Lätt o snygg pendlingscykel av hög kvalitet (50-årspresent !)
Hej alla, gick precis med i forumet då jag behöver fråga er som kan detta med cyklar mer i detalj, det är så mycket produktnamn och nivåer så jag blir snurrig. Är ganska teknisk och kan plocka isär och till och med ihop en cykel, men har absolut noll koll på alla produktnamn m.m. m.m.
Så, jag ska köpa en ny cykel, 50-årspresent till en kvinna som cyklar dagligen ett par tre mil på lite knögliga grusvägar/asfalt. Några branta backar på vägen och ofta tungt i cykelkorgarna bak.
I dagsläget har hon en kanske 10 år gammal Scott med deoreväxlar tror jag som fungerar bra, men riktigt kassa mekaniska bromsar, och så känns cykeln inte alls vridstyv, pga damcykel delvis antar jag. Vi trodde att vi då för kanske 10 år sedan bara kunde betala 7.000:- och då få kvalitet, men det har varit många problem med den cykeln tyvärr. Men nog om det.
Nu letar jag efter en riktigt lätt cykel med däck 37-622, jag tror bredden 37 behövs för de vägarna vi har här.
Skärmar, helst med rejält stänkskydd fram långt ner för att skydda växlarna.
Pakethållare, riktigt rejäl, som tål två tunga cykelkorgar.
Bromsar och växlar ska vara av mkt hög kvalitet, bara klick-klick-klick och inget pressa i så fingrarna värker, och det ska gå att växla ner ordentligt i de branta backarna.
Ska man ha två eller tre kransar fram? Eller modernt en?
Den ska vara lätt. Helst nere omkring 13 kg inkl pakethållare, skärmar, stöd. Ska gärna gå att byta till dubbdäck (få plats tänker jag).
Max 15.000:- tänker jag.
Har jag sagt att den gärna kan få se snygg och cool ut också? ;-)
Hittade Nishiki 601 Dam, är den OK tekniskt tror ni?
Men lite väl tantig väl.
Mottager gärna tips på lite mer coola cyklar som har däck bredd 37. Tänker att 32 som många pendlingscyklar verkar ha är för smalt.
Eller blir det bättre att bygga cykeln själv?
Vänligen //
Så, jag ska köpa en ny cykel, 50-årspresent till en kvinna som cyklar dagligen ett par tre mil på lite knögliga grusvägar/asfalt. Några branta backar på vägen och ofta tungt i cykelkorgarna bak.
I dagsläget har hon en kanske 10 år gammal Scott med deoreväxlar tror jag som fungerar bra, men riktigt kassa mekaniska bromsar, och så känns cykeln inte alls vridstyv, pga damcykel delvis antar jag. Vi trodde att vi då för kanske 10 år sedan bara kunde betala 7.000:- och då få kvalitet, men det har varit många problem med den cykeln tyvärr. Men nog om det.
Nu letar jag efter en riktigt lätt cykel med däck 37-622, jag tror bredden 37 behövs för de vägarna vi har här.
Skärmar, helst med rejält stänkskydd fram långt ner för att skydda växlarna.
Pakethållare, riktigt rejäl, som tål två tunga cykelkorgar.
Bromsar och växlar ska vara av mkt hög kvalitet, bara klick-klick-klick och inget pressa i så fingrarna värker, och det ska gå att växla ner ordentligt i de branta backarna.
Ska man ha två eller tre kransar fram? Eller modernt en?
Den ska vara lätt. Helst nere omkring 13 kg inkl pakethållare, skärmar, stöd. Ska gärna gå att byta till dubbdäck (få plats tänker jag).
Max 15.000:- tänker jag.
Har jag sagt att den gärna kan få se snygg och cool ut också? ;-)
Hittade Nishiki 601 Dam, är den OK tekniskt tror ni?
Men lite väl tantig väl.
Mottager gärna tips på lite mer coola cyklar som har däck bredd 37. Tänker att 32 som många pendlingscyklar verkar ha är för smalt.
Eller blir det bättre att bygga cykeln själv?
Vänligen //