Låst cykeln(tappade nykeln) -hur bryter jag låset

xXMikeXx

Medlem
Låste cykeln i centralstationen (Uppsala). Tappade bort mina nycklar och nu hittar inte reservnycklar.
Jag vill inte lämna cykeln där, men kan inte heller hits kvitto eftersom den är 3år gammal.
Bör jag bryta låset ? Och i så fall hur ?
Btw det är en kedjelås.

Låste cykeln i centralstationen (Uppsala). Tappade bort mina nycklar och nu hittar inte reservnycklar.
Jag vill inte lämna cykeln där, men kan inte heller hits kvitto eftersom den är 3år gammal.
Bör jag bryta låset ? Och i så fall hur ?
Btw det är en kedjelås.
Stöldtips bör ej efterfrågas och publiceras på detta forum. Ha en bra dag.

Jag bara undrade vad jag borde göra , antog att någon annan här hade gått genom det. Letade inte nödvändigtvis efter någon stöldtips . Men tack ändå
Nej du kanske inte gör det, men någon annan som läser här kan använda det i kriminellt syfte menade jag.

Men om du kan legitimera dig och på något sätt bevisa att cykeln är din, så kan närmaste polispatrull troligtvis hjälpa dig. Alternativt låssmed som tipsades intill.

Nej du kanske inte gör det, men någon annan som läser här kan använda det i kriminellt syfte menade jag.

Men om du kan legitimera dig och på något sätt bevisa att cykeln är din, så kan närmaste polispatrull troligtvis hjälpa dig.
Aha tack så jättemycket jag kommer kolla och se hur det går , kanske har online kvittot eller något

En sökning på youtube och du har hur mycket tips på som helst, allt från dyrkning till vinkelslip.

Annars tipset kontakta nån låssmedsjour.

Kanske kan vara bra att ha med kvittot med ramnummer om man nu ger sig på att göra det själv. Om nån mot förmodan skulle bry sig när man jobbar med låset.

Känns meningslöst att kontakta polisen, vad skall de göra?

Ring polisen och förklara problemet för de och fråga hur du ska gå tillväga. Om du äger cykeln och låset (vare sig du kan styrka det eller inte) kan du väl gå loss på det bäst du vill i laglig mening (om jag inte missförstått äganderätten som lekman). Men var beredd på att du kan komma behöva förklara dig. Har din cykel unika kännemärken/tillbehörskombinatilner/repor och du har bilder på den sen tidigare med dig själv på så är det ju ett bra kort som folk flest skulle förstå.

om kvitto behövs: Kan butiken ha affären i registret?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp