Lasta cykel i skåpbil

JWest

Medlem
Lasta cykel i skåpbil
Hej
Får i dagarna hem min nya tjänste pulka, har valt skåpbil för att bla. slippa ha cykeln på taket.
Har kollat en del gamla trådar men önskar fler förslag.

En Toyota proace dubbelhytt blir de.
SÅ hur förvarar ni cyklarna i bilen. spontant tänkte jag ett fäste som jag monterar i golvet på bilen, ett fäste där jag tar bort framhjulet och fäster framgaffeln där i
tänkte färste för 2 cyklar, blir de fler får man väl bra knö in dem :)

Lasta cykel i skåpbil
Om du inte har inredning i i lastutrymmet så kan du ju alltid göra en enkel lösning där du ställer hjulen i vinkel mellan golv och vägg och drar en elastisk lina eller två runt ramen och till vägg. Ett handtag vilar mot vägg och ger mothåll. Sitter förvånansvärt stadigt och du får lite mer golvyta fri.

Lasta cykel i skåpbil
Beroende på hur det ser ut och vilken cykel du har och hur snabbt du villl kunna lasta så får du hitta på nåt listigt. Själv har jag i min ”skåpbil” ett spännband hängande i taket nära bakluckan. Blir perfekt att haka upp en bockstyrecykel på. Sitter stabilt eftersom jag backar in cykeln så bakhjulet kilas fast lite mellan framstolarna och hänger sedan fast cykelns bromshandtag i spännbandet.

Lasta cykel i skåpbil
Brukar ställa min cykel på snedden och spänna fast med en rem för att hålla den stilla.
Funderar dock på att kapa till en planka för att sätta fast framgaffelfästen för ett par cyklar. Sedan så drar jag fast plankan i skåpets lastöglor med en rem eller krok. Då slipper man göra någon åverkan på skåpet och har cyklarna stående stabilt.

Lasta cykel i skåpbil
Jag har en liten ställning utmed ena sidan med en skiva sådär 1dm från golvet med springor för hjulen. Sedan står det en liten brädbit upp med rörisolering runt. Den spänner jag fast ramen i med ett spännband. Tar 10-15 sekunder att ta in eller ur cykeln.

Lasta cykel i skåpbil
När jag och kompisarna är och ... ja, du vet "hämtar" våra cyklar på stan så brukar vi bara lägga/stapla dom på golvet. Framförallt går det snabbast att bara slänga in dom i van'en lixom... alltså om man har brådis å så.

Lasta cykel i skåpbil
Orka hålla på o skruva av hjulen om man nu tar skåpbilen. Bara att hysta in hojen och ev se till att den inte välter med nån ögla runt sadeln eller dylikt.

Lasta cykel i skåpbil
[QUOTE = "marr, post: 3690743, member: 17259"]
Does it only work with yetis and ibises?
[/ Quote]
Well. Clearly note since the picture shows a mustache into it;))
And I get the dig. My point was more that it is NOTcheap and easier to justify if you really need to carry more than 1 bike at the time and be 100% that the bike won't be damaged as they are often brand new and never even seen before by their new owner ...
This said. Everything is always better on an Ibis or Yeti .p

Lasta cykel i skåpbil
DSCF6048.JPG

Lasta cykel i skåpbil
Flera bra idéer men jag kan inte bara slänga in cykeln eller spänna den diagonalt då jag kommer använda bilen i jobbet också blir nog fast inredning på ena sidan till ex. sen vill jag inte ha för stor klump att bulta fast då jag smidigt vill kunna lasta annat i bilen också.

sen måste de ju vara smidigt kommer ha med mig den c:a 2ggr i veckan kanske

Lasta cykel i skåpbil
Till min husbil gjorde jag en låda med hjul i bakkant och handtag i framkant (inte färdig på bilden), den funkar även med bakhjulen monterade ifall man har bra takhöjd. Enkel att ta ur bilen när den inte används och står stabilt när den är på plats, består av 12mm plywood, lite reglar och två cykelfästen.

husbil.JPG

Tillbaka
Topp