Lätt o snygg pendlingscykel av hög kvalitet (50-årspresent !)

klugsta

Medlem
Hej alla, gick precis med i forumet då jag behöver fråga er som kan detta med cyklar mer i detalj, det är så mycket produktnamn och nivåer så jag blir snurrig. Är ganska teknisk och kan plocka isär och till och med ihop en cykel, men har absolut noll koll på alla produktnamn m.m. m.m.

Så, jag ska köpa en ny cykel, 50-årspresent till en kvinna som cyklar dagligen ett par tre mil på lite knögliga grusvägar/asfalt. Några branta backar på vägen och ofta tungt i cykelkorgarna bak.

I dagsläget har hon en kanske 10 år gammal Scott med deoreväxlar tror jag som fungerar bra, men riktigt kassa mekaniska bromsar, och så känns cykeln inte alls vridstyv, pga damcykel delvis antar jag. Vi trodde att vi då för kanske 10 år sedan bara kunde betala 7.000:- och då få kvalitet, men det har varit många problem med den cykeln tyvärr. Men nog om det.

Nu letar jag efter en riktigt lätt cykel med däck 37-622, jag tror bredden 37 behövs för de vägarna vi har här.
Skärmar, helst med rejält stänkskydd fram långt ner för att skydda växlarna.
Pakethållare, riktigt rejäl, som tål två tunga cykelkorgar.
Bromsar och växlar ska vara av mkt hög kvalitet, bara klick-klick-klick och inget pressa i så fingrarna värker, och det ska gå att växla ner ordentligt i de branta backarna.
Ska man ha två eller tre kransar fram? Eller modernt en?
Den ska vara lätt. Helst nere omkring 13 kg inkl pakethållare, skärmar, stöd. Ska gärna gå att byta till dubbdäck (få plats tänker jag).
Max 15.000:- tänker jag.

Har jag sagt att den gärna kan få se snygg och cool ut också? ;-)

Hittade Nishiki 601 Dam, är den OK tekniskt tror ni?
Men lite väl tantig väl.

Mottager gärna tips på lite mer coola cyklar som har däck bredd 37. Tänker att 32 som många pendlingscyklar verkar ha är för smalt.

Eller blir det bättre att bygga cykeln själv?

Vänligen //

Cyklar hon i kjol eller klänning? Om inte så är det väl bara nackdelar med en damcykel.
Hänger nog mer på att det sitter två cykelkorgar på pakethållaren som hon ska svinga benet över...lättare att kliva på med lägre ram. Men det skulle nog gå med icke-dam också. Inte helt spikat.

Visst, lättare på och avstigning men samtidigt mindre stabil ram. Något att fundera på i alla fall

Tveksam nivå på den länkade cykeln kan jag tycka. Tiagra och BR200-bromsarna eller vad de heter är så lågt man kan gå och ändå komma undan med det, vilket såklart är helt OK givet att man vet vad man köper.

15 000 kr kräver förmodligen en "färdigbyggd" cykel med aluram och plastskärmar, samt med i övrigt ganska tråkig spec. Vill man få lite roligare med en såpass utrustningstung cykel (dvs med skärmar, belysning, pakethållare osv) så tror jag ca 25 000 kr är en mer rimlig budget. Med det sagt finns det massvis med människor som klarar den nämnda sträckan på den typen av cykel som du länkar. För egen del tycker jag att man med lätthet är värd 25k om man cyklar tre mil om dagen och således sparar in sanslöst stora summor på att slippa bil.

Ska se om jag kan länka någon cykel senare, men tipsar tills vidare om Genesis som gör ganska prisvärda stålcyklar, samt att du besöker någon form av cykelhandlare som inte enbart kränger Nishiki och annat halvtråkigt. Var i landet bor du?

/T

Tveksam nivå på den länkade cykeln kan jag tycka. Tiagra och BR200-bromsarna eller vad de heter är så lågt man kan gå och ändå komma undan med det, vilket såklart är helt OK givet att man vet vad man köper.

15 000 kr kräver förmodligen en "färdigbyggd" cykel med aluram och plastskärmar, samt med i övrigt ganska tråkig spec. Vill man få lite roligare med en såpass utrustningstung cykel (dvs med skärmar, belysning, pakethållare osv) så tror jag ca 25 000 kr är en mer rimlig budget. Med det sagt finns det massvis med människor som klarar den nämnda sträckan på den typen av cykel som du länkar. För egen del tycker jag att man med lätthet är värd 25k om man cyklar tre mil om dagen och således sparar in sanslöst stora summor på att slippa bil.

Ska se om jag kan länka någon cykel senare, men tipsar tills vidare om Genesis som gör ganska prisvärda stålcyklar, samt att du besöker någon form av cykelhandlare som inte enbart kränger Nishiki och annat halvtråkigt. Var i landet bor du?
Tack då mycket för svaret! Det är precis det här jag behöver få höra och få reda på.

Bor i Stockholm, norra sidan. Finns det någon bra cykelbyggare där kanske?

Det är ju liknande som med datorer, då det kan vara stor skillnad på komponenter i en paketdator jämfört med om man bygger en själv och väljer kvalitetskomponenter och utseende med omsorg, byggt till mig själv och tre spelande killar. Så när det nu gäller cykel så är jag mer än öppen för ett bra bygge som inte är en "halvtråkig" märkescykel. Bara jag förstår vad jag får för pengarna så är budgeten ganska öppen. Vore kul att kanske bygga delvis själv ifall det finns standardmått för infästning av komponenterna.

/T
Tack, ska läsa noga efter middagen.
Det är ju faktiskt så att äldsta grabben som nu är ca 180cm också ska få en ny cykel som ju tänkt att behållas många år.
Så nu när jag ser den där så....

Inte lätt men i alla fall lite snyggare än Nishikin

//j

För egen del tycker jag att man med lätthet är värd 25k om man cyklar tre mil om dagen och således sparar in sanslöst stora summor på att slippa bil.

Värt 25k kanske det är, men man behöver definitivt inte lägga så mycket för att få en bra cykel. TS bör kunna hitta en cykel för 10k som uppfyller kraven. Det hänger ju också hur man har möjlighet att parkera cykeln. Jag som jobbar mitt i stan skulle inte våga parkera en 25k cykel på gatan utanför jobbet.

Deore-nivå på växlar och hydrauliska skivbromsar ska fungera bra.

Men visst, har man råd och bra förvaringsmöjligheter så är det klart att dyrare är lite bättre och mycket roligare.

Har inga konkreta tips, kolla ut en cykel som är snygg och så kan du posta en länk här för en utvärdering ang. prisvärdheten...

Jag köpte en Kona Coco till min cykelointresserade fru. Hon hade väldiga problem med handlederna då och de hydrauliska bromsarna har bra klipp, dessutom är däcken i dimensionen 650b x 47C oerhört komfortabla vid dåligt väglag. Denna cykeln brukar ofta rekommenderas här på forumet när någon är ute efter en modern damtralla.

Värt 25k kanske det är, men man behöver definitivt inte lägga så mycket för att få en bra cykel. TS bör kunna hitta en cykel för 10k som uppfyller kraven. Det hänger ju också hur man har möjlighet att parkera cykeln. Jag som jobbar mitt i stan skulle inte våga parkera en 25k cykel på gatan utanför jobbet.

Deore-nivå på växlar och hydrauliska skivbromsar ska fungera bra.

Men visst, har man råd och bra förvaringsmöjligheter så är det klart att dyrare är lite bättre och mycket roligare.

Har inga konkreta tips, kolla ut en cykel som är snygg och så kan du posta en länk här för en utvärdering ang. prisvärdheten...

Stora delar av budgeten jag nämner innefattar skärmar, pakethållare och belysning. Det finns ingen Deore-cykel med den utrustningen för 10k skulle jag hävda, och för 15k är det svårt att få något som håller i längden och som inte är rejält tråkig på flera sätt.

Att jag sen hävdar att man måste ha rostfria skärmar, dynamobelysning osv faller såklart utanför "något som funkar". :)

Jag köpte en Kona Coco till min cykelointresserade fru. Hon hade väldiga problem med handlederna då och de hydrauliska bromsarna har bra klipp, dessutom är däcken i dimensionen 650b x 47C oerhört komfortabla vid dåligt väglag. Denna cykeln brukar ofta rekommenderas här på forumet när någon är ute efter en modern damtralla.
Plus 1. Frun har en tidigare version med 28”-hjul. Lätt, snabb och snygg. Mekaniska bromsar på den vi har men det ser jag inte som ett problem, ett par hydrauliska kostar inte heller mkt när de mekaniska lämnar in. Bra plats för dubbat och hon rullar på 35mm sommartid. Billig också.

Tillbaka
Topp