Latja i Älvsjös BMX-bana?

xtimmyx

Aktiv medlem
Noterade att det finns en BMX-bana i Älvsjö dit man kanske skulle kunna ta hojjen och leka lite i.

http://maps.google.com/maps?f=d&sou...6464,17.983434&spn=0.002513,0.006539&t=h&z=18

Men funderar över hur snyggt det känns att komma dit med stor MTB och börja hoppa i deras bana.

Någon som vet hur välkommet eller ovälkommet det är innan man drar dit och testar?

Hittar inget på deras hemsida gällande hur populärt det är att bara dra dit och leka.
Men å andra sidan är det väl inget inhängnat område eller liknande såvitt jag kan se, och det är ju inte som att man kommer förstöra banan heller precis.

cruxet skrev:
-------------------------------------------------------
> Folk kör med alla möjliga cyklar där, alla är
> välkomna förutom när det är träning då är
> det bara för klubben.

Precis det svaret jag hoppades på! :)

Personligen tycker jag dock att banan har förstörts fullständigt för allting större än max 24" och kort hjulbas (räkna bort allt heldämpat...) sedan banan byggdes om nyligen. Visst går det att cykla, men kullarna är för tighta för att få något riktigt flyt med en större cykel eller 26" hjul. Tidigare kunde man stå på riktigt bra med hög fart runt hela banan med allt från 20" BMX till 26" DH...

Alla är välkommna, men räkna med att i princip hela banan kommer kännas krampaktigt tight och liten (menar liten nu, inte kort!) med 26".

Personlig uppfattning förstås, någon annan är säkert av en annan uppfattning.

Tänkte ta och cykla förbi där och spana med pendlar-racern nu efter jobbet.

Hade helst sett att man kunde åka där med min FR-hoj. Annars har jag ju min gamla Enduro som känns lite smidigare, min helstela trial-MTB som är ännu smidigare. Och min gamla 20" BMX som man kanske skulle kunna ta och damma av där. Så det ska nog lösas sig. :)

garpa skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet när de har träning? Jag hakar
> gärna på och leker lite nån kväll.

Träningstider 2010
Måndagar och Onsdagar 18-1930

Tävlings och Elitgrupp
Måndagar, Onsdagar och Torsdagar 18-1930

Låter trevligt. Lite olyckligt att det krockar med tisdags-rajderna den vardagskväll det är ledigt. Men det går ju köra efter 19:30 snart också. Jobbar till 18:00 så innan blir svårt. Men helger finns ju gott om.

Niko- Det krävs ju lite teknik för att ta sig runt också.
Bor i närheten och det är absolut inga problem att köra med 26or, sen kör ju majoriteten av alla "kids" på just "fullstora" cyklar.

Hej,

alla kan åka på banan när vi i klubben inte har träningar eller tävlingar. Vi tränar måndagar, onsdag och torsdagar 18-1930. Tävlingar är planerade 8/5 och någon gång under hösten. I helgen har vi träningsläger hela lördagen och söndagen och då är det inte öppet för övriga.

Niko/Frost: banan är för racing BMX, inte Fr...

/Pål
ÄlvsjöBMX

Jag var förbi där och tog en kik igår. Banan ser ju grymt fin ut.

Dessvärre för egen del verkar det som om mitt psyke räcker till för att precis lagom landa på väg upp i eller på toppen av landningen i de flesta dubblarna så jag lär behöva att antingen step it up rejält mot vad jag brukar, eller ta det lite lugnare. Oavsett tror jag man kan ha riktigt kul där bara man har rätt cykel för det. Hardtail känns ju nära på som ett måste för att fullt kunna utnytja banan.

Misstänker att min trail vore lämpligast men helstel gaffel känns ju lite sådär. Och enduron lär ju gå av på mitten om man kortar ett hopp. Får testa med SX:en till att börja med, den känns lite mer förlåtande. :)

FelixB, visst tar man sig runt... men allt är ju inte en fråga om ren teknik, jag tycker helt enkelt inte banan på långa vägar är lika rolig för fullstora cyklar nu som förr - om en bana har eller inte har "flow" handlar ju inte uteslutande om teknik.

Vinterbo, jo jag förstår helt motiveringen till varför banan byggdes om som den gjorde och jag har inga invändningar som så. Älvsjö BMX-klubb får göra precis vad dom behagar med sin bana... jag påpekade bara att jag tycker det var lite synd att man gjorde det valet och på så vis begränsade banans användningsområde för en stor grupp deltagare.

Som det ser ut nu verkar det som om vi ska ta oss en tur dit efter jobbet på tisdag. Borde anlända dit nån gång efter halv 7 kan jag tänka mig. Lär ta SX:en med tanke på att de andra också kör FS-hoj. Så får se hur mycket man skämmer ut sig. ;)

Vi tog en sväng dit igår och det märks att banan är byggd för lite mindre och nättare cyklar helt klart. Men trots det kunde man ha riktigt roligt runt den om man bara ställde in cykeln lite grann.
Dock blev det mest bombande av första dubbeln då cykla runt banan inte gav riktigt så mycket som det borde om man haft en tacksammare cykel. Hehe. Men det kommer definitivt bli fler turer dit. Hittade en bunt hopp till mot slutet som inte borde vara omöjliga.

Filmade/fotade lite med: :)

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp