Petter Bergdahl
Medlem
Lätt downhill cykel?
Är ute efter ny downhill och vill ha något lite lättare, kan man komma hela vägen ner till 15 eller ligger alla på 16,17,18 kg?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
16,8 skulle jag tro är mer rimligt.Denna påstås ju väga 13,8kg, https://happyride.se/annonser/ad.php?id=115078. Antar att det är ett skrivfel för annars fattar jag inte hur han lyckats.
Would also be very surprised if it was...Denna påstås ju väga 13,8kg, https://happyride.se/annonser/ad.php?id=115078. Antar att det är ett skrivfel för annars fattar jag inte hur han lyckats.
Om man jämför mot en enduro så är ju bara däck och gaffel ca 1,5 kg tyngre på en DH. Tillkommer kraftigare ram, hjul osv.
Då blir det ingen DH. De flesta enduroramar klarar inte en sån gaffel. Plus att bakfjäding på en enduro är anpassad också för att kunna trampa medan DH är mer optimerad bara för att ta upp sten och strök.Det stämmer. kan man ta en enduro ram och bygga om till dh?
Då blir det ingen DH. De flesta enduroramar klarar inte en sån gaffel. Plus att bakfjäding på en enduro är anpassad också för att kunna trampa medan DH är mer optimerad bara för att ta upp sten och strök.
Däremot kan du ju köra de flesta DH banor på en enduro.
Jag tror att du ska kolla på freeride cyklar istället. Checka Canyon Torque, Propain Spindrift osv.
Canyon Torque klarar 200mm fram vet jag. Den väger inte 15kg dock. Men utför och med lite fart så är det mindre viktigt om cykeln väger 16-18kg, det kommer inte kännas lika mycket. Tvärtom blir den ju något mer stabil över stöket.Det är ju det att jag vill ha något med 200mm travel som swoshar förbi i dem svåra trailsen men även flyger på hoppen och alla step-ups
Landar man med mjuka knän funkar en CX
Finns nåt liknande med Barelli.
Canyon Torque klarar 200mm fram vet jag. Den väger inte 15kg dock. Men utför och med lite fart så är det mindre viktigt om cykeln väger 16-18kg, det kommer inte kännas lika mycket. Tvärtom blir den ju något mer stabil över stöket.
Kan du utveckla detta?har ju bara kört 26 tums hjul så ganska långsamt när det kommer till hoppen
Kan du utveckla detta?
Då hänger jag med. Jag tror du fokuserar på fel aspekt här i så fall. Cykelns vikt kommer inte vara så relevant i höga hastigheter. Du borde fokusera mer på bra geometri för dig och en bra dämparplatform
Dem är tyvär redan sålda men är mer ute efter trek session, gambler eller demoJag skulle kolla på begagnat i den prisklassen. Vallåsen kanske säljer av lite av sin flotta i slutet av säsongen så du kan nog plocka upp en billig Giant Glory där i höst
Ja begagnat är det som gäller för den pengen.
Min begagnade Gambler I fullt dugligt skick rymdes inom din budget.
Nej, alltså den jag köpte för eget bruk.är den till salu?
Lingman Ute & Cyklar säljer sina Glory 1 i storlek Large, kanske kan vara något.
Henrik tar väl hand om sina cyklar så jag kan inte tänka mig annat än att de är i toppskick: https://www.facebook.com/pages/category/Sports---Recreation/Lingman-Ute-Cyklar-157614487688529/
Nej, alltså den jag köpte för eget bruk.
Jämförelse, men jag var väldigt otydlig :-)Aha, fattade inte riktigt om det var ett erbjudande eller jämförelse
Utan att låta dryg, men jag har själv varit i liknande sits som dig: Det bästa du kan göra för att bli snabbare i DH är att ha en cykel som du har råd att köra sönder och som är tillräckligt tålig för att du inte ska köra sönder den för ofta.
Så köp något begagnat med bra geometri och vettiga dämpare. Det behöver intr vara lätt, det behöver inte vara särskilt snyggt och det behöver inte vara det senaste. Hellre några år äldre prylar som är riktigt bra än nytt och budget.