett cykellås och har kikat på lite Abus Bordo och liknande som man smidigt kan ha med sig på cykeln.
Men jag är förbluffad över att alla tillverkare gör så bulkiga nycklar helt utan anledning.
Tittar man på några år äldre Abus lås så hade de små smidiga nycklar som passar i en key organizer utan bekymmer:
abusnyckel.png

Har letat lite men ingen tillverkare verkar ha så här smidiga nycklar utan envisas att ha enorm plast runt sina nycklar.
Tips önskas :)

Hej,
Jag är på jakt efter ett cykellås och har kikat på lite Abus Bordo och liknande som man smidigt kan ha med sig på cykeln.
Men jag är förbluffad över att alla tillverkare gör så bulkiga nycklar helt utan anledning.
Tittar man på några år äldre Abus lås så hade de små smidiga nycklar som passar i en key organizer utan bekymmer:
Visa bilaga 664654
Har letat lite men ingen tillverkare verkar ha så här smidiga nycklar utan envisas att ha enorm plast runt sina nycklar.
Tips önskas :)
Kan man inte ta bort plasten? Eller det är kanske inte så enkelt.

Kan man inte ta bort plasten? Eller det är kanske inte så enkelt.
Jag har googlat det som hastigast och det ser dessvärre ut att inte gå på de flesta nycklar.
Mailade ABUS nu och ställde frågan om man kan beställa ersättningsnycklar av enklare modell.
Tänker att det borde vara många fler än jag som använder key organizers liknande:

Är inte grejen att de är "laserfrästa" och dvs blir lite tjockare i godset? eller är det plasthandtaget du stöd dig på att det blir för tjockt?
abus_XPlusCard-1898664482.jpg

Är inte grejen att de är "laserfrästa" och dvs blir lite tjockare i godset? eller är det plasthandtaget du stöd dig på att det blir för tjockt?Visa bilaga 664673
Ja precis, det blir för tjockt på bredden. Eftersom att jag staplar nycklarna i min key organizer så är det även problem om de inte är platta förutom tjocka.
Så jag vill ha platt metallnyckel utan tjock plast :)

Lås med nycklar av den typen du föredrar är klart enklare att dyrka upp, det är nog främsta orsaken till att själva nyckelämnet är tjockare. Men plasten i andra änden tillför nog inte så mycket. Både Abus och Kryptonite envisas till och med ofta med att ha en liten ficklampa i nyckeln så man ska hitta rätt i mörkret..!

Lås med nycklar av den typen du föredrar är klart enklare att dyrka upp, det är nog främsta orsaken till att själva nyckelämnet är tjockare. Men plasten i andra änden tillför nog inte så mycket. Både Abus och Kryptonite envisas till och med ofta med att ha en liten ficklampa i nyckeln så man ska hitta rätt i mörkret..!
Själva nyckeldelen (jag kan inte terminologin inom nycklar dessvärre) av nyckeln får vara så tjock de behöver vara av funktion, det köper jag och det gör heller inget i en key organizer även om man såklart föredrar smala nycklar.
Plastdelen behöver aldrig vara bredaren än själva nyckeldelen och det är en sån nyckel jag vill hitta om det går.

Det måste väl finnas en liten stump för plasten att fästa på men det kanske inte räcker att ens borra ett hål i?
Teoretiskt kanske stumpen räcker att borra håll igenom, det skulle gå att utforska.
Tråkigt om man köper ett lås för 2000kr och det inte går dock :)
Ska bli intressant att se vad ABUS svarar.

Det går att borra hål i skaftet/pipan stort nog för att trä det på en nyckelring. Men det är svårt att anbringa moment utan greppet.

Det verkar tveksamt att det går att göra ett hål stort nog för din nyckelförvaring.

Assa verkar åtminstone ha den typen av nyckel utan plastgrepp.

Bilagor

• 23336906192_d54b0c0dca_o.jpg@p0x0-q85-FrameNumber(1).jpg
    23336906192_d54b0c0dca_o.jpg@p0x0-q85-FrameNumber(1).jpg
    103.4 KB · Besök: 86
Det går att borra hål i skaftet/pipan stort nog för att trä det på en nyckelring. Men det är svårt att anbringa moment utan greppet.

Det verkar tveksamt att det går att göra ett hål stort nog för din nyckelförvaring.

Assa verkar åtminstone ha den typen av nyckel utan plastgrepp.
Jag misstänker också att det är svårt och blir inte så snyggt heller.
Bästa vore att hitta någon som har en traditionell nyckel utan massa plast.

Ja skönt att det är ordning på Assa iaf. Hoppas nån cykellåstillverkare också har det.

Jag misstänker också att det är svårt och blir inte så snyggt heller.
Bästa vore att hitta någon som har en traditionell nyckel utan massa plast.

Ja skönt att det är ordning på Assa iaf. Hoppas nån cykellåstillverkare också har det.
Du får löda eller svetsa dit ett eget grepp. En vanlig bricka har ju exempelvis ett väl centrerat runt hål.

Du får löda eller svetsa dit ett eget grepp. En vanlig bricka har ju exempelvis ett väl centrerat runt hål.
Jag tänkte leta en tillverkare som säljer nycklar som fungerar för mig. Går det inte att uppbringa eller beställa vettiga nycklar. Ja då åker de alternativen fram på bordet :D Inte innan dess.
Tycker inte att man ska behöva löda eller svetsa nycklar för att de ska vara användbara.
Om jag hade svets och kunde svetsa kanske det var något man hade närmare som tilltag.

Det finns lås utan nyckel också, men då måste du hitta något sätt att få fast lappen med sifferkombinationen på din nyckelknippa.

Jag tog bort plasten och borrade hål i min nyckel. Kryptonite Mini u-lock. Funkar bra, men blir lite pilligare än att hantera nyckeln för sig omoddad.

Bilagor

• IMG_1987.jpeg
    IMG_1987.jpeg
    800.3 KB · Besök: 92
  • IMG_1985.jpeg
    IMG_1985.jpeg
    808.6 KB · Besök: 90
  • IMG_1986.jpeg
    IMG_1986.jpeg
    620.1 KB · Besök: 95
Senast ändrad:
If har inga krav på "godkänt lås", men man vill ju ha ett så säkert lås som möjligt. Man vill ju hellre att cykeln inte blir stulen alls. Vet inte vad andra försäkringsbolag säger.

>>> Det finns inget krav på särskilda lås för att försäkringen ska gälla. Men vi rekommenderar att du använder minst ett godkänt cykellås.

Med det sagt; ett kodlås är ett alternativ om man vill. Det finns rätt biffiga sånna med.

Basta klick ramlås (kanske förra modellen...) går att ta bort plasten på och under döljer sig en metallnyckel, men ramlås och nyckelportmonä kanske inte matchar...

Tack för alla bra svar hittills :)
@Fishy Ah! Det där ser ju ut att på gränsfall kunna fungera. Tack.
@Eric Hjalmarsson Typiskt att det är de dyraste. Liteloc X1 hade jag kunnat tänka mig men den har en inplastad nyckel.
@mamme1 Kanon, tack bra att veta.
@nasso Toppen, tack. Jag föredrar nyckel, men kodlås kan helt klart vara en lösning. Jag har IF som hemförsäkring också.
@Velocipeden Prefekt. Jag skall kolla Basta klick. Önskar alla hade full metallnyckel under.

Jag fick svar från ABUS gällande om man kan beställa enklare nyckel:

"Du kan ikke bestille låsen med andre nøgler, men hvis du bestiller ekstranøgler på: www.orderkey.eu er den nøgletype, vi laver som kopi den nøgle uden plast, som du viser på billedet."

Det var hjälpsamt, bra!
Jag kikade i all hast efter vilka som är "godkända lås", men kan inte se vad försäkringsbolagen egentligen stipulerar. Däremot hittar jag "certifierade lås". Dvs de är testade av en provningsanstalt och märkta därefter.
Det här är goda råd i frågan:

Jag fick svar från ABUS gällande om man kan beställa enklare nyckel:

"Du kan ikke bestille låsen med andre nøgler, men hvis du bestiller ekstranøgler på: www.orderkey.eu er den nøgletype, vi laver som kopi den nøgle uden plast, som du viser på billedet."
Tja!

Hittade du lösning på problemet?

Har samma dilemma med min jibbon nämligen så hade varit grymt snällt om du kunde dela med dig!

Tillbaka
Topp