Lås till min sons MTB, CUBE

Sladdbarn

Medlem
Hej, min son behöver ett lås då han kommer att använda cykeln till skolan, kompisar m.m. så jag behöver tips.
Ett lås med hållare som går att fästa i ramen är ju ett plus tänker jag, helst ska det ju då sitta kvar vid lite hopp och wheelies.

Bilagor

• IMG_20260726_140004951.webp
    IMG_20260726_140004951.webp
    231.5 KB · Besök: 19
Mina barn har abus bordo vikbara lås på sina cyklar. De har fäste som monteras i flaskhållarens skruvhål eller med buntband. Låsen håller ju i en evighet och kan användas på cykel efter cykel så kostnaden tycker jag är försvarbar. Det finns en lättviktsvariant som jag tycker ser lagom ut för en barncykel men man verkar få köpa fästet separat.

På skolan så kan man ju lämna ett bygellås. De är ju billiga. Jag kör clas ohlsons och har väl säkert 5-6 lås som jag har på jobbet, cykelrum osv.

Finns för och nackdelar smal vajer lås är snabb klippta pansar vajer lås är grova för bultsax och för kapskiva är de riskabelt demolera skivor mindre snabbt gjort men de är klumpiga i slinga förvaring transport på en cykel.

Finns inga lås som fixar vinkelslip.
Även bra vajrar kräver rejäl bultsax.
Mina tre barn klarade sig med ABUS vajerlås med kodlås.

Skola dagtid brukar funka bra. Utanför träningshallar på kvällen drar till sig mer bus.

Clabbe bygellåsen matchar många dyrare lås. Kan man sätta ett par sådana där cykeln brukar ställas?

Tillbaka
Topp