Lätt ramlås för hybrid

fhansson925

Aktiv medlem
Lätt ramlås för hybrid
Är på jakt efter ett godkänt lås för pendlarcykel/hybrid och bästa jag hittade var ABUS Shield PRO för 325 kr på Bikester. Enda problemet är att det väger 680 gram (!) vilket man får tolka som att desto bättre desto tyngre. Cykeln väger med skärmar, stöd och pakethållare 13 kg så det skulle innebära en ökning av vikt med drygt 5%. ABUS enklaste lås kostar 270 kr och väger 500 gram. Frågan är hur mycket sämre ett sådant egentligen är? Finns det andra typer av godkända lås om man vill ha en lätt cykel? Bygellås vill jag inte släpa på..

Lätt ramlås för hybrid
Om det i huvudsak är för pendling till ett jobb på samma ställe kan det vara värt att köpa ett eller 2 värstinglås oavsett tyngd (eller ju tyngre ju bättre) och ha dem permanent på cykel-parkeringsplatsen på jobbet.
Samt ha ett lättare "ska bara"lås som du tar med på cykeln för shopping o oförutsedda händelser.

Lätt ramlås för hybrid
Vet inte om jag behöver så jättebra lås på jobbet det är mest när man har den på stan och nere i källaren som det är störst stöldrisk. Framförallt det senare då jag redan har fått två cyklar stulna nere i källaren. Jag har ett lättare vajerlås nu men som jag förstått det får jag inte ut något på försäkring om den blir stulen. ABUS Tectic PRO verkar vara ett prisvärt mellanlås för 229 kr och väger 520 gram. Blir nog en beställning på ett sådant...

Lätt ramlås för hybrid
Jag har 35km t o r och pendlar med ett riktigt tungt bygellås. Viktigast för mig är att låset sitter stilla och inte är ivägen när det sitter på ramen. Vikten skiter jag i, bara den kan låsas fast säkert. Annars är, Deras Kaisers, förslag bra.

Lätt ramlås för hybrid
Abus Bordo Lite fungerar bäst för mina behov. Kombinerar det med en vajer. Det blir i och för sig inte lättare, men det är smidigt att få med sig. Nu är det kanske inte det du är ute efter.

Annars tycker jag att ordentliga bygellås på dina destinationer är att föredra kombinerat med ett enklare lås för parkering vid snabba ärenden.

Tillbaka
Topp