Lätt eMTB för kul i skogen hela året

Mats T

Medlem
Letar efter en lätt eMTB som pallar även leriga stigar höst/vinter, som komplettering till mina båda Scott MTB. Kravbilden på eMTB är en manuell 12 vxl stifftail som väger under 21 kg. Ett batteri på 500-600 Wh räcker utmärkt. Aluminum ram. Inga höga krav på gaffelsn slaglängd, men alla skall vara av kända märkesprodukter. Har så här långt bara hittat 2:
- KTM Marina Race SX10
- Obera Urrum 10

Nackdelen är väl att båda är ovanliga i Sverige. Någon med erfarenhet av ovanstående eller motsvarande lätt eMTB?

Jag nöjer mig med stigbanorna och kör HT på alla nuvarande cyklar och så det får bli på eMTB:n oxå. Mina frågor kvarstår :-).

De få HT eMTB jag kört är inget jag kan rekommendera, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig. De flesta sådana är XC-cyklar, just av nyss nämnda anledning. De funkar inte så bra i stök.

Ok - Jag har provat FS någon gång men inte lyckats hitta den stora fördelen. Har du några förslag om släpper HT? Jag vil ha en lätt cykel och behöver varken största motorn eller största batteriet.

Det finns väldigt många att välja mellan. T ex Orbea Rise (lättvikt men i princip full fat-motor), Specialized Turbo Levo SL, Canyon Spectral ON:Fly. Ofta har dessa cyklar SL i namnet för att antyda lättvikt (och motorsvag).

Lite paradoxalt sitter den absolut starkaste motorn i en hoj som väger under 20 kg - Amflow PX Carbon med 600 Wh-batteriet). Man får tycka vad man vill om kineserna och så kraftfulla motorer men västerländska tillverkare har det svettigt just nu...

Har cyklat på alla ovanstående och det är väl budget o känsla som styr.

Tänk på att ett för litet batteri blir begränsande. Har kört ett antal cyklar med småmotorer o små batterier och långa klättringar suger batteri även på småmotorerna. Små motorer har dessutom mkt dåligt bottenvrid om man bryr sig om det (tekniska klättringar i branter).

Tillbaka
Topp