Låsbricksfråga

kaffeaffe

Aktiv medlem
Låsbricksfråga
God fortsättning!
Jag har köpt en onödigt dyr adapter för att kunna montera ett lyse på framgaffelns ena ben. Jag ska montera en cykelkorg som hamnar i vägen för lampan på styret. Min frågor är följande:
Kan jag montera adaptern utanpå staget för stänkskärmen med bibehållen funktion för låsbrickan som följer med? Ska jag ta bort brickan som nu sitter på skruven till staget?

Länk:
https://www.paulcomp.com/shop/components/mounting-solutions/light-mounts/gino-light-mount/
Det känns lite ironiskt att köpa något från Paul Components för att montera på min Vitus Vee. Men satan vilken rolig cykel det är!

Bilagor

• IMG_7486-819x1024.jpg
    IMG_7486-819x1024.jpg
    146.2 KB · Besök: 158
Låsbricksfråga
Det var en lyxig adapter :)

Det är ju knappast något som imploderar om det blir fel, men jag skulle testat med brickor på båda sidor om skärmstaget. Om skruvens längd tillåter det såklart.

Annars var det nyligen en snygg lösning för en liknande adapter i fulmekstråden.

Låsbricksfråga
vilken grej den där adaptern var! får nog ta och konstruera mig en liknande på någon lunchrast till veckan!

Edit: kunde inte hålla mig så nu sitter den där. Blir spännande att se om hjulet skuggar mycket.

Senast ändrad:
Låsbricksfråga
Tackar för era svar! Jag får prova mig fram helt enkelt. Den starka lampan, en Magicshine från XXL, ska sitta på adaptern. På Waldkorgen sätter jag en Reelight Nova dynamodriven. Ful-SS 29:er köpt på rea med v-broms med blingbling-lampadapter.

Jag har inte möjlighet att bygga själv. Problemsolvers har en liknande som är minst en hundring billigare. Men jag var otålig.

Låsbricksfråga
Själva fulpendlaren då. Ful som stryk. Rullar fint som snus. Bilden är förvrängd pga vidvinkelobjektiv.

Bilagor

• 20200106_113022.jpg
    20200106_113022.jpg
    305.2 KB · Besök: 149
Låsbricksfråga
kaffeaffe sa:
Jag har köpt en onödigt dyr adapter för att kunna montera ett lyse på framgaffelns ena ben. Jag ska montera en cykelkorg som hamnar i vägen för lampan på styret. Min frågor är följande:
Kan jag montera adaptern utanpå staget för stänkskärmen med bibehållen funktion för låsbrickan som följer med? Ska jag ta bort brickan som nu sitter på skruven till staget?
På en pendlarcykel skulle jag inte våga lita på en låsbricka utan jag skulle åtminstone komplettera med skruvlåsning, typ Loctite Blå eller Biltemas motsv: https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ovriga-kemikalier/skruvlasning-2000017176
Dessutom skulle jag inte vilja ha lampan som det ser ut på bilden, den hamnar troligen för lågt för en bra ljusbild,
dessutom hamnar den med all säkerhet för utsatt för att överleva särskilt länge, åtminstone för mig
Varför inte montera även den lampan på undersidan av cykelkorgen?
E95ni.jpg

/Håkan

Låsbricksfråga
HåkanC sa:
kaffeaffe sa:
Jag har köpt en onödigt dyr adapter för att kunna montera ett lyse på framgaffelns ena ben....
Dessutom skulle jag inte vilja ha lampan som det ser ut på bilden, den hamnar troligen för lågt för en bra ljusbild,
dessutom hamnar den med all säkerhet för utsatt för att överleva särskilt länge, åtminstone för mig
Varför inte montera även den lampan på undersidan av cykelkorgen?
/Håkan

+1 på allt. För mig är det en dålig idé på alla sätt att montera en lampa så lågt och på ena sidan, särskilt när det redan sitter ett stort rutnät att fästa vadsomhelst högt upp på cykeln.

Låsbricksfråga
HåkanC sa:
Dessutom skulle jag inte vilja ha lampan som det ser ut på bilden, den hamnar troligen för lågt för en bra ljusbild
/Håkan

Ljusbilden blev ganska bra i mitt tycke, kör gvolt50. Jag fick belyst väg från just framför hjulet och en bra bit framåt, tidigare hade jag mörkt några meter innan ljuset slog i backen. Hjulet skuggar inte heller utan kommer i utkanten av ljusbilden. Så bättre än förväntat blev det.

Låsbricksfråga
Lampan i fråga är en Magicshine Allty 2000 & korgen är en Wald 1372. Jag ville helst sätta lampan på undersidan av korgen. Men jag har inte hittat någon snygg lösning på det. Jag är inte vidare händig så jag är hänvisad till att köpa tillbehör istället för att tillverka själv. Men sitter det i alla fall en Reelight Nova på korgen för att synas. Jag är aningen tveksam till era farhågor angående ljusbilden och att lampan skulle vara extra utsatt nere vid hjulet på en cykel som uteslutande ska rulla på asfalt. Enligt vad jag har läst så kan en låg placering av lampan rentav ge en bättre ljusbild för pendling.

Tack för era inspel och tipset om att använda Loctite blå .

Låsbricksfråga
kaffeaffe sa:
Jag ville helst sätta lampan på undersidan av korgen. Men jag har inte hittat någon snygg lösning på det. Jag är inte vidare händig så jag är hänvisad till att köpa tillbehör istället för att tillverka själv.
Om du tittar på bilden jag postade ovan är den enda "tillverkningen" ett rör som sitter under korgen med buntband.
Jag har svårt att tro att det skulle vara bortom händighetsgränsen
https://happyride.se/forum/read.php/1/3672420/3674087#msg-3674087

kaffeaffe sa:
Jag är aningen tveksam till era farhågor angående ljusbilden och att lampan skulle vara extra utsatt nere vid hjulet på en cykel som uteslutande ska rulla på asfalt.
Min tvekan om utsattheten rör inte själva cyklingen, utan när man ställer ifrån sig cykeln och/eller tar den till/från cykelställ/parkering
Jag vet att åtminstone för mig skulle det vara en onödigt utsatt plats.

/Håkan

Låsbricksfråga
HåkanC sa:
[
Om du tittar på bilden jag postade ovan är den enda "tillverkningen" ett rör som sitter under korgen med buntband.
/Håkan

Hålen i stagen till Waldkorgen hade precis rätt dimension så det var bara fästa adaptern med hjälp av en låsmutter(+Loctite blå pga ängslig). Nu kan jag iallafall parkera cykeln i cykelställ. Själva låsbrickan saknades i förpackningen. Men jag tror att det kommer att sitta fast ändå.

Bilagor

• 20200112_095251.jpg
    20200112_095251.jpg
    271.5 KB · Besök: 127
Låsbricksfråga
kaffeaffe sa:
Hålen i stagen till Waldkorgen hade precis rätt dimension så det var bara fästa adaptern med hjälp av en låsmutter(+Loctite blå pga ängslig). Nu kan jag iallafall parkera cykeln i cykelställ. Själva låsbrickan saknades i förpackningen. Men jag tror att det kommer att sitta fast ändå.
Det där blev väl bra.

/Håkan

Låsbricksfråga
Tackar för era svar! Jag får prova mig fram helt enkelt. Den starka lampan, en Magicshine från XXL, ska sitta på adaptern. På Waldkorgen sätter jag en Reelight Nova dynamodriven. Ful-SS 29:er köpt på rea med v-broms med blingbling-lampadapter.

Jag har inte möjlighet att bygga själv. Problemsolvers har en liknande som är minst en hundring billigare. Men jag var otålig.

Jag är lite sugen på att köpa Reelight Nova, hur stark är den egentligen? Det spelar inte så stor roll vad som står på hemsidan, jag vill veta hur du upplever den i praktiken :)

Låsbricksfråga
Jag är lite sugen på att köpa Reelight Nova, hur stark är den egentligen? Det spelar inte så stor roll vad som står på hemsidan, jag vill veta hur du upplever den i praktiken :)
Det är fullt tillräckligt med ljus för att man ska synas kvällstid och dagtid. Däremot så ljuset från framlampan inte tillräckligt fokuserat för lysa upp exempelvis en mörk väg. Visst så får man lite hjälp av framlyset i mörkret. Produkten har funkat klockrent med med undantag för generatorerna som kan rubbas lite ur sitt läge om något kommer åt dem. Men det är väldigt enkelt att justera "på cyklande fot". Med facit i skulle jag säga att baklampan är ett klockrent köp därför att du aldrig kommer att behöva oroa dig för ett batteri som laddar och att den är fullt tillräcklig när det gäller ljusstyrka. Däremot så bör du se dig om efter en annan framlampa om du prioriterar att ha bra sikt i mörkret.

Senast ändrad:
Låsbricksfråga
Det är fullt tillräckligt med ljus för att man ska synas kvällstid och dagtid. Däremot så ljuset från framlampan inte tillräckligt fokuserat för lysa upp exempelvis en mörk väg. Visst så får man lite hjälp av framlyset i mörkret. Produkten har funkat klockrent med med undantag för generatorerna som kan rubbas lite ur sitt läge om något kommer åt dem. Men det är väldigt enkelt att justera "på cyklande fot". Med facit i skulle jag säga att baklampan är ett klockrent köp därför att du aldrig kommer att behöva oroa dig för ett batteri som laddar och att den är fullt tillräcklig när det gäller ljusstyrka. Däremot så bör du se dig om efter en annan framlampa om du prioriterar att ha bra sikt i mörkret.
Tack så mycket!!

Tillbaka
Topp