lätt heldämpad XC sökes

erikbee

Ny medlem
lätt heldämpad XC sökes
Jahopp, dax att köpa ny cykel. Efter tio års trampande på hardtail är det nu en heldämpad jag är ute efter. Cykeln skall vara xc-inriktag. Ska användas på långlopp och konditionsträning.
Smärtgränsen ligger runt 25000:- men det gör inget om jag hittar en billigare hoj.

Någon som kört och har kommentarer om följande cyklar och dess specifikationer?

Univega SL-9

Giant NRS från S-TEC (kunde inte länka direkt till
cykeln men det som är intressant är "NRS Composit 04", och "NRS" om man klickar på
'Mountainbikes -> Giant')

Canyou Nerve RC8 (klicka på "ausstattung" för spec)

Red Bull Scandium 800

Scott Genius RC-xx? Var hittar man de modellerna till bra pris?

Någon som har andra fina förslag?

Tackar!

lätt heldämpad XC sökes
1: NRS
2: Canyon
3: Univega
4: Red bull

Så skulle jag välja...

Varför?

Ramen , Cykelns viktigaste del...

Och JA , jag har en NRS , dock en aluxx SL 04:a

lätt heldämpad XC sökes
Aluminium... det skiljer väldigt lite viktmässigt och aluminiumen är billigare. Iofs är carbon väldigt smutt och snyggt, men det är din plånbok =)

Kör en NRS 04a ... är mycket nöjd

lätt heldämpad XC sökes
Kör en Univega SL-9 -04 och är helnöjd med min.
köpte den beg. i våras för 17', och då med Crossmax SL disc hjul, magura marta skivbromsar.
den ligger i vikt på 10,5. kanonhoj.. KÖP!

har även en polare som kör en Scott Genius, och han är helnöjd med den.

så var jag på jakt efter hoj skulle jag nog välja mellan dem.

lätt heldämpad XC sökes
jag hade satsat säkert o köpt NRS composit, en kontruktion som är erkänt bra. med det komponentvalet som S-tec har o med det priset äre i stort sett oslagbart.

lätt heldämpad XC sökes
skillnaden i vikt mellan composit och alu är ca 150g. hur stor är skillnaden i pris? kanske kan man spara in den vikten någon annanstans för en mindre summa...

lätt heldämpad XC sökes
kolfiber är kul :D sen så det pris som s-tec har på nrs composit är så pass bra att det är en ruskigt prisvärd ram. 2004 års modell rear de ju ut.

lätt heldämpad XC sökes
Fick nya norska cykeltidningen Terrengsykkel nu i veckan. Där annonserar de en Hard Rocx http://www.hardrocx.no/ som de släppte igår. Det enda de skriver är att det är en heldämpad mtb som väger in på 8.6 kg [jag läste fel, stämmer ej.]. Inget pris och inga bilder ännu. Hard Rocx är ett vanligt märke i Norge, har ingen aning om hur de är dock.

Dubbelkollade i morse och det här stämmer inte. De gör bara framdämpade hojar och de släpper en ny framdämpad i kolfiber som väger bara 8,4 så glöm allt annat jag skrev.

Senast redigerad av en moderator:
lätt heldämpad XC sökes
Har en SL-9 03 som jag trivs jättebra med,men hade jag köpt en nu kanske det hade blivit en Canyou Nerve RC8 Ser bra ut och verkar ha bra spec!
2imgflash7dx.jpg

/Fredde

lätt heldämpad XC sökes
erikbee: Det är absolut inget att tveka på om du är ute efter en heldämpad XC-hoj för långlopp och konditionsträning. Köp dig en GIANT NRS Composite 04 från S-TEC. Cykeln har en mycket bra konstruktion för XC, är bland de lättaste heldeämpade och S-TEC har inte snålat på komponenterna. Kanonspecad rätt igenom. För 1999 Euro är detta en extremt prisvärd cykel. KÖP!

That´s all kids! / MM

lätt heldämpad XC sökes
cerro:
varför köpa en beggad när du får samma hojj billigare i tyskland? samma spec förutom gaffeln, och den får du ny för mellanskillnaden (har sett sid team poplock för 3000-3300spänn på flera webbbutiker).. är s-tec lite snälla så kanske de kan byta ut gaffeln emot en midnre kostnad om du nu vill ha en sid.

lätt heldämpad XC sökes
grejjen är ju bara att han får en ännu finnare specad nrs för under 18000 från s-tec. visserligen en 04, men skillnaden är bara att 05:an är klarlackad. dessutom får han ju då en helt oanvänd hojj.

säger inte att 23000 är dåligt pris, i sverige är ett mycket bra pris, men det är inte mycket som står sig mot s-tec. kompis beställde racer därifrån, tog visserligen tid då de inte hade allt inne, men fin var den. o han köpte på postförskott, så det är ju inte så att man måste ligga ute me pengar. man bör dock kaskee vara ute i tid eller inte ha brottom. men har de allt inne går det nog fortare.

lätt heldämpad XC sökes
Baltazar skrev:
-------------------------------------------------------
> grejjen är ju bara att han får en ännu finnare
> specad nrs för under 18000 från s-tec.

Vad är det för spec. som är finare?

/Fredde

lätt heldämpad XC sökes
Fredde75 skrev:
-------------------------------------------------------
> Baltazar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > grejjen är ju bara att han får en ännu
> finnare
> > specad nrs för under 18000 från s-tec.
>
> Vad är det för spec. som är finare?
>
>
>
> /Fredde
>
> ---------------------------------------
> "Jaha......."
>
>

miss av mig, tänkte på en hojj de hade specat upp förut med värre grejjer, jag föredrar i alla fall nya grejejr före beggat, speciellt om man får de nya likvärdig för 4-5000 mindre, för en 1-2000 kr så går stec säkert med på att byta till en SID om så önskas.

lätt heldämpad XC sökes
Det lutar åt en NRS1 ram för mig. Tror att det är "most bang for the buck!".
Kände på kullen i helgen att jag nu är mogen för att gå över till heldämpat. Jag är tröt på att stå på öronen så fort det blir stök. Jag har testat en hel del olika heldämpade nu och jag troro att en NRS är det jag söker.
Jag hänger över alla komponenterna jag har och vips så har jag en heldämpad på 11kg !

//Skogling

lätt heldämpad XC sökes
Tackar för ert engagemang!

Jag har inte bestämt mig än. Ingen panik än.

NRS ligger mycket bra till.
...även Univegan, om den hittas på rea eller beg.
Canyon är fortfarande intressant.

lätt heldämpad XC sökes
Baltazar >>
Jo, i våras vet jag att det var långa leveranstider på Canyon.
Jag letar cykel inför nästa säsong så än bör det vara lugnt... :)

Tillbaka
Topp