Lås till hojjen?

Toffe

Ny medlem
Lås till hojjen?
Har köpt en ny gary Fisher, Tassajara, och är på jakt efter ett lås som man kan ha med sig när man är ute och cyklar.

Funderat på vajerlås, då dom inte väger massor (man vill ju inte ha en blyklump på en annars lätt cykel) och så kan man låsa båda hjulen. Hittade ett i sportaffären som kostade 100 kr och rekommenderades av expediten. Duger det ??? (har inte koll på vad det var för märke)

Bor på Åland som är ganska så lugnt och litet ställe ("alla känner alla").

Nån som har tips på bra låstyper, märken, vilken prisklass man skall köpa i...???

Lås till hojjen?
Nja, hehe. Jag skulle då inte ens komma på tanken på att låsa fast cykeln i en stolpe. Men om du nu måste ha ett lås är det väl cryptonite?? som gäller? eller?

Lås till hojjen?
Spelar inte så stor roll vilket lås du köper så länge du köper ett godkänt. Vill de sno cykeln så gör de det oavsett vilket lås du har. Har du ett godkänt lås så får du i alla fall ut lite på försäkringen.

Peter

Lås till hojjen?
Om man låser fast cykeln vid ett fast föremål med ett godkänt bygellås och sedan har en vajer (som man drar genom hjulen och låser fast i bygellåset) kanske impulstjyvande av hjul kan undvikas i alla fall.

Lås till hojjen?
Även om de inte lyckas få loss cykeln kan de plocka delar eller vandalisera cykeln. Om man lämnar den utan uppsikt under längre tid måste man (tyvärr) vara beredd på att allt kan hända.

Lite antistöldåtgärder man kan göra om man ska lämna den under kortare tid:

*Inga snabbkopplingar på hjul och sadelstolpe.

*Ful, sunkig plastpåse över sadeln. Gärna en Konsumpåse eller något liknande.

*Välja färger på ram/komponenter som inte drar blickarna åt sig (måste visserligen planeras i förväg, men kan vara bra att ha i åtanke om man tänkt pendla ofta med dyrgripen till affärerna för att handla). Snorgröna framgafflar, snygg färg/lack på ramen och uppseendeväckande hjul (vita CrossMax, kolfiberhjul a la Spin/Spinergy etc) är ett stort no-no. Grått och svart är bra färger som smälter in bra bland vanliga cyklar.

*Pilla bort dekaler om det är ett åtråvärt märke (t ex Cannondale).

Lås till hojjen?
Jag har gjort misstaget förut att använda mig av cykellås. Det gör jag inte längre. Anledningen är så smärtsam att jag inte kan gå in på det utan att fälla tårar.

Cykeln befnner sig nufötiden enbart i en miljö där jag aldrig skulle behöva lås; med mig i sängen på natten alternativt bredvid mitt skrivbord på jobbet. Behöver jag göra ett ärende på stan så gör jag det utan cykel (förutom i de affärer där man kan släpa med sig cykeln in, som t.ex. CykelCity).

Lås till hojjen?
> Grått och svart är bra
> färger som smälter in bra bland vanliga cyklar.

Ja, precis, tror faktiskt att man skulle kunna ställa en Seven Sola, lite lätt smutsig, ute om nätterna eftersom tjyvarna inte skulle fatta vad det vore för hoj. Inga snabbkopplingar naturligtvis.

Per

Lås till hojjen?
jo det är ju så.. annars så är det väldigt bra ifall man kan skippa ta med hojjen till affären om man enbart har en hoj som är exklusiv.

Som sagt en skitig hojj med inte allt för mycke utstickande grejjer fungerar bra.. crossmax hjul etc drar blickar till sig pga av sitt ovanliga utseende.

Men ska man bara ner till affären o lämna tillbaks en hyrfilm är det mindre problem.

Jag är då själv en sådan som vill ta hojjen överallt, men det får man tyvärr lämna den dyra hojjen hemma för att cykla på gammelhojjen så man hart något att träna o tävla på det lilla man gör.

Du använder givetvis ett bygellås och vajer ifall du skall låsa fast din finare hojj så du slipper problem med snabbkopplingar etc. Vet en bekant som de monterade av bromsarna för (xtr) på skolgården, lite vågat men folk gör sådant iaf.

Lås till hojjen?
Per:

Cykeln på bilden i min användarinfo tog jag till och från universitetet i Umeå i 3.5 år. Första året med ett par svarta CrossMax-hjul också. Antar att Crescent inte är så populärt som en del Konacyklar, som fick sina delar bortplockade ibland. Men på nätterna/kvällarna stod den naturligtvis inne i studentrummet/lägenheterna eller i den datorsal/lektionssal jag befann mig i.

Lås till hojjen?
> Cykeln på bilden i min användarinfo tog jag till och från universitetet i Umeå i 3.5 år.

En Gram, kul, att någon hojar på en sådan. Det var Crescents dräggelhoj nr ett på 90-talet. Visst är det Sandvik som tillverkat rören samma Sandvik som i Sandviken eller har jag fått det om bakfoten? Merlin gör också otroligt vacra ramar. Men sedan de köptes upp av Litespeed har det blivit mindre MTB o mer racer.

En gång ska jag köpa mig en Seven Sola.

solaL.jpg

Per

Lås till hojjen?
Per:

(OT som vanligt... :)

Gramen är (från 1996-1998/99) tillverkad i USA av Sandvik som hade en avdelning som sysslade med titanramar innan det såldes/avyttrades till att bli TST (titanium sports technology). Cove, Diamond Back Racing, Rocky Mountain, Mongoose, GT, McMahon, Dean USA, Crescent är några av de märken som får/fick sina rör från Sandvik. Jag är inte 100 % säker på vart Litespeed får sina rör ifrån, det kan vara Sandvik det med.

Sandvik = rör till ovanstående cyklar.

Haynes = rör till Merlin, Seven, Spectrum etc. Förmodligen också ID Fab, Jones Ti om de har "blandade" rör i sina ramar.

Ancotech = rör till Ibis, ID Fab/Phil Wood, SyCip, Matt Chester etc. Not: tidiga Ibis Mojo ti hade nog de mest avancerade rören av dem alla om man ser på rörformen (kedjestaget). Både reducerat, ovaliserat och avsmalnande mot drop-outsen. Men så kostade den ramen nästan 3000 $ redan 1993. Då och då ser man sådana ramar/cyklar på Ebay...

Bubblare: Reynolds som har heldragna 6/4 ti rör. Moots, Airborne och alla andra som gör 6/4 ramar med heldragna rör.

Senast redigerad av en moderator:
Lås till hojjen?
Har en känsla av att Dekaler är ett stort NO NO över huvudtaget...
Fast det är klart, för mig stal dom ett par Biltema bromsboosters a 20 spänn eller liknande... Iofs rök XT bromsarna också men men det får man väl leva med i stan... Byttes ut mot en NoName broms bak och en LX fram för att undvika fler stölder.
Annars är väl ett tips att skaffa typ Soda dekaler och liknande (TopGun för gaffeln) för att på så sätt få hojen att se ut att kosta ca. 500kr totalt.

Lås till hojjen?
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> Men ska man bara ner till affären o lämna tillbaks
> en hyrfilm är det mindre problem.

Jag vet en som blev av med sin cykel när han gjorde just det.

Han hade punka på vanliga cykeln och tog XC'n, stod låst utanför videobutiken och han var bara in någon minut. När han kom ut var den borta.

Detta i lilla Ludvika som inte har några större problem med cykelstölder egentligen.

Lås till hojjen?
Förresten undrar jag varför det här existerar en diskussion om att förvara cyklar ute över huvud taget?? Cyklar förvaras inomhus om man inte har en kronans eller något sådant som mer är konstruerad för vanvård än att cykla på.

Lås till hojjen?
Var på Polisens hittegods försäljning av cyklar i Stockholm för en tid sedan. Ni anar inte vilka cyklar som stjäls. Tjuvarna gör ingen åtskillnad. Bara det är något som liknar en MTB så snor tjuvarna dem. De hade säkert 1000 st cyklar på försäljningen. 99% av dem var inte ens värt att titta åt. Skulle gissa att ingen på detta forum ens skulle vilja använda dem som pendlings hoj.

Hörde en schysst kommentar hos Dr Spoke för en tid sedan när en kund undrade vilket lås som han skulle köpa till sin 60 000 kr hoj. Han fick till svar: "Har du släppt taget om din cykel så har du gått för långt ifrån den".
Jag tycker det sammanfattar det hela.

Frid!

Jilster

Tillbaka
Topp