Lås som underlättar i fullt cykelställ

Nishiki81

Medlem
Ett återkommande problem jag stör mig väldigt mycket på är att när man parkerar sin cykel i vanliga traditionella cykelställ (antingen väggmonterade eller placerade på marken framför en husvägg) så måste man fram vid stället och pilla för att låsa fast cykeln i stället. Det är ju inga problem om det är tomt i raderna bredvid, men där jag brukar parkera är det alltid knökfullt och man måste då försöka krypa ner under styren och grejer för komma åt. Spelar ingen roll om man parkerar man fram- eller bakhjulet i stället - det är likförbannat snudd på omöjligt att komma in att låsa fast cykeln.

Nu kanske nån tänker "skaffa en lång kedja" - men det hjälper ju inte, jag måste ju ändå fram till stället för att dra in kedjan genom stället. Visst, hemma kan man ha en "fast" kedja som får ligga kvar på marken - ända tills någon annan parkerar sin cykel på just den platsen och blockerar åtkomsten till kedjan.

Tänkte att detta måste vara ett otroligt vanligt irritationsmoment, men hittar inte mycket när jag googlar. Bara en massa fina bilder på moderna cykelställ med endast en ensam cykel och gott om utrymme... långt ifrån verkligheten med andra ord.

Är det någon som känner till något smart lås som kan låsa fast cykeln i ett vanligt cykelställ utan att man måste ner och pilla framme vid stället? Vet inte hur det skulle gå till - antingen får det vara ett långt lås som man kan föra in uppifrån på något vis, eller något som monteras på framgafflarna eller nåt.

PS. Är medveten om alternativen att låsa fast i något annat (stolpe, etc) eller att förlita sig på bara lås genom bakhjul + eventuellt tracker, larm etc. Men i denna tråden tänkte jag att vi kunde hålla oss till just alterntivet "låsa fast i traditionellt cykelställ som är fullt med andra cyklar på båda sidor".

Menar du ett sånt där man bara låser fast framhjulet? (eller bakhjulet om man vänder på cykeln).
Sådana undviker jag helt. Även om det vore helt tomt skulle jag välja en stolpe.
Endast som sista utväg har jag använt sådana i modern tid och då ställer jag cykeln bredvid eller på tvären så att jag kan låsa fast ramen. Gärna bakom om det går för att inte blockera hela stället.

Skräpcykeln låser jag i vanligt cykelställ, då i framhjulet medan jag springer in på Konsum. Finare cyklar parkeras/låses aldrig i ställ. Närmsta stolpe används.

Det finns nog inget bra svar på din fråga utom att kommuner och näringsidkare bör montera cykelställ med bygel som man kan låsa kring utan att skita ner sig eller behöva blotta rövspringan. Exempel: "Galvat cykelställ med stöldskydd"
Finns många varianter
1746791359232.webp

Menar du ett sånt där man bara låser fast framhjulet? (eller bakhjulet om man vänder på cykeln).
Sådana undviker jag helt. Även om det vore helt tomt skulle jag välja en stolpe.
Endast som sista utväg har jag använt sådana i modern tid och då ställer jag cykeln bredvid eller på tvären så att jag kan låsa fast ramen. Gärna bakom om det går för att inte blockera hela stället.
Fet plusetta på denna!

I Malmö använder kommunen ofta ställ som detta
1746794759319.webp

Dock fastgjutet i marken och vackert malmögrönt. Finns alltid möjlighet att låsa hojen i ramen och utan nåt jävla hjulknäckarställ.
Går alltid att knö in en cykel till bara man inte samtidigt låser fast nån annans cykel innanför.
Sannolikt billigt också.

Ingen ide att knöggla sig fram för att bara låsa fast framhjulet i cykelstället. Hellre parkera framhjulet i stället och sen sätta ett lås genom ram och bakhjul.
Om alla gör så kommer snart en massa blocket-annonser med ”säljer min cykel, tyvärr är framhjulet stulet” att bytas ut till ”säljer mitt framhjul, tyvärr är resten av cykeln stulen”. Så det blir lite balans i handeln.

Ett återkommande problem jag stör mig väldigt mycket på är att när man parkerar sin cykel i vanliga traditionella cykelställ (antingen väggmonterade eller placerade på marken framför en husvägg) så måste man fram vid stället och pilla för att låsa fast cykeln i stället. Det är ju inga problem om det är tomt i raderna bredvid, men där jag brukar parkera är det alltid knökfullt och man måste då försöka krypa ner under styren och grejer för komma åt. Spelar ingen roll om man parkerar man fram- eller bakhjulet i stället - det är likförbannat snudd på omöjligt att komma in att låsa fast cykeln.

Nu kanske nån tänker "skaffa en lång kedja" - men det hjälper ju inte, jag måste ju ändå fram till stället för att dra in kedjan genom stället. Visst, hemma kan man ha en "fast" kedja som får ligga kvar på marken - ända tills någon annan parkerar sin cykel på just den platsen och blockerar åtkomsten till kedjan.

Tänkte att detta måste vara ett otroligt vanligt irritationsmoment, men hittar inte mycket när jag googlar. Bara en massa fina bilder på moderna cykelställ med endast en ensam cykel och gott om utrymme... långt ifrån verkligheten med andra ord.

Är det någon som känner till något smart lås som kan låsa fast cykeln i ett vanligt cykelställ utan att man måste ner och pilla framme vid stället? Vet inte hur det skulle gå till - antingen får det vara ett långt lås som man kan föra in uppifrån på något vis, eller något som monteras på framgafflarna eller nåt.

PS. Är medveten om alternativen att låsa fast i något annat (stolpe, etc) eller att förlita sig på bara lås genom bakhjul + eventuellt tracker, larm etc. Men i denna tråden tänkte jag att vi kunde hålla oss till just alterntivet "låsa fast i traditionellt cykelställ som är fullt med andra cyklar på båda sidor".
Håller med om att det kan vara svårt. Jag parkerar cykeln med framhjulet i det traditionella cykelstället. Lägger en hand på styret eller sadeln (tror jag inte jag lagt på minnet exakt hur jag gör) och sträcker mig fram med uppknäppt kabellås model större som är rätt stelt (från classe) är 1.86 och med kabellåset som min förlängda hand så lyckas jag kroka i och når ner att klicka i. Inte funderat så mycket kring detta. Gjort det rätt sällan men har inga minnen som är svåra kring detta. Gissar att jag särar lite på cyklarnas bakändor för att få plats.

Jag använder vajer och ett bygel- eller viklås. Vajern tråcklar jag in runt framhjulet (kl 6) och cykelstället och låser sedan fast den andra änden av vajern med låset runt ram och bakhjul. Fast jag ställer inte cykeln på allt för utsatta ställen.

Har för mig jag såg en bild nån gång, kanske här på Happy, på ett cykelställ. Där stod en cykel där ram och bakhjul var fastlåsta men framhjulet saknades. Bredvid satt ett ensamt framhjul fastlåst. Antar tjuven fick med sig en komplett cykel med omaka hjul.

Jag kör viklås genom ram och framhjul och runt en stolpe. Därtill ramlås till bakhjulet.

Fet plusetta på denna!

I Malmö använder kommunen ofta ställ som detta
Visa bilaga 767841

Dock fastgjutet i marken och vackert malmögrönt. Finns alltid möjlighet att låsa hojen i ramen och utan nåt jävla hjulknäckarställ.
Går alltid att knö in en cykel till bara man inte samtidigt låser fast nån annans cykel innanför.
Sannolikt billigt också.

Rent generellt är Malmö kommun rätt kassa på cykelinfra och näraliggande ämnen, men resten av Sverige är ännu kassare. Här i byn går det oftast att låsa fast hojen i något icke flyttbart inom 50 m från där man vill ställa cykeln, och det är rätt okej faktiskt.

Tillbaka
Topp