Låsta hydrauliska frambromsar

Andolo

Medlem
Min fru har tre gånger, med flera års mellanrum lyckats låsa framhjulet och kraschat svårt (highsiders) vid de två senaste tillfällena. Tectro bromsok på hybridcykel, Shimano på MTB första gången.

TCM Cykel säger att såväl Shimano som Tectro har en tendens att hugga/låsa sig, medan Sram ska vara bättre.
Tips o förslag på lämpliga ok (flat mount)?

Jag har även funderat på att byta till en fyrkolvspump för att minska bromskraften fram. Och/eller pumpa in en luftbubbla i främre bromslinan för att ge lite flex - fast det strider mot mina principer....

Bilagor

• IMG_20250704_141946431_HDR.webp
    IMG_20250704_141946431_HDR.webp
    309.2 KB · Besök: 577
Varför skulle 4kolvs hjälpa?

Oavsett tror jag det blir svårt. Det går att volta med fälgbroms också.

Mindre klinga kan man ju ha men vill man ha så dåligt att det löser problemet så är det nog ingen broms alls som gäller

Har haft en uppsjö av cyklar med Shimanobroms aldrig att de har "låst" sig.
4-kolvs ok ger inte mindre bromskraft snarare det motsatta.
Frun får nypa försiktigare eller olja in skivan så blir det abs

Varför skulle 4kolvs hjälpa?

Oavsett tror jag det blir svårt. Det går att volta med fälgbroms också.

Mindre klinga kan man ju ha men vill man ha så dåligt att det löser problemet så är det nog ingen broms alls som gäller
Ja, det är ett dilemma. Plocka bort frambromsen kan man ju göra, men det känns också fel... En mindre skiva kanske går att få dit, så bromsen bara tar "lagom".

Har haft en uppsjö av cyklar med Shimanobroms aldrig att de har "låst" sig.
4-kolvs ok ger inte mindre bromskraft snarare det motsatta.
Frun får nypa försiktigare eller olja in skivan så blir det abs
Jag har också flera med Shimanobroms inkl 4-kolvs och har själv aldrig haft problem (är f ö SMC mc-instruktör så jag tycker att jag är hygglig på att bromsa). Instämmer i att 4-kolvs kan ge mer kraft, åtminstone lättare modulation eftersom beläggen kantrar mindre, men det var handtagen jag tänkte på. Dessa måste ju pumpa lite mer olja, dvs högre utväxling pga att det är fyra kolvar som ska röra sig. Detta skulle ge lite mindre bromskraft, men jag medger att det är bakvänt.
Oljade skivor eller ingen skiva alls ger givetvis ABS, men man vill ju att bromsarna ska ge åtminstone lite nytta. Problemet är nog hennes omedvetna reflex vid sällsynta tillfällen, där hon nyper totalt stenhårt. Förmodligen hjälper lättmodulerade bromsar föga om man ändå tar i för kung och fosterland.

Instämmer i att 4-kolvs kan ge mer kraft, åtminstone lättare modulation eftersom beläggen kantrar mindre, men det var handtagen jag tänkte på. Dessa måste ju pumpa lite mer olja, dvs högre utväxling pga att det är fyra kolvar som ska röra sig. Detta skulle ge lite mindre bromskraft, men jag medger att det är bakvänt.
Det skiljer inget i utväxlingen på Shimanos handtag ur det perspektivet så det kommer inte ha nån effekt. En del av den extra kraften i fyrkolvs kommer just av det förändrade relativa förhållandet mellan handtag och pump. Det märks lite på hur olika känsliga de är för luft med.

Det låter mer som en fråga om att träna lite mer på att bromsa hårt för att lära sig gränsen tyvärr. Mindre skiva om det går gör ju lite med.

Annars är det väl Magura som har något ABS-system för cyklar?

Ja, det är ett dilemma. Plocka bort frambromsen kan man ju göra, men det känns också fel... En mindre skiva kanske går att få dit, så bromsen bara tar "lagom".
Hon har ju uppenbarligen inte lärt sig av läxan att låta bli frambromsen oavsett om det är bromsen som låser sig eller om hon i en pressad situation råkar låsa den.
Så jag föreslår att plocka bort den. Jag är rädd för att en annan broms inte kommer att göra skillnad.

Jag har gjort samma sak back-in the day och jag ska vara 100% ärlig så hade jag lite mer slack i vajern på frambromsen för att ge en fördröjning. Antar att det skulle motsvara mer freestroke än reach idag?

Nu för tiden kör jag med ett finger på bromsarna och det ger inte samma panikbromsning som när hela handen flyttas till bromsen som på ett fyrfingergs

Hon har ju uppenbarligen inte lärt sig av läxan att låta bli frambromsen oavsett om det är bromsen som låser sig eller om hon i en pressad situation råkar låsa den.
Så jag föreslår att plocka bort den. Jag är rädd för att en annan broms inte kommer att göra skillnad.
Fast att ta bort den blir ju bara farligt på ett helt annat sätt fast hela tiden istället.

Eller, det funkar kanske om man bor där det är platt. Här hade det inte vart kul.

Jag har gjort samma sak back-in the day och jag ska vara 100% ärlig så hade jag lite mer slack i vajern på frambromsen för att ge en fördröjning. Antar att det skulle motsvara mer freestroke än reach idag?

Nu för tiden kör jag med ett finger på bromsarna och det ger inte samma panikbromsning som när hela handen flyttas till bromsen som på ett fyrfingergs
Där sa du nåt, justera handtagets reach så att det slår i styret innan man låser bromsen kanske kan funka?

Fast att ta bort den blir ju bara farligt på ett helt annat sätt fast hela tiden istället.

Eller, det funkar kanske om man bor där det är platt. Här hade det inte vart kul.
Man får anpassa tempot efter det.

Att TCM säger att de brukar hugga låter mer som någon som vill sälja nya delar. Aldrig hört någon som har råkat ut för.

Sätt i ett par skitiga slitna belägg, skaffa sämre, eller bearbeta de du har så du får lite mindre yta...

Hoppas det gått bra ändå, med frugan. Vore tråkigt om hon tycker sig ha cyklat klart.

Jag tror att om det ska lösas mekaniskt så är det att skruva bort den som gäller.
reach/freestroke kanske kan hjälpa nåt lite men inte så det ger trygghet.

Och ärligt talat går det att cykla utan så länge det inte är park.

Är det inte något som Shimano ServoWave tänkte hjälpa med? Alltså bättre modulation, det vill säga lägre bromskraft vid samma fingertryck i början. Finns även ABS cykelbromsar av Magura, fast de kräver elmotor.

Mindre bromsskiva, organiska bromsbelägg kan hjälpa med att minska bromskraften utan att behöva slakta i övrigt fungerande broms.

Om man frambromsar och samtidigt vrider styret kommer man att vurpa då framhjulet glider i sidled. Om man frambromsar och har för mycket viktfördelning framme kommer man att vurpa. Att lära sig bra teknik är nyttigt.

Är det inte något som Shimano ServoWave tänkte hjälpa med? Alltså bättre modulation, det vill säga lägre bromskraft vid samma fingertryck i början. Finns även ABS cykelbromsar av Magura, fast de kräver elmotor.

Mindre bromsskiva, organiska bromsbelägg kan hjälpa med att minska bromskraften utan att behöva slakta i övrigt fungerande broms.

Om man frambromsar och samtidigt vrider styret kommer man att vurpa då framhjulet glider i sidled. Om man frambromsar och har för mycket viktfördelning framme kommer man att vurpa. Att lära sig bra teknik är nyttigt.
Det är väl det Shimano tänkte, men om det funkar i praktiken beror på handhavaren. För mig passar Formulas bromsar, och det är inget jag kan beskriva på ett vettigt sätt annat än att det passar min hjärna och nervsystem som handen i handsken när jag bromsar, det blir precis som jag vill. För en annan kanske det inte alls funkar bra.

Håller med om att bra bromsteknik är viktigt men det är inte nödvändigtvis allt. Servowave är speciellt och jag kan lätt föreställa mig att det inte alltid klaffar med alla användare.

Det låter farligt att ta bort broms eller minska bromsverkan. Testa något annat än servowave istället.

Bromshandtag gjorda för bara ett finger? Jag bromsar bara med ett finger på olika cyklar, tror inte att jag skulle kunna låsa frambromsen på asfalt. Eller...jag har ju inte provat vad jag minns. Får man inte plats för hela handen om hennes bromsar är såna nu så borde det ju bli bättre.

Ja, en samtidig vridning är ju förödande, liksom att få tyngdpunkten långt fram med stela armar. Jag har inte sett hennes vurpor och har svårt att förstå dem, den sista var i lätt nedförslut och inte speciellt hög fart på asfalt (jag körde framför).
En mindre bromsskiva fram (140) och en 180 bak samt någon form av begränsning av bromskraften fram är vad jag överväger just nu.
Själv kunde jag leva med dess nuvarande bromskarakteristik, även om de tar aningen tvärt vid anläggning känns de trygga och jag har inte lyckats provocera fram stoppies heller - men har inte vågat ta i maximalt.

Min fru har tre gånger, med flera års mellanrum lyckats låsa framhjulet och kraschat svårt (highsiders) vid de två senaste tillfällena. Tectro bromsok på hybridcykel, Shimano på MTB första gången.

TCM Cykel säger att såväl Shimano som Tectro har en tendens att hugga/låsa sig, medan Sram ska vara bättre.

Jag har även funderat på att byta till en fyrkolvspump för att minska bromskraften fram. Och/eller pumpa in en luftbubbla i främre bromslinan för att ge lite flex - fast det strider mot mina principer....
Dra på lite 556 eller wd40 på bromsskivan så slipper ni nog repris på låst framhjul x et hon gjorde likadant fler ggr än jag orkade räkna montera bort hela frambromsen så det inte kunde hända igen bakbromsen duger faktiskt väldigt bra för normal körning o inbromsning osv Mvh Kim

Dra på lite 556 eller wd40 på bromsskivan så slipper ni nog repris på låst framhjul x et hon gjorde likadant fler ggr än jag orkade räkna montera bort hela frambromsen så det inte kunde hända igen bakbromsen duger faktiskt väldigt bra för normal körning o inbromsning osv Mvh Kim
Ja, jag tänker byta till mindre skiva fram plus gå upp till 180 mm bak. Frambromsen ska få ett justerbart handtag för stt minska bromskraften ytterligare.

Byt till rullbroms fram. De bromsar halvdant men tillförlitligt, och behöver servas typ en gång var femte/tioende år.
Det här var ett seriöst inlägg, det löser problemet. Om hon drar för kung och fosterland när det blir panik sä kommer hon låsa upp en mindre skiva också. Så du kan inte behålla skivbroms. Vad är det för typ av cykel?

Man får vara försiktig med att döma ut någon, för hur bra man är och hur sällan man gör fel är också en fråga om träning och erfarenhet. Finns säkert fler än jag här på Happy som inte vågar eller kan ta upp hojjen på framhjulet i en nedförsbacke där mer skickliga och erfarna gör det utan att tveka.

Ett förslag hade varit att ställa in reach på hennes frambroms, om möjligt, så att handtaget bottnar ut innan oket har fullt bett. Om det inte går att ställa reach på reglaget så kan någon form av annat "stopp" möjligen hjälpa. Annars som du skrev introducera lite luft i linan så den blir mer svampig och inte biter så hårt.

Slutligen är ett alternativ att din respektive övar och övar och övar bromsmodulering och "panikbroms" I hög fart på olika underlag. Tänk som inbromsningstestet på MC.

Ett förslag hade varit att ställa in reach på hennes frambroms, om möjligt, så att handtaget bottnar ut innan oket har fullt bett. Om det inte går att ställa reach på reglaget så kan någon form av annat "stopp" möjligen hjälpa. Annars som du skrev introducera lite luft i linan så den blir mer svampig och inte biter så hårt.

Slutligen är ett alternativ att din respektive övar och övar och övar bromsmodulering och "panikbroms" I hög fart på olika underlag. Tänk som inbromsningstestet på MC.
Jo, vi har testat och tränat. Senast det hände var för sex år sedan och det har inte inträffat förrän för en månad sedan. Problemet är att det är något omedvetet, möjligen att hon samtidigt väjt e dyl, hon har ju absolut inget minne av vad som egentligen hände.
Min lösning blir att byta till 140 mm fram samt ett handtag med ställbar reach, ev en liten luftpärla i systemet. Så att resultatet blir en hygglig broms men utan det där bettet jag själv gärna vill ha. Bak ökar jag till 180 från 160 mm, så blir bromseffekten lite högre. En bakhjulslåsning resulterar bara i en sladd, betydligt enklare att hantera än en ofrivillig stoppie.
Eventuellt kan ett lite högre styre medföra mindre vikt på framhjulet och mjukare armar vid inbromsning.

Hojen kommer att se lite lustig ut med liten skiva fram och en betydligt större bak...

Hur hårt körs cykeln egentligen? En hybrid är väl inte ut i så mycket terräng? Jag förstår ju att de som kör i skogen har helt andra behov av bromsar än vad jag har på landsväg men mina 160 fram och 140 bak har aldrig begränsat mig, och jag har ändå bromsar ner nära 100 kg från drygt 50 kmh utan problem (felaktigt placerat t-kors efter utförsbacke 😅).

Luft i systemet känns inte bra. Är det inte bättre med en lagom hård kula/distans som svampar upp mellan broms och styre? Alltså, det sista finns om man tar i utav... Inte annars. Kanske inte estetiskt nog?

Reach plus gummi bumper på handtaget tror jag eventuellt kan fungera men jag tycker det är marginelt bättre än att plocka bort bromsen

Hur hårt körs cykeln egentligen? En hybrid är väl inte ut i så mycket terräng? Jag förstår ju att de som kör i skogen har helt andra behov av bromsar än vad jag har på landsväg men mina 160 fram och 140 bak har aldrig begränsat mig, och jag har ändå bromsar ner nära 100 kg från drygt 50 kmh utan problem (felaktigt placerat t-kors efter utförsbacke 😅).

Luft i systemet känns inte bra. Är det inte bättre med en lagom hård kula/distans som svampar upp mellan broms och styre? Alltså, det sista finns om man tar i utav... Inte annars. Kanske inte estetiskt nog?
Egentligen handlar det inte om hårdkörning, utan om vardagscykling - ibland i hyfsat tempo. Problemet är omedvetna reflexer, hon vet ju inte själv hur det gått till. Att minska bromseffekten något, så att låsning omöjliggörs, är min tanke.
Idealet vore en ställbar ventil, där man kan justera in maximalt tryck i systemet. Hittade en sån på nätet, c:a 150 dollar eller pund, men har inte fått svar från tillverkaren. De påstår även att systemet är att betrakta som ABS, vilket ju inte riktigt stämmer.

Egentligen handlar det inte om hårdkörning, utan om vardagscykling - ibland i hyfsat tempo. Problemet är omedvetna reflexer, hon vet ju inte själv hur det gått till. Att minska bromseffekten något, så att låsning omöjliggörs, är min tanke.
Idealet vore en ställbar ventil, där man kan justera in maximalt tryck i systemet. Hittade en sån på nätet, c:a 150 dollar eller pund, men har inte fått svar från tillverkaren. De påstår även att systemet är att betrakta som ABS, vilket ju inte riktigt stämmer.
Då behövs ingen bättre broms bak, det var ungefär där jag var i tanken. Du får göra vad du kan. Kan hända att du ändå borde ta bort den fram bara. Det går bra utan bara man ser till att hålla skick på den bakre.

Tror mera att problemet ligger i handtaget och inte i bromsoket dom flesta har ca 10mm kolv i handtaget så om det är 11mm kolv så blir bromskraften större.

Tillbaka
Topp