Låst växeltrissa

Fattiglapp

Aktiv medlem
Låst växeltrissa
Min nedre växeltrissa har "låst sig" - kan röra sig något tiotal grader fritt men sen är den rejält trög. Dagens träning löstes genom att lossa på skruven som håller fast den, men det är ju en långtifrån perfekt lösning... när jag tar loss trissan ser jag inget uppenbart fel. Det känns ju som det kommit in smuts, men det ser jag i så fall inte.
Jag har aldrig rört den skriven, men gissar att något hände vid förra veckans avspolning.
Något jag kan göra för att lösa detta, eller är det bara att köpa en ny? Om det skall handlas, är SRAMs egen standardtrissa det bästa eller kan man få något bättre för samma peng?
Det är SRAM GX Eagle.

Låst växeltrissa
är det glidlager är det enkelt att smörja upp.

är det kullagrade trissor har lagret mest troligt låst sig på grund av smuts. de går att få igång igen om man försiktigt lyfter av tätningarna via deras yttre kant, absolut inte inre. knivspets är här ett bra instrument. akta fingrarna.

rengör och smörj. forma till de sannolikt defornerade tätningarna och klicka fast dem.

om den operationen är värd besväret kan diskuteras.

brukar annars köpa srams maskinlagrade rätt prisvärda trissor även till andra fabrikat av växel. du kommer arr hitta erbjudanden om keramiskt lagrade trissor. köp dem inte.

Låst växeltrissa
är det glidlager är det enkelt att smörja upp.

är det kullagrade trissor har lagret mest troligt låst sig på grund av smuts. de går att få igång igen om man försiktigt lyfter av tätningarna via deras yttre kant, absolut inte inre. knivspets är här ett bra instrument. akta fingrarna.

rengör och smörj. forma till de sannolikt defornerade tätningarna och klicka fast dem.

om den operationen är värd besväret kan diskuteras.

brukar annars köpa srams maskinlagrade rätt prisvärda trissor även till andra fabrikat av växel. du kommer arr hitta erbjudanden om keramiskt lagrade trissor. köp dem inte.
Verkar ju vara klart att det är original som gäller. Tänkte stötta LBS-en men dubbla priset var lite väl bra?.
Nyfiken: vad är problemet med keramiska?

Låst växeltrissa
kan ju inte tala för alla keramiska, men de jag mött har varit öppna vilket de påstås tåla, men i praktiken inte gör. därmed dömda till snar undergång.

oavsett är vinsten helt minimal.

om du vill minska drivlineförlusterna från trissorna är större ffa nedre trissa en märkbar uppgradering, givet att du för kedjan snabbt grundat hög kadens och stora klingan fram.

det räcker långt med 13-14t, jämfört med 10-11t.

Låst växeltrissa
kan ju inte tala för alla keramiska, men de jag mött har varit öppna vilket de påstås tåla, men i praktiken inte gör. därmed dömda till snar undergång.

oavsett är vinsten helt minimal.

om du vill minska drivlineförlusterna från trissorna är större ffa nedre trissa en märkbar uppgradering, givet att du för kedjan snabbt grundat hög kadens och stora klingan fram.

det räcker långt med 13-14t, jämfört med 10-11t.
Ok tack. Nu pratar vi GX eagle på en Enduro, så det finns ingen stora klingan fram, och redan standardtrissan tror jag var 14t. Drivlineförluterna tror jag knappast är anledningen de gånger jag blir omkörd, men skall man köpa nytt vill man så klart köpa bästa möjliga för pengen!
Jag märkte knappt av drivlineförlusten när trissan var låst, och då fick jag ta i rejält för att kunna dra runt den för hand.

Låst växeltrissa
då har du redan bra trissor och bra storlek. den sort jag gärna köper, typ 25 euro paret?

de bör vara maskinlagrade, och jag har räddat några sådana så som jag beskrev ovan. fall isf inte för frestelsen att ta loss en i vissa förekommande fall plasthållare för kulorna, då är du i ett iofs inte olösligt finmekaniskt trubbel.

Låst växeltrissa
då har du redan bra trissor och bra storlek. den sort jag gärna köper, typ 25 euro paret?

de bör vara maskinlagrade, och jag har räddat några sådana så som jag beskrev ovan. fall isf inte för frestelsen att ta loss en i vissa förekommande fall plasthållare för kulorna, då är du i ett iofs inte olösligt finmekaniskt trubbel.
Ja typ 250 spänn. Eller 490 hos LBS?

Låst växeltrissa
Petig jag, men jag tycker du ska kika över (hela) bakväxeln.
...I värsta fall, enligt Google, cirka tusenlappen, inklusive trissor.

Låst växeltrissa
Detta hände mig, på en Sram Apex-växel. Aldrig hänt under massa år med Shimano-trissor, så ngt lurt med Srams konstruktion. Jag pillade bort täckbrickorna och gjorde rent och smorde, och då snurrade det igen, sen köpte jag nya trissor, sen bestämde jag mig för att aldrig köra Sram igen.

Låst växeltrissa
Petig jag, men jag tycker du ska kika över (hela) bakväxeln.
...I värsta fall, enligt Google, cirka tusenlappen, inklusive trissor.
Noterade det, men lyckades för en gångs skull hålla mig till att beställa bara trissor. Känner mig själv, det blir lätt "men då kan jag lika gärna köpa trådlöst för bara lite extra pengar. Och lägger jag till lite så får jag ju ett bättre system. Och kassett ingår ju i ett paket. Och när jag ändå håller på att mecka med styret kan jag ju byta handtag. Och styret. Äsch, Canyon Strive ser ju bra ut. Undrar vad jag får för min cykel... nä förresten den duger till Zwift."
Sist det behövde bytas vinterdäck på bilen köpte jag en ny bil :-)

Låst växeltrissa
Detta hände mig, på en Sram Apex-växel. Aldrig hänt under massa år med Shimano-trissor, så ngt lurt med Srams konstruktion. Jag pillade bort täckbrickorna och gjorde rent och smorde, och då snurrade det igen, sen köpte jag nya trissor, sen bestämde jag mig för att aldrig köra Sram igen.
Det talar väl för att man borde köpt något annat än original...

Tillbaka
Topp