Lätt HT för tävling ( tex cykelvasan )

Bikeski

Medlem
Hej!
Har kollat på lite HT cyklar för tävling men galet svårt att bestämma mig. Så behöver lite tips!

Mina enda krav är att det skall vara 29", 1x12, väga under 10kg och kosta helst under 30k.

Dock så vet jag inte om man ska köra med sram eller shimano? Fördelar? Nackdelar?

Min senaste cykel vägde ca 14kg, hade shimano XT komponenter rakt igenom och jag hade aldrig problem men nån av komponenterna.
Var riktigt nöjd med den, men nu vill jag uppgradera till en lättare och snabbare maskin.

Svårt om du vill ha ram i kolfiber. Då kan du köpa XXL:s Scale när den reas https://www.xxl.se/scott-scale-900-elite-19-terrangcykel-unisex-gra/p/1159491_1_style
Strippa och sälj delar och bygg sedan med de delar du vill ha
Se Sixtens byggtråd för inspiration.
Annars kan du lätt bygga en alu ht under 10kg och under 30k.

Är det lätt att bygga under 10 för 30? Under 11 är bara att handla men för under 10 måste man nog göra en sixten och antagligen hamna en bit över 30?

Här är den! ?

10,2 kg går nog att slipa av till strax under 10 med lite fantasi. Och några hundralappar över 30 papplaxar gör nog inget.

Om du kör skapligt enkel natur och enklare cykling likt Vasan skulle jag säga att 12delat är helt onödigt om du inte kör eftermarknadskassett. 10/50-kassett kommer du aldrig ha nytta av. 10-drevet är ingen dröm verkningsgradsmässigt heller.
För ca 10000 får du en begagnad ht som inte sätter gränser.

M

Tillbaka
Topp