Låsa cykel?

colan

Ny medlem
Låsa cykel?
Cyklar blir stulna om man har klena lås och dem står över natten.1. Stjäl tjuvar hjul eller sadel? 2. Täpper tjuvar för nyckelhål-låset och stjäl över natten, händer detta? 3. Om det händer kan man gå till polisen eller nån så att dem kapar sönder låset? Jag bor i Göteborg.

Låsa cykel?
Cyklar blir stulna hur jäkla säkra och hur jäkla rätt du låser din cykel. Du behöver godkända lås för att få ut på försäkringen när den blir stulen. Punkt.

Pillar någon in något i låset, lämna inte cykeln. Ring polisen. Och ha bevis på att det är din cykel. De får såga upp låset ist för tjuven. Alt berätta för polisen om du har en kompis med såg. Men lämna ej cykel.

Lämna aldrig en cykel utan uppsikt överhuvudtaget. Om du vill ha den kvar.

Mina cyklar ej slaktade. Borta helt med itusågade lås. Inga lås står emot batteridriven vinkelslip. Det är med hjälp av dem cyklar blir stulna.

Så lämna ej cykel någonstans där du inte kan se den på 30 sek. Oavsett hur den är låst.

Låsa cykel?
Aliide sa:
Cyklar blir stulna hur jäkla säkra och hur jäkla rätt du låser din cykel. Du behöver godkända lås för att få ut på försäkringen när den blir stulen. Punkt.

Pillar någon in något i låset, lämna inte cykeln. Ring polisen. Och ha bevis på att det är din cykel. De får såga upp låset ist för tjuven. Alt berätta för polisen om du har en kompis med såg. Men lämna ej cykel.

Lämna aldrig en cykel utan uppsikt överhuvudtaget. Om du vill ha den kvar.

Mina cyklar ej slaktade. Borta helt med itusågade lås. Inga lås står emot batteridriven vinkelslip. Det är med hjälp av dem cyklar blir stulna.

Så lämna ej cykel någonstans där du inte kan se den på 30 sek. Oavsett hur den är låst.

Ibland är det skönt att ha bra förutsättningar... Cykeln står inne i villan och på jobbet står den (låst) på ett kontor som det finns 5 nycklar till = vet precis vilka som kommer in. Skönt att kunna pendla på finracern :)

Låsa cykel?
Aliide: lite paranoiskt kanske?

Ja cyklar blir stulna, även de som är låsta med ett bra lås. Det är detta som tillkommer genom att äga någonting. Det är icke kul att ha sin cykel stulen men det är rent tragiskt att vara så oroad om någonting. Hur kan man fixa nåt arände i stan på en sån sätt?!

Sen 8 år jag jobbar i Sverige har bara en cykel blivit stulen av mina arbetskamrater och han lämnade den för hela helgen utanför Jarntorget. Det var en fin Jake the snake med skit lås på

Låsa cykel?
WAKIdesigns sa:
Aliide: lite paranoiskt kanske?

Ja cyklar blir stulna, även de som är låsta med ett bra lås. Det är detta som tillkommer genom att äga någonting. Det är icke kul att ha sin cykel stulen men det är rent tragiskt att vara så oroad om någonting. Hur kan man fixa nåt arände i stan på en sån sätt?!

Sen 8 år jag jobbar i Sverige har bara en cykel blivit stulen av mina arbetskamrater och han lämnade den för hela helgen utanför Jarntorget. Det var en fin Jake the snake med skit lås på

Nä, inte paronisk. Erfarenhet. Två stulna cyklar inom ett halvår där båda Abus Bordo Granit-X-Plus + klass 3-lås till kedja (samt att de hade godkänt ramlås för bakhjul) varit itusågade. Så lämna aldrig cykel utan uppsikt. Kolla alla stöldtrådar. De talar sitt tydliga språk. Inte ens en kameraöverkad parkering på arbetsplats där cykel som är rätt låst så står den säker.

Låsa cykel?
Ja kolla alla stöldtrådar. Ca en i veckan. Flera tio tusen aktiva medlemmar. Givetvis skulle alla inte lägga upp en tråd men sannolikt ganska stor andel.
Edit:förtydligande, ja cykelstölder sker men det är ju helt orimligt att låta det hindra en att använda cykeln som transportmedel som lämnas utan uppsikt längre stunder.

Senast ändrad:
Låsa cykel?
perzzon sa:
Ja kolla alla stöldtrådar. Ca en i veckan. Flera tio tusen aktiva medlemmar. Givetvis skulle alla inte lägga upp en tråd men sannolikt ganska stor andel.
Edit:förtydligande, ja cykelstölder sker men det är ju helt orimligt att låta det hindra en att använda cykeln som transportmedel som lämnas utan uppsikt längre stunder.

Men som sagt oftast inte nödvändigt att lämna cykel utan uppsikt, smidighet och fråga bara ibland om det är okej, ta det som en självklarhet. Ställa så att den inte är i vägen för gäster/kunder/andra. Finns i 99,9% av fallen en liten spott där ingen går och den inte är i vägen för någon. Smidihet.

Låsa cykel?
colan sa:
Cyklar blir stulna om man har klena lås och dem står över natten.1. Stjäl tjuvar hjul eller sadel? 2. Täpper tjuvar för nyckelhål-låset och stjäl över natten, händer detta? 3. Om det händer kan man gå till polisen eller nån så att dem kapar sönder låset? Jag bor i Göteborg.

även cyklar med robusta godkända lås kan bli stulna över natten tillfälle gör tjuven så att säga
1 sadlar hjul styren stjäls i viss mån oftast då snorungar som ska fixa till sin egen cykel
2 ja de sker i viss mån även detta
3 alt.1 ring polis är du registrerad ägare kan dom kolla i register att du e rättmätiga ägaren och kapa upp låset alt.2 låssmed även en del cykelhandlare kan åka ut kapar upp lås i dess närhet alt.2 e däremot inte gratis direkt dock måste du kunna uppvisa handlingar att cykeln verkligen ägs utav dej vissa kräver både försäkringsbevis plus inköpskvitto på cykeln samt att du får skriva under ett dokument där du som ägare godkänner att låset destrueras

Låsa cykel?
I ett kontantfritt samhälle, blir det att ta direkt det man vill ha.. Tur det rullar så mycket fint att välja bland. Går bra för bilaffärerna i stan! Idel tyskt premium kring glashusen. Fjäskande välkomst-skyltar på låsta säkerhetsdörrar. Underhållande symbolgalor som ersätter solidaritet. Panikpolitik som friar alla från eget förnuft.

Låsa cykel?
darkforce sa:
visst är inga problem med att kapa själv heller men inte alla har en batteridriven vinkelslip i fickan ;)

Tänkte mest att räkningen från låssmeden lär överstiga kostnaden av de verktyg som behövs och ska man vänta på att polisen åker ut för att kapa ett cykellås så lär det gå fortare att forcera låset med en nagelfil.

Låsa cykel?
Pendlar/utför ärenden på gammal herrcykel. Tre dagar i veckan vågar jag ta min hybrid när jag har möjlighet till att ställa den inomhus på jobbet. Då låst i källare innanför tre låsta dörrar som kräver kod plus att jag slänger på mina lås.
Har blivit av med för många cyklar för att riskera något annat. Bor i Linköping.

Så jag cyklar på min gamla 40-50 talare som jag låser med rejält bygellås och en marin kätting/hänglås runt stolpe,staket eller cykelställ. Trots det så blir man lite nervös varje gång man kommer ut från Ica etc med veckans mat. Skulle inte vara första gången man får gå hem...

Tillbaka
Topp