Lätt downhill cykel?

Lätt downhill cykel?
Lite nyfiken på varför du vill ha en så lätt cykel! Du kan definitivt få en DH rigg som ligger på 15.x kg. Det är ju också en stor fördel om du är en kort jävel och kan köra mindre storlekar!

Lätt downhill cykel?
Det stämmer. kan man ta en enduro ram och bygga om till dh?
Då blir det ingen DH. De flesta enduroramar klarar inte en sån gaffel. Plus att bakfjäding på en enduro är anpassad också för att kunna trampa medan DH är mer optimerad bara för att ta upp sten och strök.

Däremot kan du ju köra de flesta DH banor på en enduro. Du kan anpassa den med DH-däck

Lätt downhill cykel?
Då blir det ingen DH. De flesta enduroramar klarar inte en sån gaffel. Plus att bakfjäding på en enduro är anpassad också för att kunna trampa medan DH är mer optimerad bara för att ta upp sten och strök.

Däremot kan du ju köra de flesta DH banor på en enduro.

Det gör jag nu, specialized cykeln i min profilbild är lite för liten och lite out-dated för mig så kör just nu en Merida one forty 800, med 150mm fram och 140mm bak, kör på vallåsen så inga stora problem så, men gillar en stabil men även snabb cykel utför, och därför säljer jag min nuvarande specialized och letar efter en ny.

Lätt downhill cykel?
Det är ju det att jag vill ha något med 200mm travel som swoshar förbi i dem svåra trailsen men även flyger på hoppen och alla step-ups
Canyon Torque klarar 200mm fram vet jag. Den väger inte 15kg dock. Men utför och med lite fart så är det mindre viktigt om cykeln väger 16-18kg, det kommer inte kännas lika mycket. Tvärtom blir den ju något mer stabil över stöket.

Lätt downhill cykel?
Canyon Torque klarar 200mm fram vet jag. Den väger inte 15kg dock. Men utför och med lite fart så är det mindre viktigt om cykeln väger 16-18kg, det kommer inte kännas lika mycket. Tvärtom blir den ju något mer stabil över stöket.

Du har helt rätt, har ju bara kört 26 tums hjul så ganska långsamt när det kommer till hoppen, men du har helt rätt, det känns inte när det körs över rötter och sten.

Lätt downhill cykel?
Då hänger jag med. Jag tror du fokuserar på fel aspekt här i så fall. Cykelns vikt kommer inte vara så relevant i höga hastigheter. Du borde fokusera mer på bra geometri för dig och en bra dämparplatform

Lätt downhill cykel?
Jag skulle kolla på begagnat i den prisklassen. Vallåsen kanske säljer av lite av sin flotta i slutet av säsongen så du kan nog plocka upp en billig Giant Glory där i höst

Lätt downhill cykel?
Utan att låta dryg, men jag har själv varit i liknande sits som dig: Det bästa du kan göra för att bli snabbare i DH är att ha en cykel som du har råd att köra sönder och som är tillräckligt tålig för att du inte ska köra sönder den för ofta.

Så köp något begagnat med bra geometri och vettiga dämpare. Det behöver intr vara lätt, det behöver inte vara särskilt snyggt och det behöver inte vara det senaste. Hellre några år äldre prylar som är riktigt bra än nytt och budget.

Lätt downhill cykel?
Utan att låta dryg, men jag har själv varit i liknande sits som dig: Det bästa du kan göra för att bli snabbare i DH är att ha en cykel som du har råd att köra sönder och som är tillräckligt tålig för att du inte ska köra sönder den för ofta.

Så köp något begagnat med bra geometri och vettiga dämpare. Det behöver intr vara lätt, det behöver inte vara särskilt snyggt och det behöver inte vara det senaste. Hellre några år äldre prylar som är riktigt bra än nytt och budget.

Du har helt rätt, hittade en trek session 9.9 2013, med skitfina komponenter (dock skitdyra, ex på delar är en fox 40 kashima coat) priset är på 16 900, är det värt de eller är det inte?

Lätt downhill cykel?
Hej här hänger man inte med och kolla vad som händer på happy... Glory hojarna jag har kostar 50000kr nya men jag tänkte mig 30000kr styck. DVO dämpare fram å bak och Sram Gx Dh växlar med Code bromsar och lätt aluram.

Tillbaka
Topp